Undersøgelse: Facebook-brugere er ikke opmærksomme på tracking-kategorier

Illustration: Screendump
På trods af, at oplysningerne om, hvilke kategorier Facebook tildeler brugere, er frit tilgængelige for brugerne, så er de færreste amerikanere opmærksomme på Facebooks dataindsamling om dem, viser ny undersøgelse.

Størstedelen af amerikanske Facebook-brugere ved ikke, at Facebook opretholder lister over deres interesser og karaktertræk, som de bruger til at målrette reklamer, viser ny undersøgelse lavet af Pew Research Center.

Det skriver mediet The Next Web.

Facebook lader ellers brugere se, hvilke kategorier de er blevet placeret i, af virksomhedens algoritmer under siden Your Ad Preferences, hvor brugeres klassificering i forhold til alt fra 'politisk affinitet' til hobbyer fremgår.

Læs også: Ny Facebook-afsløring: Netflix og Spotify kunne se, skrive og slette Facebook-brugeres private beskeder

Facebook havde indsamlet sådan materiale om 88 procent af de i alt 963 adspurgte Facebook-brugere i undersøgelsen. 74 procent af disse vidste ikke, at de blev klassificeret i de forskellige kategorier, og 51 procent svarede, at de ikke var trygge ved, at Facebook indsamlede oplysningerne.

Algoritmerne ramte ikke altid rigtigt ifølge de adspurgte. Mens 59 procent svarede, at kategorierne reflekterede deres virkelige interesser, mente 27 procent, at det ikke var tilfældet.

Lige over halvdelen af brugerne fik tildelt en såkaldt politisk affinitet, og blandt disse mente 73 procent, at Facebook ramte rigtigt. Af det samlede antal brugere har 37 procent således fået tildelt en politisk affinitet og mener, at den beskriver dem korrekt.

Læs også: Facebook lækker 6,8 mio. brugeres private fotos til app-udviklere

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (0)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Log ind eller Opret konto for at kommentere