Undersøgelse: Forbrugernes digitale corona-fremskridt kan forsvinde med pandemien

Illustration: Bigstock / Tupungato
Konsulent-kæmpen McKinsey forudser, at en række af de digitale fremskridt, der er opnået under corona-pandemien kan gå i sig selv. Men visse ting vil hænge fast, og det stiller nye krav til virksomhederne.

Med et var ikke bare Danmark, ikke bare Europa men hele verden lukket ned. Sendt hjem med vinduerne lukket og uvisheden evigt nærværende.

På trods af nedlukning gik verden videre om end på nye præmisser. Videomøder og hjemmearbejde blev hverdag for mange, mens brugen af digitale services steg voldsomt og e-handlen buldrede frem i takt med, at anbefalingen var at blive hjemme og se så få folk som muligt.

Men en række af de digitale fremskridt kan gå i sig selv i takt med, at verden vender tilbage til sin tilstand før pandemien.

Det vurderer konsulenthuset McKinsey, der i en undersøgelse har adspurgt 29.000 forbrugere.

»Vi oplevede et spring svarende til fem års digital udvikling på bare otte uger. På den måde er vi sprunget fra 2020 til 2025. Det var fantastisk, men baseret på vores undersøgelses resultater tilkendegiver forbrugerne, at de vil gå tilbage til deres vaner fra før pandemien og gøre færre ting online,« skriver McKinsey.

Konsulenthuset bemærkede ellers begejstret, hvordan en masse ikke-digitale europæere på kort tid blev engageret digitalt og begyndte at benytte digitale services såsom at handle dagligvarerne på nettet, tale med børnebørnene eller tage kontakt til lægen.

Nye vaner og forventninger

Men selvom en del af forbrugerne vil falde tilbage i gamle vaner, så har kunderne alligevel smagt på den digitale oplevelse, og det stiller nye krav til virksomhederne fremover, vurderer McKinsey.

»Baren er sat meget højere nu for alle virksomheder. De er nødt til at konkurrere digitalt på et globalt plan og ikke bare lokalt. De bliver nødt til at innoverer, så de kan give de nye sofistikerede forbrugere det, de vil have – en bedre brugeroplevelse,« skriver konsulenthuset.

Skobutikken i gågaden kommer altså i endnu højere grad i konkurrence resten af verden og de internationale webshops, der tilbyder et uendeligt udvalg og fri fragt i takt med, at forbrugerne nu i endnu højere grad har smagt på mulighederne ved at gå på nettet frem for i gågaden.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (3)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Søren Skaarup

Man bliver så træt, når man endnu en gang ser hvordan de store toneangivende konsulentfirmaer udelukkende ser mere teknologianvendelse som et ubestrideligt fremskridt. Det er både naivt og ununaceret.

Corona har givet en masse mennesker nye erfaringer med teknologien som forhåbentlig vil stille dem mere frit - og gøre dem bedre i stand til - at vælge den til og fra i fremtiden, alt efter behov. Vælger de den fra på den baggrund er det jo ikke skidt!

Samtidig har den øgede teknologianvendelse under corona også gjort livet vanskeligere for mennesker der ikke havde adgang til teknologien, ikke havde de nødvebndige forudsætninger for at bruge den meningsfuldt i den situation de stod i, eller som havde behov teknologien ikke kunne imødekomme.

Øget teknologianvendelse kan aldrig være et meningsfuldt mål i sig selv. Det afgørende må være at det giver mening og værdi for de mennesker der anvender den, ikke om McKinsey og omegne synes den burde gør det.

  • 16
  • 0
#2 Christian Nobel

Skobutikken i gågaden kommer altså i endnu højere grad i konkurrence resten af verden og de internationale webshops, der tilbyder et uendeligt udvalg og fri fragt i takt med, at forbrugerne nu i endnu højere grad har smagt på mulighederne ved at gå på nettet frem for i gågaden.

Måske noget nær det dårligste eksempel genierne fra McKinsey kan komme med, al den stund lige præcis sko er sådan noget man skal prøve først for at være sikre på at de passer til ens fødder.

Og der er tonsvis af faldgruber ved køb hos internationele webshops (told og moms, importafgifter, varens ægthed, sælgerens troværdighed, osv. osv) og den fri fragt skal altså betales på en eller anden måde.

Jeg vil fuldt ud sekundere Søren, man bliver så træt, så træt af den forblommede italesættelse af vi-skal-være-åh-så-digitale, og så skide være med at vi smider menneskelige relationer ud med badevandet.

Jeg er ved at brække mig.

  • 9
  • 1
Log ind eller Opret konto for at kommentere