Undersøgelse: iPhones oftere ramt af fejl end Android-telefoner

Ny benchmark mellem iPhones og Android-telefoner viser, at Android præsterer en faldende fejlrate.

iPhones er oftere ramt af fejl og nedbrud sammenlignet med Android-baserede smartphones, skriver Cio.com.

Det konkluderer en rapport fra The Blanco Technology Group, der oplyser, at man har indsamlet data fra millioner af mobiltelefoner i løbet af andet kvartal af 2016 og fandt frem til, at blandt de undersøgte iPhones havde 58 procent været ramt af fejl, mens det kun gjaldt 35 procent blandt Android-enheder.

iOS-softwaren på iPhones har generelt været anerkendt for sin kvalitet, men på det seneste er der kommet ridser i lakken. Nogle brugere har haft problemer med at få telefonen til at koble på wifi, andre har været ramt af hyppige nedbrud, og der er også historier om, at batteriet svigter.

I sidste uge kom det frem, at touchskærmen på iPhone 6 kan gå i stå.

Læs også: Touch-sygdom i iPhone 6 og 6 plus breder sig som en epidemi

'Fejl' kan ifølge Blancco både dække over mindre problemer og over større, hvor smartphonen går helt ned. Men den mest hyppige fejl er nedbrud af apps.

Blancos test bliver anvendt af teleselskaber og andre til at skaffe sig viden om de fejl, som medfører, at brugerne sender dem tilbage til reparation, herunder om det kan betale sig at reparere dem.

Af de dumpede telefoner var iPhone 6 den hårdest ramte telefon efterfulgt af iPhone 6s og iPhone 6s Plus .

»En mulig forklaring på, hvor iPhone 6 har haft flere problemer med ydeevnen og fejl end andre modeller i 2. kvartal 2016, er Apples seneste softwareopdateringer - iOS 9.3.1 frigivet i april, og iOS 9.3.2 udgivet i maj,« lyder det i rapporten.

Android-telefoner viser ikke alene en lavere fejlrate, men er også klart forbedret i forhold til første kvartal af året.

Androids fejlrate faldt således fra 44 procent til 35 procent fra 1. kvartal i år til 2. kvartal.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (7)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#2 Jakob Jakobsen

Fedt at fejlraten for Android som helhed er på ved ned, men det ville være interessant at se data for de individuelle producenter. Ifølge kilden står Samsung for 26% af de fejlramte enheder, men har solgt 37% af alle enheder i Q2 2016, hvilket betyder at de er i den gode ende.

  • 8
  • 0
#3 Jørgen R. Næumann

58% Apple og 35% Android enheder rammes af fejl. Hvorfor accepterer forbrugeren så høje fejlrater? Hvis det var en bil ville salget ret hurtigt stoppe fuldstendigt op og der var et ramaskrig om dårlig kvalitet, osv. men vi accepterer at det er sådan på mobiltelefoner, smart TV'er, og anden elektronik.

Er der nogen der har et bud på hvorfor?

  • 8
  • 0
#6 Deleted User

Når man medregner en app der crasher som en fejl, undrer det mig faktisk at fejlraten ikke er tættere på 100%. Den bedste forklaring er at folk der ikke oplever fejl er de, der stort set kun bruger deres telefon til at ringe og sende beskeder på. Lige så snart man bruger 3. parts apps i større stil, vil man opleve crash i en app før eller siden. Jeg vil blive decideret målløs, hvis ikke alle brugere på et vist niveau ikke inden foer et år oplever en eller anden fejl.

Fejlraten må alt andet lige derfor være højere jo mere folk bruger telefonen og jo flere forskellige apps der bruges.

Hvis ikke der tages hensyn til den faktor (hvilket er nemt, hvis man kan sin statistik) kan resultatet der skal vise en forskel på forskellige OS'er ikke bruges til noget som helst.

Det ville være laaaaaang mere interessant at kigge på de fejl der direkte relaterer til OS'et eller hardwaren. Det kunne være fejl med Wi-Fi, telefoner hvor Bluetooth-forbindelsen hakker, mistede opkald, fejl på batteriet.

En rapport der lister app-crashes som fejl, fortæller ikke ret meget om kvalitet af hverken hardware eller OS, og kan derfor næppe bruges til noget som helst på et værksted.

  • 0
  • 1
#7 Deleted User

Jeg ved ikke om der er andre som har mærket mønstret, men siden Steve Jobs hoppede videre til næste liv, så synes jeg at have mærket langt flere problemer på min Macbook efter opdateringer i forhold til Wifi afkobling osv. :p

Jeg ved godt folk elsker denne tese. Der har dog næppe ret meget dækning.

Den simple årsag er, at tingene er blevet voldsomt meget mere komplicerede i de år der er gået. Fejlraten på Windows-platformen er sikkert også steget siden Jobs døde, selvom de to ting jo absolut intet har med hinanden at gøre.

Man ser det samme inden for biler. Førhen, hvor det var ren mekanik, kunne de holde i årevis (og repareres med en hammer og en svensknøgle). I dag kan man få en fejlmelding i softwaren der gør bilen umulig af starte og ingen ved hvorfor eller hvordan det løses. Typisk er bedste bud en cold boot af systemet mens man krydser fingre.

Den dybere årsag er at software bliver mere og mere uoverskuelig fordi det knopskyder over årene. Nye ting er afhængige af gamle ting, som folk har glemt hvordan virker eller vigtigheden og derfor ser stort på. Test bliver også sværere i takt med at kompleksiteten stiger.

Der findes sikkert grafer over hvordan software udvikler sig. Sikkert med mange fejl i starten. Så falder fejlraten når systemet modnes. Og stiger igen som årene går. Måske i virkeligheden ikke helt ulig vi menneskers personlige udvikling fra vugge til grav. ;-)

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere