Ugens it-profil forudser rejsekort som app med NFC - og arbejder på paneuropæisk P-info

Version2-læser Jens Peder Kristensen, management konsulent fra KeyResearch ApS, arbejder blandt andet med big data fra crowdsourcing trafikkilder.

[>>media:13336_media_small |Jens Peder Kristensen, managementkonsulent hos KeyResearch]

Hvad arbejder du med i det daglige?

»Jeg rådgiver om, hvordan it kan gøre transport og trafik mere miljøvenligt, mere sikkert og hurtigere. Området kaldes traditionelt for Intelligente Transport Systemer (ITS) og omfatter egentlig alle transportformer. Mit fokus er dog mere på kollektiv og individuel transport på veje og skinner. Det er et område, hvor udviklingen, ligesom alt mulig andet it, går utrolig hurtigt.«

Inden for den kollektive transport er det især de bedre servicemuligheder, der gives af mobiltelefoner og smartcards, som rykker. Apps vil efterhånden kunne informere, rådgive og betale. Usikkerheden ved kollektiv transport i form af 'hvornår kommer bussen?', 'hvordan betaler jeg?', 'hvor skal jeg stå af?' forsvinder. Rejsekortet vil snart blive en del af app-løsningen og integreret i telefonerne, efterhånden som NFC bliver udbredt.«

Inden for individuel transport sker der en voldsom bevægelse i retning af, at bilføreren får mere og mere støtte til at køre bilen. Den nye Opel Corsa har 17 sensorer i form af radar, laser og infrarød, som giver mulighed for mere end 30 forskellige services såsom 'virtual towing', hvor du kobler dig til en bil foran og bare lader bilen følge den. De helt selvkørende biler er endemålet, og det går forbavsende hurtigt. Nevada har allerede lavet lovgivning, som tillader bl.a. Googles selvkørende biler at anvende vejene.«

Hvordan benytter du Version2?

»For mig er Version2 en kilde til it-nyheder, som supplerer mange andre kilder. Jeg tager et kig på hjemmesiden mindst én gang om dagen.«

Hvilke it-udfordringer sidder du med i hverdagen?

»Jeg arbejder med big data fra crowdsourcing (trafik)kilder som skal behandles i realtid og efterbehandles til historiske data. Det er en udfordring at få sådanne løsninger til at spille, når budgetterne ikke er voldsomt store. Cloud-teknologier er i denne sammenhæng meget interessante.«

»Endvidere er jeg involveret i et EU-projekt, som ser på, hvordan vi kan gøre de mange open data inden for transportområdet lettere tilgængelig. Vil du for eksempel lave et europæisk P-infosystem skal du i dag lave aftaler med op imod tusind partnere. Løsningen er at etablere en open source clearingcentral, hvor alle ejere af data kan stille dem til rådighed, og alle interesserede brugere kan få adgang. Der bliver også mulighed for at opkræve betaling for data via standard SLA. Vi regner med at have systemet kørende i første version i løbet af 2013.«

Hvilken blog er din favorit på Version?

»Jeg har ingen favoritter, men følger løbende med i diskussionerne.«

Hvad kunne du tænke dig at læse mere om på Version2?

»Set i lyset af at Danmarks befolkning udgør under 1 promille af verdens samlede befolkning, så er Version2 efter min mening for fokuseret på, hvad der sker i lille Danmark. En lille spændende startup i Syditalien eller en IPO i Kina kan have meget større konsekvenser i en globaliseret verden, end de helt lokale danske aktiviteter.«

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (1)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Thomas Christensen

Jeg kan ikke li de nye papirtavle på busstopstederne for udvalgte buslinjer blandet 300S, de giver simpelthen ikke information nok.

Jeg kan for eksempel kun se udvalgte stop på ruten, ikke de fleste. Jeg kan ikke se hvornår den køre, kun at den i dagtimer kommer mellem hvert 5 g 20 minut. Hvis jeg er heldig, er der en elektronisk tavle der fortæller hvornår bussen kommer, hvis den da ellers virker.

Jeg har ikke råd til at gå på internet på min mobil, for at finde ud af det, eller sende en sms hvergang.

Det er som om, at det efterhånden er krav at have en mobil for at bruge det offentlige, jeg tænkte på hvad de har tænk sig med de flok der slet ikke har råd til en mobil.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere