Ugens it-profil: It skal fokusere på brugerne - ikke kun superbrugerne

Simon Møgelvang Bang har mange kasketter hos Miracle A/S og sætter stor pris på håndskrevne kort fra kunderne. Han har ikke noget imod, at det lyder lidt hippieagtigt.

Hvad arbejder du med?

»Jeg har en del arbejdsfunktioner, hvor dem, der handler om kontakt med kunder samt medarbejdere, fylder langt det meste, og som virkelig er det, jeg brænder for.

Som projektchef for Miracles projektkontor i Aarhus har jeg det overordnede ansvar for alle projekter i afdelingen, og deltager i den funktion i en række styregrupper og projektsammenhænge på tværs af alle vore projekttyper (private som offentlige) og teknologier (Java, Scala, CQ5, .Net).

Som afdelingsleder for projektafdeling Jylland, der består af kontorer i Aarhus og Esbjerg, har jeg direkte personaleansvar for 29 dygtige mennesker.

Som afdelingsleder for Miracles ERP-afdeling, der leverer Oracle eBusiness løsninger, har jeg personaleansvaret for seks personer i vores kontorer i Aarhus og Ballerup.

Endelig er jeg ansvarlig for hele Aarhus-lokationen, som omfatter mere end 60 medarbejdere på tværs af alle afdelinger i Miracle, hvor den største opgave til stadighed er at skaffe plads og udstyr til alle de nye folk, vi løbende tager imod.«

Hvilke it-udfordringer sidder du med i hverdagen?

»Jeg føler mig meget priviligeret ved at arbejde i en branche, hvor it fylder så meget, men samtidig arbejde i en virksomhed, hvor it fylder meget lidt. Det skal forstås på den måde, at vi fokuserer på at få tingene gjort uden at gå over åen efter vand. Vælg den praktiske og pragmatiske løsning og langt de fleste ting kan lade sig gøre.

De største udfordringer kommer der, hvor it ikke bliver brugt, eller hvor man af forskellige årsager vælger systemer/procedurer, der fremmedgør mennesker for it. Det er meningen, it skal være en hjælp, ikke at it skal hjælpes.«

Hvornår har du senest følt, at det var fedt at arbejde med it, og hvad var grunden?

»Når man får et postkort skrevet i hånden fra en kunde, der takker for godt samarbejde og for et godt projekt, viser det, at de har givet sig tid til mere end bare en e-mail, og at de rent faktisk mener, vi har givet værdi. Det er det, it skal handle om: At gøre en forskel for mennesker.

Det er fedt at få it til at give mening, og så gør det ikke noget, at det også leveres til aftalt pris og kvalitet, men det kan jeg kun takke mine udviklere for - de styrer!

Hvad er efter din mening den absolut værste tendens inden for it lige nu?

»At it til stadighed vil puste sig op til at være svært og kun for eksperter. At der altid skal være superbrugere. Lad os hellere stræbe efter at lave kontrakter, systemer, processer og brugerflader der giver mening for dem, som skal bruge systemerne. Lad os for én gangs skyld lave it-projekter baseret på tillid og et gensidigt ønske om at udfordre de etablerede 'sandheder'.

Det kan måske lyde hippieagtigt, men fordi jeg har været med til aflevere netop det, så ved jeg, at det kan lade sig gøre.«

Har du en yndlingsblog på Version2?

»Jeg ynder at læse Poul-Henning Kamp. Han har en skarp pen, og selvom jeg ikke er enig i alle hans betragtninger, giver han dog mange gange en indsigt og en viden, som kan berige it-debatten.«

Hvad vil du gerne læse mere om?

»Offentlige it-projekter der rent faktisk går godt. Jeg ved, de findes ;) så lad os da lære lidt af dem, så vi måske kan undgå nogle af de kedelige milliardafskrivninger, vi ellers er vant til.

Lad os også høre mere om gode, sunde, danske it-firmaer, der leverer det, kunderne efterspørger og ikke kun kedelige trebogstavs-forkortelser, som er noteret på Nasdaq.

Og endelig om rigtige iværksættere, der har gjort det selv med deres netværk, og ikke blevet tryllet frem i et tilfældigt, halvoffentligt støtteprogram uden visioner.

Ugens it-profil udvælges fra Version2's fagnetværk, der består af it-professionelle, der stiller deres ekspertise til rådighed for redaktionen. Du kan melde dig ind i fagnetværket her

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (0)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Log ind eller Opret konto for at kommentere