Under halvdelen af københavnske lærere har fået et it-grundkursus

Københavnske kommuner investerer flere millioner i it-udstyr, men uddanner ikke lærerne til at bruge udstyret. Lærerforening savner efteruddannelse.

Under halvdelen af 23 kommuner i hovedstadsregionen giver lærerne et teknisk grundkursus eller en pædagogisk efteruddannelse, inden it skal bruges i undervisningssammenhæng. Det skriver P4 København, som har foretaget en rundringning til kommunerne.

Kommunerne har ifølge P4 København brugt over 80 millioner kroner på ny elektronik. Eksempelvis har Høje-Taastrup Kommune brugt 1,6 millioner kroner på nye computere og interaktive tavler, mens de ikke har undervist lærerne i at bruge den nye teknologi.

Årsagen skulle ifølge institutions- og skolechefen i Høje-Taastrup Kommune være økonomi.

»Vi har været nødt til i nogle år at spare på efter- og videreuddannelsen generelt,« siger Henrik Torry Rasmussen til P4 København og erkender, at det ikke er den optimale løsning:

»Men vi har valgt ikke at spare på it-udstyr og har vurderet, at vi i en periode på to år kunne neddrosle lidt af vores efter- og videreuddannelse.«

Formanden for Københavns Lærerforening, Jan Trojaborg, efterlyser efteruddannelse. Ligeledes siger lektor på Professionshøjskolen UCC i København, Ole Christensen, til P4, at man ikke kan forvente, at lærerne selv kan finde ud af at bruge teknikken.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (9)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#3 Henrik Nielsen

Lærerne har simpelthen ikke ressourcer og tid til at sætte sig ind i det selv. Endvidere kan mange af de yngre lærere godt, mens det kniber mere med de ældre. Fordi mange lærere ikke kan, bliver det dyre it-udstyr dermed heller ikke brugt. Derimod burde håndtering af smartboards og computere være en selvfølgelighed for læreruddannelsen i dag, og på de respektive uddannelsessteder bør man sætte en del tid af til, at sende lærerne på efteruddannelse i lokale it-systemer, såsom administration af skema/lektie-oversigt, beskeder, printere, netværk og andet fis. (Efteruddannelse = (er som regelt identisk med) at hente/leje en mand hjem til det pågældende uddannelsessted, for ham at lære lærerne igennem en slags præsentation for lærerne med noter+lektier).

Her tages ergo ikke hele lærerstaben, men en gruppe ad gangen, for ikke at skulle betale for mange vikarer, eller aflyse i hobetal af moduler.

Som tiden er nu, burde it-kundskaber gælde som et ekstra plus på CV'et til ansættelse, og det går faktisk så drastisk ud over undervisningen, når læreren ikke ved, hvordan særegent udstyr skal betjenes, at CV'et kun burde komme med som en andenhåndsbeslutning, hvis da ikke helt ses bort fra.

  • 1
  • 0
#4 Anonym

Det kan undre mig, at det er så vigtigt, med en efterhånden omfattende palet af IT, når de basale behov i forbindelse med undervisning, kan dækkes af langt mindre. Det er åbenbart vigtigt, at man får præsenteret en masse, som der ofte slet ikke er brug for.

Det er forhåbentligt stadigvæk vigtigere at ungerne kommer ud af skolen med basale kundskaber, frem for at skolen skal bruges som markedsføringsportal, for en masse skrammel, som egentlig ikke kommer undervisningen ved.

Ligefrem at gøre lærerer til IT-dumme, fordi man ikke lige kan få solgt sit, er vel lige i overkanten. Jeg vil gætte på, at lærerne har tilstrækkelige pædagogiske kompetencer, til at de selv er i stand til at vurderer den side af sagen. Brug af de basale hjælpemidler som IT tilbyder, er et krav for en pensionist på 80 der SKAL bruge NemID, og derfor må det forventes at en erhvervsaktiv lærer, ligeledes kan klare den side af opgaven.

  • 2
  • 0
#5 Peter Nilsson

Jeg er sikker på at de fleste lærer selv kan tilegne sig de nødvendige it-kundskaber. Det er mit indtryk at de har gennemgået en ret god uddannelse og de har være vandt til også at tænke kreativt og løse opgaver selv.

