Ugens it profil udtaler sig om service i skyen: »Ligesom TDC support, bare ti gange værre«

1. oktober 2012 kl. 08:452
Version2s læser Mads Nørgaard Madsen arbejder med skoleløsninger og identity management og vil gerne byde ind med en blog på Version2 om it i folkeskolen og Identity management
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Hvad arbejder du med i det daglige?

»Jeg er leder af et it-konsulenthus med 35 kolleger. Vi arbejder med skoleløsninger og identity management over for den offentlige sektor og mellemstore og store private virksomheder. Du kan sige, at vi laver alt inden for automatisering af it.«

»Lige nu er jeg på et seminar, hvor ledergruppen er sammen i to døgn. Det gør vi en gang i kvartalet. På de to dage får man en meget tættere kontakt, når man får snakket faglige ting, strategi og langsigtet udvikling. Det kræver tid at gøre tingene rigtigt. I hverdagen har man altid for lidt tid til planlægning og strategi. Jeg hørte om det hos en anden virksomhed og har kopieret ideen. Det virker rigtigt godt.«

Hvordan benytter du Version2?

Artiklen fortsætter efter annoncen

»Jeg læser nyhedsbrevene hver dag. Det giver mig viden om, hvad der sker på it-markedet, og jeg bliver inspireret til at interessere mig for nye teknologier. En gang imellem går jeg ind og kommenterer artikler. Det kunne jeg godt tænke mig at gøre mere, for det er godt enten at kunne supplere eller understøtte viden i artiklen. Eller afvise ting i artiklen, der er forkerte. Det synes jeg giver en god oprigtighed.«

Hvilke it-udfordringer sidder du med i hverdagen?

»Det er spændende at stå i spidsen for en it-virksomhed i en tid, hvor der sker rigtigt meget inden for cloud. Spørgsmålet er, om man kun skal være i skyen, kun skal være lokalt med egne servere og applikationer eller lidt af det hele.«

»Jeg tror på kombination. Der er stadig for mange ubekendte faktorer blandt mastodonterne - som er dem, der dominerer markedet - til at man tør lægge hele sin forretning ud i skyen. Men skyen vil blive mere og mere udbredt. Rigtigt mange snakker om det, og mange bruger hjørner af skyen. Nogle har brændt fingrene på skyen, fordi kernedata ligger et sygt sted, man ikke ved, hvor er. Og når man ringer til service desken, er man nummer 700 i køen. Det er ligesom TDC support, bare ti gange værre.«

»For os betyder cloud, at vores kompetencer både skal dække lokale løsninger og over til, at vi kan skabe integration med skyen. Så vi har skullet tilegne os masser af ny knowhow. Hardcore it-konsulenter opfatter skyen som noget pjat, fordi de ikke har adgang til det bagvedliggende it-system. De kan ikke pille i systemerne og er chanceløse, hvis der er problemer. At man ikke rigtigt selv kan gøre noget, hvis der er krise, skal man som it-konsulent lige vænne sig til.«

»Lige nu arbejder vi meget med at forme fremtidens it i folkeskolen, hvor der efter min mening skal være plads til alle platforme, så eleverne også kan bruge deres egen computer og mobil i undervisningen. Det er et spændende projekt, som i vores løsning har betydning for mere end 100.000 skoleelever og studerende. Vi forsøger fremover at samle viden om it i folkeskolen på http://easyedu.teaming.dk. Her kan alle byde ind. Projektet er dog kun i sin spæde startfase.«

»Udfordringen bliver at få lærere til at bruge it i hverdagen og se det som et gode og ikke et problem. Vi skal skabe nem adgang til de tusindvis af services, der findes med pædagogiske tjenester. Desværre køber mange skoler en masse licenser, så de har programmerne, men lærere, elever og forældre får ikke noget at vide og har ikke kendskab til f.eks. matematikprogrammer, som de kan bruge til at styrke træning hjemmefra.«

»Vores rolle er at komme ind som en cloud gateway. Vi arbejder på at lave en dynamisk menu, hvor læreren nemt kan tilføje nye apps, så mulighederne hurtigere bliver udbredt.«

»Identity Management (IDM) og brugerroller er blevet endnu vigtigere, f.eks.er en af de helt store udfordringer ved cloud når en medarbejder stopper på en arbejdsplads. Man skal have styr på de ansattes konti. Ellers er det svært at huske at lukke dem, når en medarbejder stopper eller nye starter og skal have adgang til alle it-systemer og services for hurtigt at blive effektive. «

Hvilken blog er din favorit på Version2?

»Når jeg ser et interessant indlæg, så læser jeg det. Så jeg læser forskellige.«

Hvad kunne du tænke dig at læse mere om på Version2?

»Jeg kunne rigtig godt tænke mig, at der kom mere fokus på identitetsstyring. Virksomheder og kommuner står overfor en stigende mængde "identiteter", altså brugere, som skal have adgang lokalt, i skyen osv. Udfordringen er meget stor. Til gengæld rykker det på virksomheders konkurrenceevne, hvis man har de rette dynamiske værktøj ved hånden.«

»Jeg kunne også godt tænke mig selv at byde ind med en blog på Version2 om it i folkeskolen og IDM, hvor der er masser af udviklingspotentiale og erfaringer, der skal høstes og udveksles. Områderne er meget værdiskabende og er forholdsvist komplekse. Derfor kan der ikke skrives nok om det.«

Se flere af ugens it-profiler her

2 kommentarer.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
2
2. oktober 2012 kl. 08:18

Jeg har i en række projekter arbejdsmæssigt og privat haft brug for at trække på flere af de kendte udenlandske Cloud IaaS udbydere. Jeg og mine kollegaer har i den forbindelse oplevet ganske god service både før og efter salg. Der er selvfølgelig forskelle mellem udbyderne, men hvis man selv ved lidt om hvad man har med at gøre er support i min erfaring i top.

1
1. oktober 2012 kl. 21:41

Jeg blev født i 1956. Og vores EDB lærer var nok lidt forud for sin tid. Vi startede med at lære lidt om rutediagrammer (vi skulle lave en kop te). Derefter skulle vi lave små programmer på hulkort, som derefter blev sendt til Kommunedata i Ålborg. Ugen efter tog vi ned på det lokale bibliotek, som havde 2 terminaler koblet op til Kommunedata. Og så kunne vi køre vores programmer, som var sådan ca på niveau med: indtast højde; indtast vægt; - og så et svar som f.eks. du er for tyk eller du er for tynd.

Senere fik vi på skolen en Olivetti, som kunne lagre formler på magnetkort, som var på størrelse med ovennævnte papkort.

Alle vi, som deltog i dette, følte virkelig at vi var del af noget nyt.

Og min pointe her er så: Kan vi få nutidens ungdom til at tage noget så ordinært som en ipad til sig som om det er noget nyt? - altså noget værd at lære

Og også (mere jordnært måske): Skal man kunne forlange essays skrevet vha software keyboard?

ADD:

Jeg mener, at med f.eks. en Thinkpad er der hardwaremæssigt potentiale til at lære ungerne både at læse og skrive - med med en iPad kan de måske lære at læse...