Umuligt at få folkepension og boligstøtte over nettet

OFFENTLIG DIGITALISERING: At søge om boligstøtte kræver underskrifter fra alle i husstanden. Men to digitale underskrifter på den samme ansøgning - det kan man virkelig ikke i Ballerup

Det kan godt være, at der findes en digital selvbetjeningsløsning for at søge boligstøtte. Men brugernes typiske situation gør den uanvendelig.

Det er i hvert fald pensioneret elektronikingeniør Michael Bruuns erfaring med Ballerup Kommune digitale mulighed for at søge om boligstøtte.

»Min kone og jeg ville gerne søge om boligstøtte, men det kan kun lade sig gøre på hjemmesiden, hvis man er én person. Kommunen skal bruge en underskrift fra andre personer i husstanden ? i dette tilfælde min kone, og den kan man jo ikke afgive på hjemmesiden,« fortæller Michael Bruun til Version2.

Han roser ellers Ballerup Kommunes hjemmeside for at have gode beregningsmoduler til at beregne netop boligstøtte eller pensionsstørrelser.

»Men vi kommer ikke uden om underskriften for at vi kan få boligstøtte,« siger Michael Bruun.

Heller ikke med folkepensionen lader det sig gøre over nettet.

Michael Bruun fik udskudt sin folkepension, og da han skulle have den aktiveret igen, kunne det heller ikke lade sig gøre over nettet.

»Man skal søge kommunen om at få den aktiveret igen, og til det skal man bruge et skema, hvor man skal indhente oplysninger fra sin arbejdsgiver. Men for det første kan man ikke printe skemaet ud fra kommunens hjemmeside, og for det andet kræver aktiveringen jo, at man skal have dokumentation i form af lønsedler og underskrift fra arbejdsgiver, det lader sig ikke lige passe ind i et digitalt skema ? hvis det fandtes,« siger Michael Bruun.

Han mener, at folk generelt gerne vil bruge de kommunale digitale service, hvis de ellers findes og fungerer. Og kravet til dokumentation må stå i vejen for udbredelsen af mange kommunale, digitale services, mener Michael Bruun.

Version2 sætter fokus på læsernes erfaringer med de kommunale, digitale services efter at Ingeniørens afdækning af, at under fem procent af borgernes ansøgninger til kommuner sker ved digital selvbetjening.

I den forbindelse opfordrede professor i anvendt informationsteknologi på CBS Kim Normann Andersen til, at borgerne påtog sig et ansvar for at bruge de digitale services, og at kommunerne skulle overveje at bruge tvang til at få borgerne over på nettet.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (12)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Jan Birk

Fra Københavns kommune modtog jeg en brev i min E-Boks. Jeg skulle underskrive en erklæring om, at jeg stadig var enlig forsøger.

Det foregår på den måde, at jeg downloader PDFen og udskriver den på min printer (heldigt jeg havde en) underskriver udskriften, putter den i en konvolut og frankerer denne og lægger den i postkassen.

Jeg ved ikke hvem der har udtænkt denne digitalisering, men smart er den ikke.

Jan

  • 1
  • 0
#2 Christian Jensen

hej,

Bare muligheden for at søge via nettet ville da være skønt! i Århus kan man allernådigst få lov at printe dokumentet..

At der så er en sagsbehandlings tid på 3 - 4 måneder, og ingen mulighed for at kontakte kontoret!

tankerne går mod et tidligere blog indlæg: http://www.version2.dk/artikel/9534-doer-scanneren-ikke-snart

åh ak og ve digital forvaltning i Danmark

  • 0
  • 0
#3 Mark Skiffard

Min kæreste og jeg bor i Århus og søgte tilbage engang i Juli boligstøtte for første gang til starten af August.

De havde lukket for den digitale søgning og modtog kun ansøgninger pr. brev af uransagelige grunde. Der går 5 – næsten 6 måneder til vi hører fra dem. Det lykkedes dem at lægge mine tal forkert sammen der resulterer i en dobbelt så stor årsindkomst med en alt for lav månedlig støtte som resultat og iøvrigt ikke havde fået noteret at vi fik et barn midtvejs i behandlingstiden tiltrods for jeg ventede i telefonkø i 25 minutter for at få ham skrevet ind i husstanden og i belønning fik et ’jaja det skriver vi på uden problemer med det samme’. Endnu en gang venter jeg i telefonkø halvdelen af en fredag formiddag som jeg gerne ville have spenderet mere fornøjeligt og kommer igennem til en ellers venlig dame der indvilliger i at fremsende et andet skema som vi kan udfylde igen med alle de påkrævede kopier vedlagt endnu en gang. De lovede en hurtig ekspedition – det er nu en måned siden uden vi har hørt noget.

Det var den korte version af forløbet der havde et par andre krøller som jeg ikke orker at komme ind på..

Summasumarum har vi manglet 2500,- hver måned siden Oktober og et mindre månedligt beløb fra August. Godt éns bankdame er forstående til trods for at være ramt af finanskrise og Stein Bagger..

Så til Kim Normann Andersens forslag som tvungne digitale ansøgninger kan jeg kun sige at i hvert fald Århus nok liiige skal tilbyde digitale ansøgninger inden man snakker for højt om besparelser ved at tvinge borgere til noget som helst.. jeg håber bare systemet bliver opbygget mere logisk og imødekommende end f.eks. Minsu.dk – der på en god dag nøjes med at fremstå dybt utroværdig og suspekt.. Hvis folk ikke benytter digitale ansøgninger, ja så er det jo nok fordi siderne af en eller flere grunde ikke indbyder til at blive brugt!