Tror ikke at IT er det vigtigste i undervisningen, jeg tror godt at en lærer uden brug af IT kan være langt bedre end dem som har styr på den del.

Man skal nok også passe på ikke at tro at IT kan løse alting, god undervisning kunne jeg godt forestille mig kan gøres helt uden brug af IT.

Men selvfølgelig kan lærerne selv hitte ud af det nye IT hvis de viser interesse, det er iøvrigt ofte det samme som de siger til deres elever ;-)

Til dig Lars, så syntes jeg det er mere konstruktivt at gå ind i debatten ved at deltage med noget intellegent i stedet for at kalde folk "stupide".

Min holdning har iøvrigt ikke noget at gøre med at jeg arbejde professionelt med IT.

Når en del pensionister kan finde ud af IT uden brug af hjælp og børn kan, så kan lærer også....iøvrigt så husker man bedre når man selv har lært sig tingene.

  • 0
  • 0
#6 Peter Nilsson

havde det været mere end et "it-grundkursus" så ville jeg mene det giver mening at uddanne.

Man kunne også overveje kun at lave det som et tilbud, så man kun bruger penge på de lærer som virkelig har et behov, i stedet for at fukusere på at alle lærer nødvendigvis skal igennem et grundkursus bare for statistikkens skyld.

det er ikke sikkert det er så mange lærer som har et behov, jeg kan godt forestille mig at det måske kun er få procent af lærerne som har et reelt behov.

de unge lærer som går igennem seminaret har vel næppe behov for et grundkursus for de er vandt til at aflevere opgaver hvor de har brugt tekstbehandling og betjent en PC.

Iørvigt vil jeg mene at på det private arbejdsmarked har man en forventning nu om at alle kan betjene en pc, man bruger ikke krudt på at give grundkursus, men bruger i stedet penge på kurser som er branche relevandte

  • 0
  • 0
#7 Lars Remmen

Wow... Du mener altså at dit oprindelige indlæg var konstruktivt debatterende? Er det at du kalder en stor gruppe lærere "ikke intelligente nok" som gør det konstruktivt? Feje for egen dør du ved.

Jeg ville gerne have forklaret og uddybet hvis du havde vist interesse for hvorfor det kræver mere at bruge et undervisningsmiddel end at læse en manual.

  • 1
  • 0
#8 Peter Nilsson

lars, du har ret, det var også mest fordi jeg var vildt overrasket over at man seriøst mener at "it-grundkurser" stadig er relevandte for vores folkeskolelærer. Det troede jeg hørte til i 90érne. Lærerne bruger PC'er privat til PC bank, e-mail m.m., så et grundkursus er vel næppe relevandt.

Undervisningssoftware kunne jeg godt forestille mig at man kunne have lidt gavn af at få undervisning i inden man tager det i brug, men igen, det burde være til at genneskue og en vejledning som pdf eller video burde være nok

  • 0
  • 0
#10 Lars Remmen

Artiklen taler både om teknisk og pædagogisk efteruddannelse. Der er efter min mening brug for mere af begge dele i folkeskolen.

Eksempelvis er CD-Ord et meget brugt program i skolen. Læreren har brug for teknisk indsigt/selvtillid så læreren kan lave problemløsning når (ikke hvis) problemerne opstår. Hvad gør man når skidtet pludseligt ikke vil læse et PDF-dokument op - eller hvad hvis programmet pludseligt taler tysk i stedet for dansk? Hvordan scanner læreren hurtigst tekster ind til eleven/lærer eleven at indscanne tekster?

Læreren har også brug for didaktiske kompetencer som relaterer sig til programmet. Hvornår giver det mening at bruge programmet for forskellige typer af elever og hvornår bør andre materialer/metoder tages i brug?

Man kan så argumentere for at lærerne selv kan/skal lære sig disse ting. Men i en ressourceknap verden er det mest effektive nok korte, gode kurser i stedet for at lærerne individuelt bruger tiden ineffektivt. Hvad er billigst i længden og hvad giver eleverne den bedste undervisning (hvis det i det hele taget er interessant i forhold til prisen)?

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere