Undersøgelse afslører stor ulighed: Hver fjerde dansker er digitalt udfordret

Illustration: Headway
En ny undersøgelse viser, at næsten en fjerdedel af danskerne oplever, at de har lave digitale kompetencer. Konsekvensen bliver digital ulighed i befolkningen.

23 pct. af danskerne oplever, at de har lave digitale kompetencer. Det er især danskere over 40 år, personer med en kortere uddannelse og kvinder, der oplever de lave digitale kompetencer.

Det skriver Politiken på baggrund af en ny undersøgelse, der er en del af forskningsprojektet 'Algoritmer, data og demokrati', og som Politiken præsenterer sammen med Mandag Morgen.

Læs også: Professor om algoritmer: Målet med teknologi er også at fremme tillid, sikkerhed og retfærdighed

Undersøgelsens konklusion lyder, at de manglende digitale kompetencer må forventes at skabe barrierer og udfordringer i hverdagen, og at der opstår en digital ulighed i den danske befolkning.

»Det rejser spørgsmålet, om teknologien vitterlig er frigørende, som vi har gået ud fra, eller om den tværtimod forstærker uligheden«, siger David Budtz Pedersen, der er professor på Institut for Kommunikation og Psykologi ved Aalborg Universitet, til Politiken.

Tidligere på måneden viste en EU-rapport, at Danmark er det land i EU, der er længst fremme, når det gælder digitalisering.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (16)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Jan Gronemann

Offentlige IT-systemer er udfordrende nok for dem med IT-evner. Jeg kan slet ikke forestille mig hvor frustrerende det må være når man ikke er så heldig at have oparbejdet forståelsen IT.

  • 25
  • 0
#2 Anne-Marie Krogsbøll

Det er godt nok et rigt samfund, som har råd til helt bevidst (for vi ved det jo godt) at handicappe næsten 1/4 af befolkningen alvorligt ift. at klare sig i samfundet.

Hvis interesser tjener de drivende kræfter i denne udvikling egentlig? Det kan vel næppe være samfundets.

  • 17
  • 4
#3 Ivo Santos

Nu bliver det nok heller ikke bedre at designet i de officielle hjemmesider er noget som selv en amatør kunne have gjort 10 gange bedre.

Det var i hvert fald den oplevelse jeg havde da jeg skulle flytte folkeregister adresse. Fint nok at man kan se hvor man tidligere har boet, men hvorfor er der ikke en knap enten ovenover eller nedenunder listen hvor man tidligere har boet? Det tog mig flere minutter at finde ud af at knappen er skjult i nederste højre hjørne, - det er ekstremt godt design. Og 2, på den pågældende knap står der "Næste", i min verden ville det give større mening hvis der stod "start flytning".

Der findes sikkert noget som ikke kan fatter ret meget at it, men jeg vil mene at grunden til nogle ikke kan finde ud af at bruge digitale tjenester handler også om at tjenesterne er ekstremt dårligt designes, og derfor er en del brugere totalt forvirret når de skal bruge digitale tjenester.

  • 10
  • 3
#4 Per Kristoffersen

Enig - det er bare lidt svært at måle og vil ofte fordyre det i forvejen overskredne budget. Bliver nok heller ikke bedre af at siderne ofte redesignes med 5 års mellemrum (+- det løse). Det minder mig om om lille denne historie, da dmi.dk blev lavet om fra klassisk statisk design til et væltet børneværelse :-) https://www.reddit.com/r/Denmark/comments/cn85ry/dmi_nyt_design_antal_be...

  • 5
  • 0
#5 Ditlev Petersen

Nu bliver det nok heller ikke bedre at designet i de officielle hjemmesider er noget som selv en amatør kunne have gjort 10 gange bedre.

Da jeg er lidt kværulant, har jeg af og til skrevet høfligt til ejeren af hjemmesiden eller produktet. Det er faktisk sket, omend sjældent, at jeg har fået et høfligt svar og at brugergrænsefladen er blevet rettet.

Det første trin er at gøre "instansen" opmærksom på bøffen.

Men når det er noget med elektroniske skilte, der ikke har kunnet opdateres i to år, og tilsyneladende kører med en forkert klok, så er det nok håbløst.

  • 8
  • 0
#7 Henrik Juul Størner

Offentlige systemer er udfordrende, uanset om de er digitale eller analoge. Prøv at huske på hvordan papirudgaven af din selvangivelse så ud. Eller formularen til ansøgning om boligsikring - det var ikke for børn (og det er den digitale udgave heller ikke).

Og et brev fra kommunen med afgørelsen i din sag er lige uforståeligt og fuldt af henvisning til underlige paragraffer, uanset om det lander i den digitale eller den fysiske postkasse.

Problemet er ikke at vi er gået fra analog til digital sagsbehandling (selv om jeg er enig i at mange borger-rettede systemer er pænt bagud hvad angår UX). Problemet er snarere at den flinke mand/dame oppe i kommunen, som man kunne bede om hjælp til at udfylde formularen, ikke længere er ansat.

  • 14
  • 0
#8 Henning Wangerin

Da jeg er lidt kværulant, har jeg af og til skrevet høfligt til ejeren af hjemmesiden eller produktet. Det er faktisk sket, omend sjældent, at jeg har fået et høfligt svar og at brugergrænsefladen er blevet rettet.

Ja og specielt når man samtidig høfligt spørger dem om "de ikke er intereserede i at få ens penge?"

Kan mindes for mange år siden at en henvedelse om at folks webshop ikke virkede i andet end internet explorer blev fejer at bordet med at det var fordi man blot var en nørd, når man ikke brugte IE. Hvis man derimod skrev en mail om at man i googles cache kunne se at de havde fornuftigt tilbud, men siden ikke kunne ses i andet en IE, og at det havde betydet at konkurenten havde fået en større ordre (gerne meget større en realiteten), ofte resulterede i at siden efter kort tid kunne bruges af andet en IE-brugere.

Nu er det oftest cross-site scripting og indlejrede ting der går galt.

/Henning

  • 6
  • 1
#11 Claus Gårde Henriksen

Ja man kunne ønske sig trustpilot-agtig side med anmeldelser. Det er ikke alt der er lige godt.

'XYZ dims/app/hjemmeside har en WAF faktor på 2/6' 'Kræver man er vokset op med Linux' 'Kan betjenes af farmor' 'Forbinder direkte til Fjæsen og videregiver alle dine data' 'Kræver master fra DIKU'

  • 3
  • 0
#12 Christian Nobel

Det var nu meget naturligt. IE var i perioden 2000 - 2010 komplet dominerende. Til tider med en anslået markedsandel på over 90%.

Det er rigtigt at IE var oppe i nærheden af 90% i starten af nullerne, afhængig af hvilken statistik man læser.

Problemet var egentlig ikke IE som så, men at man allerede på det tidspunkt havde W3C standarder at forholde sig til, hvilket man bare ikke gjorde.

Smertensbarnet var faktisk ikke IE, men Frontpage, som var så smækfyldt med fejl og seen stort på W3Cs rekommandationer - og IE var så meget tolerant i modsætning til andre mere strikse browsere.

Så der stod MS på den ene side, og der stod MS på den anden side, hvorfor det er et skoleeksempel på hvorfor et firma ikke må have markedsdominans - og i det spil er det faktisk lidt tragisk at MS forlod mobilmarkedet, for markedet ville være meget mere sundt hvis det bestod af tre næsten lige store spillere.

  • 8
  • 0
#13 Tommy Calstrup

Det er ikke svært, at designe en pæn hjemmeside, men hvis dit tilbud SKAL kunne bruges af folk uden øjne, arme, og andre besværligheder, så kommer det hurtigt til at ligne en øjebæ, for os med alle sanser i behold.

  • 0
  • 2
#15 Thomas Nielsen

Hvis man læser metode-afsnittet i analysen, er der en lille detalje som egentlig gør situationen endnu en tand mere bekymrende, nemlig den at det er respondenternes opfattelse af egne kompetencer der ligger til grund for opdelingen, og ikke en kvalitativ måling. Måske lidt polemisk og i hvert fald anekdotisk udlagt, så kender jeg flere som vurderer sig selv kompetente uden at være det, end omvendt. Så, med andre ord må der være flere end de 25% der må føle sig udelukket.

Der findes næppe noget værre end at blive sat uden for indflydelse - og så endda i sit eget liv.

  • 6
  • 0
#16 Klaus Ibsen Bloch

Nu er folk der er digitalt udfordret en lang mere bred gruppe end folk med fysiskhandicap.

Der er en del mennesker på 50+ som i deres arbejdsliv ikke har brugt en computer, og stiger alderen vil dette antal også stige.

Så er der folk som kommer ud fra fængsel, er hjemløse, psykisksyge, udsatte unge. Digitaliseringsstyrelsen har et netværk for organisationer der har medlemmer der er digitalt udfordret. Dette netværk tæller pt. 55 organisationer, så der er langt flere end man lige regner med.

Husk også at de fleste mennesker vil få en form for synshandikap, dette i størrere eller mindre grad.

Hvis du eller dem du arbejder med, ikke kan desinge i brugervenligt og tilgængeligt design, så tænker jeg du skal kigge efter en bedre UX/designer.

  • 4
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere