Uhørt fejl på Telias mobilnet: Kunderne kan lytte på andres samtaler

En teknisk fejl på Telias mobiltelefonnet betyder, at mobilkunder kan lytte med på hinandens samtaler. Ifølge Telia er kun få kunder ramt, og derfor har man ikke meldt ud om problemet.

Der er i øjeblikket tekniske problemer på Telias mobiltelefon-netværk i Danmark. Og ifølge en af Version2's læsere har det højst usædvanlige konsekvenser: Mobiltelefonkunderne kan lytte med på hinandens samtaler.

»Min kone har tre gange i går og i dag oplevet, at hun kommer ind og overhører helt fremmede menneskers samtale, når hun kalder op, i stedet for at komme igennem til den ønskede person. Så hørte hun for eksempel en gammel dame snakke om at købe bananer i Fakta,« fortæller Jeppe Kobberø, der er projektleder i it-branchen.

Man kan kun lytte til samtalen, ikke bryde ind og tale med, uddyber han. Da problemet opstod, ringede han til Telia og fik at vide, at andre også oplever denne fejl, men på Telias hjemmeside står der intet om problemet.

»Derfor aner man ikke, om andre sidder og lytter med på ens mobilsnak,« fortæller Jeppe Kobberø.

Hos Telia bekræfter man over for Version2, at der er opstået en teknisk fejl på mobilnettet som betyder, at kunder kan komme til at lytte til andre samtaler. Men vurderingen er, at kun få kunder er ramt, og derfor er der ikke blevet informeret bredt om det.

»Der er problemer med en af vores MSS'ere (Mobile Switch Server), og vores udstyrsleverandør, Ericsson, mener, det er en softwarefejl i et af de transmissionskort, som styrer routningen af trafikken. Fejlen blev identificeret i går, og vores leverandør af udstyr, Ericsson, arbejder på højtryk for at få rettet fejlen. Vi beklager uregelmæssigheden i netværket. Alt tyder dog på, at det er relativt få kunder, der er blevet ramt,« siger pressemedarbejder David Engstrøm fra Telia.

På grund af ferie har det ikke været muligt at få en uddybende forklaring fra Telias tekniske afdeling, lyder det fra pressemedarbejderen. Version2 ville ellers gerne have hørt, hvordan kunderne kan få adgang til hinandens samtaler, samt hvorfor det ikke er blevet meldt ud til kunderne.

Version2 følger op på sagen, når julen er overstået.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (9)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#2 Christian W. Moesgaard

Både mig, min mor, 2 af mine venner samt en dansker jeg kender over nettet har haft problemet.

Flere gange i løbet af den sidste tid (dvs. i går og i dag) har jeg hørt totalt tilfældige mennesker tale ind i røret på min telefon uden at de kunne høre mig - og de var i gang med en samtale, hvor jeg ikke kunne høre modparten.

Nu har min lille gruppe af bekendte ikke noget specielt stort significansniveau som stikprøve (langt fra), men det er sådan set også underordnet. Det her skal alle vide, for det kan jo være at man fik sagt noget højst personligt i telefonen som så ender med at blive aflyttet - specielt ved juletid!

  • 0
  • 0
#5 Michael Mortensen

Det er min opfattelse, at det modsatte er tilfældet i fht. hvad Telia oplyser. Jeg har selv Telmore abonnement, og blev oplyst i går aftes om, at når man havde forsøgt at ringe til mig, så fik man fat i forskellige mennesker rundt omkring i Danmark.

Fællesnævneret her var - tada - Telia abonnenter!

Og det skulle da være sært, at lige præcist de tre mennesker problemet omhandlet skulle tilhøre den "lille gruppe" af mennesker der kan opleve problement.

What are the odds?

  • 0
  • 0
#6 Per Hansen

Nu er antallet er telias kunder vel netop begrænset.

Desuden har telias "infomationspolitik" altid været lidt særpræget. Jeg kan huske dengang jeg uheldigvis var kunde hos dem, og forsøgte at ringe til deres kundeservice om aftenen (ja, et lidt misvisende ord i telias tilfælde).

Jeg fik konstant en telefonsvarer der sagde, "der er ingen ledige medarbejdere i øjeblikket". Det viste sig at det åbenbart var udenfor deres telefontid, og teknisk var beskeden jo korrekt, men bare ikke særlig brugbart.

  • 0
  • 0
#7 Søren Koch

Tja i det mindste siger de da at der ikke er nogen i stedet for TDC der kun siger 'du vil blive betjent når der er en ledig medarbejder' som sjovt nok formegentlig først er der næste morgen! (for 3 uger siden ringede jeg kl 17.50 og smækkede på kl 19.10 eller der omkring.... Grr )

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere