Folk tager deres privatliv alvortligt på nettet, og mange gør også noget for aktivt at beskytte det, viser en opgørelse lavet af DuckDuckGo, som er præsenteret på siden SpreadPrivacy, der har undersøgt, hvordan en typisk amerikansk voksen opfører sig.
I følge undersøgelsen har 79,2 pct. rettet i privatlivsindstillingerne på sociale medier og/eller reduceret sit brug af sociale medier gennem det sidste år.
43,1 pct. har fjernet information eller opslag fra sociale medier 35 pct. har gjort deres profil privat 34,8 pct. er holdt op med at tilføje deres lokation til opslag 38,2 pct. har ændret, hvad data der kan indsamles på demTal fra undersøgelsen:
Dertil kommer, at 23 pct. siger, at de har slettet eller deaktiveret konti på sociale medier, hvilket sagtens kan passe, når man sammenligner med denne undersøgelse.
Selvom den mest oplagte kilde til vores privatliv er de sociale medier, så har undersøgelsen også spurgt om en række andre ting. Det gælder bl.a., hvor mange der bruger en password-manager, hvilket hele 38,6 pct. gør, mens 24,1 pct. benytter VPN.
Tre fjerdedele af de adspurgte (75,9 pct.) svarer desuden, at privatlivsindstillingerne er ekstremt- eller meget vigtige, når de skal vælge deres næste smartphone, mens tallene er stort set identiske for valget af computer (78,1 pct.).
Undersøgelsen har taget udgangspunkt i 1.114 besvarelser i et online spørgeskema.

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.
Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.
Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.
Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.