Undersøgelse: Udlevering af pc på skolen styrker ikke gymnasieelevers færdigheder

27. november 2019 kl. 12:544
Undersøgelse: Udlevering af pc på skolen styrker ikke gymnasieelevers færdigheder
Illustration: Monkeybusinessimages/Bigstock.
Det svenske evalueringsinstitut har undersøgt effekten af at udlevere en pc til gymnasieelever. Computere kan øge sociale forskelle mellem eleverne og føre til dårligere kundskaber i svensk.
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Det gør ingen forskel for gymnasieelevers færdigheder, om de får udleveret en computer på skolen eller ej.

Det viser en ny rapport fra IFAU, der er det svenske evalueringsinstitut for arbejdsmarkeds- og uddannelsesområdet.

Forskernes kommer frem til konklusionen efter at have set på elevernes nationale test i engelsk, matematik og svensk.

»En mission om 'én studerende, en computer' ser ikke ud til generelt at styrke elevernes færdigheder, hvilket ellers har været brugt som argument, samtidig med at det har været et argument (for udlevering af pc'er, red.) at det styrker elevernes i at anvende digital teknologi« siger Martin Lundin, som er en af forfatterne bag undersøgelsen, ifølge en meddelelse.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Resultaterne betyder dog ikke, at anvendelse af computere i uddannelse slet ikke betyder noget for elevernes færdigheder, da stort set alle skoler bruger computere i dag,

Undersøgelsen omfatter data fra 26 kommuner i perioden 2008-2016. I alt er data fra 161 gymnasier og 50.000 elever omfattet, hvoraf nogle har været med i en ordning med udlevering af computere mens andre ikke har.

Undersøgelsen har også påvist, at udlevering af computere ikke er med til at bryde de sociale forskelle mellem eleverne, men tværtimod kan øge disse forskelle.

Der er også tegn på, at computere i visse tilfælde føre til dårligere kundskaber i svensk.

4 kommentarer.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
2
28. november 2019 kl. 03:01

Hvis ikke eleverne lærer at bruge computeren rigtigt, så hjælper det ikke noget at give dem en computer.

  1. De skal lære at organisere deres data rigtigt, på samme måde som man ville gøre med papirnoter.

Jeg har desværre ofte set at elever smider alle deres dokumenter i en stor stak uden at organisere dem.

  1. De skal lære at bruge forskellige programmer på den rigtige måde, så det hjælper dem i arbejdsprocessen.

Et program som er unødigt besværligt at bruge eller bruges forkert, fremmer ikke indlæringen.

  1. Der hvor det ikke giver mening at bruge computer skal man lade være med det....
1
27. november 2019 kl. 18:59

.. at høre bortforklaringerne herhjemme...

"Undersøgelsen har også påvist, at udlevering af computere ikke er med til at bryde de sociale forskelle mellem eleverne, men tværtimod kan øges disse forskelle. Der er også tegn på, at computere i visse tilfælde føre til dårligere kundskaber i svensk."

Er der nogen grund til at tro, at det giver andre resultater på de lavere klassetrin?