
I dag har over halvdelen af os daglig 'dialog' med machine learning i en eller anden grad. Det viser en undersøgelse foretaget af konsulentvirksomheden Capgemini.
Undersøgelsen er baseret på surveys i 12 lande med 5.300 forbrugere og 1.060 chefer i organisationer med mere end 1 milliard USD (6,26 mia. kroner) i omsætning og viser også, at vi stoler stadig mere på machine learning-robotter og teknologien generelt - men at der stadig er 'plads til forbedring,' som Capgemini skriver.
I alt svarer seks ud af 10 i undersøgelsen, at de i dag har tillid til de personlige råd, de får fra algoritmer. Og generelt set svarer 46 procent, at de har tillid til AI-understøttede teknologier og tjenester - en stigning på 16 procent siden Capgeminis undersøgelse fra 2018.
Corona har accelereret udvikling
Udbredelsen af kontaktløs AI som stemmeassistenter og ansigtsgenkendelse er gået betydeligt hurtigere under corona, hvor der har været en global interesse i at kunne betjene enheder uden at røre dem, skriver Capgemini.
I undersøgelsen svarer 77 procent for eksempel, at de i stigende grad i forbindelse med blandt andet indkøb vil benytte kontaktløs teknologi for at begrænse fysisk kontakt med mennesker eller skærme under Covid-19.
»Vi ser, at Covid-19 har været en stærk katalysator, der for alvor har rykket ved interessen for kunstig intelligens i forskellige former. Brugen af AI som et centralt element i bruger- og kundeoplevelsen er i hastig udvikling og er helt klart kommet for at blive,« siger Samay Mir, chef for Data Science i en pressemeddelelse.