iPhones er oftere ramt af fejl og nedbrud sammenlignet med Android-baserede smartphones, skriver Cio.com.
Det konkluderer en rapport fra The Blanco Technology Group, der oplyser, at man har indsamlet data fra millioner af mobiltelefoner i løbet af andet kvartal af 2016 og fandt frem til, at blandt de undersøgte iPhones havde 58 procent været ramt af fejl, mens det kun gjaldt 35 procent blandt Android-enheder.
iOS-softwaren på iPhones har generelt været anerkendt for sin kvalitet, men på det seneste er der kommet ridser i lakken. Nogle brugere har haft problemer med at få telefonen til at koble på wifi, andre har været ramt af hyppige nedbrud, og der er også historier om, at batteriet svigter.
I sidste uge kom det frem, at touchskærmen på iPhone 6 kan gå i stå.
'Fejl' kan ifølge Blancco både dække over mindre problemer og over større, hvor smartphonen går helt ned. Men den mest hyppige fejl er nedbrud af apps.
Blancos test bliver anvendt af teleselskaber og andre til at skaffe sig viden om de fejl, som medfører, at brugerne sender dem tilbage til reparation, herunder om det kan betale sig at reparere dem.
Af de dumpede telefoner var iPhone 6 den hårdest ramte telefon efterfulgt af iPhone 6s og iPhone 6s Plus .
»En mulig forklaring på, hvor iPhone 6 har haft flere problemer med ydeevnen og fejl end andre modeller i 2. kvartal 2016, er Apples seneste softwareopdateringer - iOS 9.3.1 frigivet i april, og iOS 9.3.2 udgivet i maj,« lyder det i rapporten.
Android-telefoner viser ikke alene en lavere fejlrate, men er også klart forbedret i forhold til første kvartal af året.
Androids fejlrate faldt således fra 44 procent til 35 procent fra 1. kvartal i år til 2. kvartal.