Iøvrigt mener jeg at huske man skulle skaffe 4 underskrifter fra folk der ville være solidariske hæftere for en eventuel bøde hvis man snød med oplysningerne – hvordan det eventuelt skulle løses på en digitalansøgning ved jeg ikke.. Men jeg er sikker på nok skal give en masse problemer og stupide løsninger.. -Skiffard

  • 0
  • 0
#4 Anders Johnsen

Som jer andre, har jeg også haft problemer med boligstøtte (boligsikring) når der er flere personer i husstanden, hvor svært kan det være at kunne underskrive to personer digitalt...

Desuden har jeg store problemer med digital signatur, da den konstant ikke vil acceptere min adgangskode. Nu er jeg gået over til den fælles pinkode, som jeg vil tro har en langt dårligere sikkerhed.

Ved ikke om det er fordi jeg bruger MAC og Firefox, men det kan da ikke være så svært at lave noget der virker og som folk kan finde ud af...

-Anders

  • 0
  • 0
#5 Anders Hedelund

Jeg bruger nettet og digital signatur så meget som muligt. Vi havde for ikke så længe siden indbrud. Jeg fandt frem til 114 og fik sagen behandlet.

Læste så forleden i avisen, at man kan gøre sådan noget on-line, men under borger.dk viser kontakt til 114, og der står direkte på siden:

Selvbetjening Der er ingen relevante løsninger inden for dette område

Det er ret typisk, at man skal kende vejen, og det er ikke sikkert, det er den indlysende.

  • 0
  • 0
#6 Henning S. Jensen

Jeg er blevet tvunget til at få nemid da det er den eneste måde man kan ansøge om boligsikring og ikke mere skriftligt som i de gode gamle dage uden de såkaldte IT eksperters indblanding. Det har vist sig at systemet ikke kan klare alle adresser, jeg får en ny adresse med hus nr.23, stuen, lejlighed 12 men systemet kan derfor ikke finde adressen og min ansøgning kan derfor ikke oprettes elektronisk. Hvad fanden skal man så som borger stille op når elektroniske ansøgning ikke virker og man heller ikke kan ansøge skriftligt.??????

  • 0
  • 0
#8 Christian Nobel

Hvad fanden skal man så som borger stille op når elektroniske ansøgning ikke virker og man heller ikke kan ansøge skriftligt.??????

Du skal troppe op på rådhuset, og påberåbe dig dine rettigheder.

Hvis ikke det offentlige igen og igen bliver gjort opmærksom på at deres Kafkaske system er så fyldt med huller, at et dørslag i sammenligning med kunne bruges som øse, ja så luller de sig jo bare ind i deres lyserøde sky - og for hver dag der går, så vokser firewallen mellem djØFFERne i administrationen og borgerne.

  • 0
  • 0
#9 Henning S. Jensen

Jeg har lige været på "servic" center Odense i dag og her er der absolut ingen service eller hjælp at hente. De siger at de fri for ethvert ansvar og at det er et problem som borger.dk har og at jeg skal ringe til dem, og tro mig jeg skældte ud men det er jo kun kvæg der servicere i Odense KO-mune så jeg er sikker på at de ikke har fattet en skid.

  • 0
  • 1
#12 Henning S. Jensen

Det lyder ikke kun skræmmende,for virkeligt at forstå det, skal man opleve hvor uhyggeligt det er at stå overfor endnu et kommunalt "kreatur" i Service Center Odense der aldeles ikke kan servicere,især når man som jeg har måtte trække mig tilbage som 60 årig (efter 42 år med under en måneds arbejdsløshed og 28 postadresser hvor mange flytninger har været på grund af nyt arbejde) med førtidspension i dyb depression udløst af endnu en gang magtesløshed over for idiotisk lovgivning og Kommunalt Socialt Bedrageri. Og det med DR kontant ser jeg ikke som en mulighed, da jeg hele to gange har, uden at få svar, forsøgt kontakt med DR kontant, angående en sag vedrørende accelerations test af dieselmotorer,en sag som indeholder snyd og urimelig behandling af motoren med risiko for motorskade og det sker med trafikstyrelsens billigelse fordi synsvejledningen er forkert og vagt formuleret og ikke i overensstemmelse med EU regler. Og da jeg derfor igen føler mig magtesløs har jeg ikke psyke til at kæmpe ret meget mere. Jeg er forøvrigt kun lige begyndt at bevæge mig i det offentlige rum og er lidt positivt overasket over at møde reaktion, måske er det fordi det foregår skriftligt at jeg har nemmere ved at kommunikere? Allerede da jeg blev 18 år og min fader døde, fandt jeg ud af at jeg bevægede mig som et spøgelse i samfundet efter at have ringet 000 tre gange ventet langt over 3 timer uden nogen reaktion før efter 4. opkald. Og tro mig, jeg har nu været udsat for lignende oplevelser med Statsamtet og kommuner gennem hele livet med store uretfærdige og unødvendige vanskeligheder til følge. Jeg ved godt det ikke er det rigtige forum for livshistorier, men jeg vil bare undskylde for mine manglende evne til at kæmpe, og jeg græder også indvendig over at jeg aldrig får fortalt samfundet at jeg er et direkte produkt af dårlig behandling og SOCIALT BEDRAGERI fra især kommuner. Jeg er dog stolt over at jeg først er knækket nu, det må da være tegn på en vis sejhed, og hvem ved om hjælp fra et interesseret medie kunne give fornyet mod, men jeg orker ikke selv at opsøge hjælpen jeg vil jo bare endnu engang ikke møde nogen reaktion. Når, men det lettede alligevel med dette for mig svære (over 3 timers) arbejde jeg er nogenlunde sikker på at mindst en person læser det jeg har skrevet.

  • 0
  • 1
Log ind eller Opret konto for at kommentere