Det gør ingen forskel for gymnasieelevers færdigheder, om de får udleveret en computer på skolen eller ej.
Det viser en ny rapport fra IFAU, der er det svenske evalueringsinstitut for arbejdsmarkeds- og uddannelsesområdet.
Forskernes kommer frem til konklusionen efter at have set på elevernes nationale test i engelsk, matematik og svensk.
»En mission om 'én studerende, en computer' ser ikke ud til generelt at styrke elevernes færdigheder, hvilket ellers har været brugt som argument, samtidig med at det har været et argument (for udlevering af pc'er, red.) at det styrker elevernes i at anvende digital teknologi« siger Martin Lundin, som er en af forfatterne bag undersøgelsen, ifølge en meddelelse.
Resultaterne betyder dog ikke, at anvendelse af computere i uddannelse slet ikke betyder noget for elevernes færdigheder, da stort set alle skoler bruger computere i dag,
Undersøgelsen omfatter data fra 26 kommuner i perioden 2008-2016. I alt er data fra 161 gymnasier og 50.000 elever omfattet, hvoraf nogle har været med i en ordning med udlevering af computere mens andre ikke har.
Undersøgelsen har også påvist, at udlevering af computere ikke er med til at bryde de sociale forskelle mellem eleverne, men tværtimod kan øge disse forskelle.
Der er også tegn på, at computere i visse tilfælde føre til dårligere kundskaber i svensk.