To uger før go live: Ny selvbetjeningsløsning til sygemeldte danskere forsinket et halvt år

14. oktober kl. 09:301
gorchittza2012/Bigstock
Illustration: gorchittza2012/Bigstock.
Mit Sygefravær 2.0 skulle gå i drift 1. november 2022, men nu meddeler Kombit, at det først sker i første halvår af 2023.
Artiklen er ældre end 30 dage

Mit Sygefravær 2.0, der skulle have været i drift 1. november 2022, og som leveres af Knowledge Cube, bliver mere end et halvt år forsinket. Der mangler endnu udvikling af brugergrænsefladen til systemet, test af systemet og derefter test af integrationen med Kommunernes Sygedagpengesystem (KY), der leveres af KMD.

Det skriver Computerworld.

Læs også: Konservative topper listen over partiernes forbrug af annoncer på Facebook

»Vi forventer, at testforløbet for Mit Sygefravær 2.0 udføres primo 2023, så løsningen kan idriftsættes i første halvår af 2023,« meddeler Kombit til Computerworld.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Mit Sygefravær 2.0 er en selvbetjeningsløsning til sygemeldte danskere, hvor man blandt andet kan anmode om sygedagpenge, uploade dokumentation til sin sag og raskmelde sig. Løsningen er obligatorisk for samtlige 98 kommuner at anvende og skal erstatte Mit Sygefravær, der gik i drift i 2015.

Læs også: IT-Branchen: Udflytningsaftalen spænder ben for flere it-studerende

»Der er sket nogle væsentlige ændringer i it-økosystemet omkring Mit Sygefravær, siden det første gang gik i luften. Derfor skal der udvikles et nyt og mere tidssvarende Mit Sygefravær version 2.0, hvor tilgængelighed og brugervenlighed er i fokus, og den nye løsning vil indeholde forbedringer allerede fra start. Brugergrænsefladen i Mit Sygefravær 2.0 skal udvikles primært med henblik på håndholdte smartphones, og sekundært til tablets, labtops og stationære computere (»mobile first«),« sagde Iradj Farahani, der er projektleder for Mit Sygefravær, dengang Knowledge Cube vandt udbuddet om udviklingen af den nye selvbetjeningsløsning.

1 kommentar.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
1
15. oktober kl. 12:41

Nu må det altså snart være nok med brug-og-smid-væk-systemer i det offentlige.

De her big-bang-omlægninger betyder, at alting bliver slået tilbage til start med hver ny version. Hver gang står man tilbage med et forsinket, fordyret og mangelfuldt system. Det er spild af skattekroner og af alles tid.

Problemet er, at man indkøber IT-systemer på samme måde som man køber vejbroer: Man tror det er et overskueligt projekt, som kan specificeres og projekteres i helhed. At de kan males og lappes i en periode, men når de bliver for gamle, så er det nemmere at bygge en ny.

Men IT-systemer er langt mere komplekse. De svarer mere til et helt vejnet: Så kompliceret, at ingen kan planlægge det hele fra starten. Og kun en tåbe vil vælge at udskifte hele vejnettet på én gang. I stedet forbedrer og udbygger man de enkelte broer og veje løbende.

Det kræver naturligvis at det offentlige selv kan bestemme over vejnettet. For IT-systemer betyder det, at det offentlige skal eje kildekoden og alle rettigheder til sine systemer. Og at man ktæver en vis kvalitet, når man køber ind.