Undersøgelse: Amerikanere dropper kablet internet

I USA taber internet via DSL, kabel eller fiber terræn i forhold til mobile internetforbindelser.

En undersøgelse foretaget af U.S. Census Bureau for det amerikanske handelsministerium viser, at flere og flere amerikanere vælger at droppe kablet internetforbindelse til fordel for en trådløs løsning. Det skriver Washington Post.

Undersøgelsen er foretaget blandt 53.000 amerikanske husstande og viser, at 75 procent af de adspurgte fortsat holder fast i internet via DSL, kabel eller fiber. Det er et markant fald siden 2013, da tallet lå på 82 procent.

I samme periode er antallet af hustande, der udelukkende benytter sig af mobilt internet til at gå online, samlet set steget fra 10 procent til 20 procent.

Skiftet er især sket i hustande med en årlig indkomst på under 25.000 dollars. Her benytter omkring 29 procent udelukkende mobiltelefonen til at gå på nettet – i 2013 lå tallet på 16 procent.

Hele U.S. Census Bureaus undersøgelse kan læses her.

Læs også: Teleselskaber har vildledt om hastighed på bredbånd

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (11)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Mogens Hansen

Som i Danmark er det mange steder i USA kabel-tv udbyderne der står for levering af kablet internet. En af de store forskelle er, at rigtig mange steder har ét selskab et de-facto monopol på store boligområder, med deraf elendig service, høje priser mv.
Mellem mobilselskaberne er der derimod en vis konkurrence, som lægger pres på både serviceniveau og pris.

  • 4
  • 0
Kim Henriksen

Dårlig service har nok en stor del af skylden

Tror nærmere det er folks problemer/dårlige undskyldninger i forbindelse med betale post paid abonnementer.

Jeg har venner der har svært ved at betale deres telefonregning (mentalt at gemme pengene) bare fordi den kommer d. 15 frem for d. 1

Faste installationer bliver bare lukket og det er svært/dyrt/tager tid at få det genoprettet.

Mobil branchen tilbyder prepaid produkter og kan genåbne for lukkede (post paid) services med kort varsel, når man har indbetalt sin restance.

  • 0
  • 0
Jonas Finnemann Jensen

Tror nærmere det er folks problemer/dårlige undskyldninger i forbindelse med betale post paid abonnementer.


Måske lidt, men det er så fordi de her hustande er meget fattige.

Jeg vil i højere grad tro at det skyldes to ting:
A) Der er blevet flere fattige amerikanere
B) Prisen er for høj og uigennemskueligt.

Jeg bor p.t. i San Francisco, og meget ofte savner jeg ærlige gennemskuelige priser.
Det er ikke kun inden for bredbånd, men også andre steder...
Når det kommer til kabel internet og TV; så er det tilgengæld således i USA at man i praksis aldrig betaler liste pris (hvis der overhovedet findes sådan noget).
I stedet sætter de dig op med en god introduktions pris og så skruer de op for prisen hvert år... Nogle gange efter 6 måneder, eller hvornår det nu lige passer dem.

Der er massere af historier om folk som ringer til deres internet/tv udbyder, truer med at opsige abonnementet og tilgengæld kommer tilbage på en introduktions pris.
Og nej, det er ikke bare en intro pris, de har flere niveauer af intro priser... Det er det rene gede marked som gør konkurrance umuligt, selv de få steder hvor der er mere end en udbyder.

Telemarket er lidt det samme i USA, men der findes nogle lavpris selskaber som har en gennemskuelige og lav pris... Men snakker du med AT&T, etc. så er de helt håbløst uigennemskuelige.

  • 3
  • 1
Finn Thøgersen

En af de store forskelle er, at rigtig mange steder har ét selskab et de-facto monopol på store boligområder, med deraf elendig service, høje priser mv.

Mange steder har de faktisk også et de Jure monopol, fordi den lokale kommune har indgået er 20+ årig kontrakt med et selskab som så har eneret på at trække kabler (udover telefon) i et område.

At selskaberne så gennem fusioner og opkøb er blevet til giganter som ComCast, Time-Warner etc går det kun værre.

  • 0
  • 0
Jens Jönsson

se det samme herhjemme (eller i Nordeuropa/Skandinavien). Årsagen er nemlig fattige amerikanere, dyrt Internet og ugennemskuelige priser og krav til at man kan få Internet.

Det er lidt ærgerligt at artiklen ikke kommer nærmere ind på det. I stedet er den vinklet, så det virker som om at det er teknologien (mobiltbredbånd) der overtager.

  • 3
  • 0
Carsten Olsen

Jeg har de sidste 3 år kun brugt 3 mobilt internet og ADSLen er opsagt. (tidligere brugte jeg Fuldrate ADSL) 3.dk virket mere pålideligt end ADSLen på Fullrate.

Hjemme har jeg to routere som kører 3 deling. 200GB pr md. De to routere virker fulstændigt som 2 ADSL routere ville gøre. Der er altså ikke tale om at bruge mobil-hotspot (hjemme). Ude i byen har jeg Nexus5 (Android Mobil) samt en Nexus7 (Android Tablet) De kan begge bruges som hotspot til f.eks. min HP 14" Chromebook.

Alt virker fint og er billigt.

  • 1
  • 2
Carsten Olsen

Jeg glemte lige at skrive at som (HD)TV antenne bruger jeg osse 3mobil/Chromecast til DR udsendelser Dette kører osse fint med ca 10timer tv om ugen indenfor de 200GB.
(Jeg har tidligere klaget en del her på V2 over DR-streaming, men det sidste år har det kørt helt stabilt) Også en Stor TAK til DR for at understøtte Chromecast.

  • 1
  • 1
Erik Jensen

Ja for det der undrer mig er at jeg syntes at data på mobilen er så sindsygt dyrt i USA. Jeg har haft købt et par data abonnementer i USA når jeg har været der, men det koster en formue. Jeg er i USA ca 3-4 gange om året.

Sidst jeg checkede, var det langt billigere med 3 og et 3likehome end lokal takst for data i USA, så jeg overvejer at skrotte mit amerikanske MiFi hotspot og flytte over til 3.

  • 1
  • 0
Peter Jensen

Mon ikke problemet er det samme som i Danmark hvor man er bundet til en udbyder.
Jeg er bundet til Yousee og jeg kan kun få internet igemmen dem hvis jeg køber tv og jeg er også bundet til at betale til en antenneforening.

Hvis det ikke var fordi jeg kunne få Hiper gemmen telefonkablet ville jeg også bruge mobilbredbånd ikke af lyst men af nød.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere
IT Company Rank
maximize minimize