Uenighed om hvorvidt cyberskills skal på skoleskemaet

Der er delte meninger om, hvorvidt hacking skal på skemaet i folkeskolen.

I Storbritannien er det meningen, at elever på 14 år og opefter skal have cybersikkerhed på skoleskemaet. Det skal munde ud i et løft af landets generelle cyberformåen. Det har BBC tidligere fortalt.

I Danmark bør vi have et lignende program til cyber-uddannelse af elever. Det mener Peter Kruse fra CSIS, som Finans har talt med om emnet.

»Rigtigt mange af de talenter, der er derude, er flyveklare i en tidlig alder. Vi har set mange spektakulære angreb, som er foretaget af unge mennesker. Det kan være til stor gavn for samfundet tidligt at lære unge mennesker om hacking. De skal spire, og vi skal have mest muligt ud af dem. Derfor skal de starte tidligt,« siger Peter Kruse til Finans.

Lektor ved DTU Compute Christian Damsgaard Jensen mener dog ikke, det nødvendigvis vil være en fordel at introducere hacking tidligere - i eksempelvis folkeskolen. Han peger på, at folkeskoleelever ikke nødvendigvis har de etiske aspekter i forhold til hacking helt på plads.

»Jeg kunne godt forestille mig, at 14-årige har været eksponeret for hacking, og dem, der har været interesseret i det, de har intelligensen, drivet og fascinationen til at lære om det. Men måske det er den mørke side af hacking. Det behøver ikke være som i Storbritannien, hvor eleverne indgår som en del af et regeringsstyret eliteprogram. Til gengæld er sikkerhed på nettet en god idé at få på skoleskemaet,« siger Christian Damsgaard Jensen.

Omvendt peger Peter Kruse på, at hacking under kontrollerede forhold - i eksempelvis regi af et klasseværelse - kan være med til at kontrollere processen.

»Forståelse for hacking har direkte betydning for, hvordan du opfører dig. Hvis du kender til de metoder, som hackerne anvender, er du også bedre klædt på til at beskytte dig selv. Man skal kende sine fjender for at besejre dem,« siger Peter Kruse.

Hvad mener du? Skal cyberskills på skoleskemaet?

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (8)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Henrik Pedersen

Lærerne kommer jo aldrig up to speed til at undervise i selv simpel hacking.

Så er vi ude i overdrevet dyre konsulenter eller "fagpakker" med færdige "værktøjer", som bliver lagt på hylden på samme måde som vi aldrig fik lov at lege med solcelle-bilen i Fysiklokalet..

  • 2
  • 0
#2 Peter Hansen

Af BBC-artiklen fremgår det, at det først er fra 16-årsalderen, at folk tilbydes "apprenticeships" med fokus på hacking. Det andet program, som omfatter 5.700 elever fra 14-års alderen handler alene om at kultivere en forståelse af cybersikkerhed på et niveau, som jeg personligt ville mene burde være en obligatorisk del af den digitale dannelse, alle folkeskoleelever bør udrustes med.

Man gør ikke debatten en tjeneste ved at blande "hacking" og "forståelse af god it-sikkerhed" sammen. Sidstnævnte bør alle have mens førstnævnte forudsætter en fundamental forståelse for datalogi og en vis erfaring, hvis man ønsker at gå ud over script-kiddie/lej et DDoS-stadiet, hvilket man bør gøre.

  • 2
  • 1
#4 Jan Juul Mortensen

Det er det store spørgsmål, lærerne er ikke klædt på til opgaven, en efteruddannelse vil blive for omfattende og en udvidelse af den nuværende læreruddannelse vil lige ledes blive for omfattende, hvis ikke det bliver e-leaning og faste værktøjer og dermed en væsentlig begrænsning.

Jeg vil mene, at man skal satse på programmering, simpel sikkerhed og adfærd dog uden, at skabe falske tryghedsfornemmelser, men man kan lære, hvordan man beskytter sig mod de mest simple angreb med hardware og software som firewall og anti-virus med videre, og hvorfor en sådan beskyttelse er vigtig og hvordan man kan konfigurere disse.

Igennem tiden har jeg set skolebørn slå anti-virus og firewall fra af årsager som ydelse, begrænsninger eller direkte blokering af ønsket funktionalitet. Alt sammen tåbeligt ud fra et sikkerhedsmæssigt synspunkt, men de ved ikke bedre, hvorfor undervisning i dette må anses som mere væsentligt end undervisning i brug af værktøjer til, at begå ulovligheder med.

  • 2
  • 0
#5 Jakob Møllerhøj Editor
  • 0
  • 0
#6 Michael Jensen

Kan vi ikke starte med generelle IT-færdigheder (det må godt oversættes til cyberskillz, hvis det sælger bedre) ?? Der er AAAALT for mange unge mennesker, der ikke kan gebærde sig i en almindelig kontorpakke (MS/OO/Libra/Pages/whatever), og ikke forstår hvordan bare email på brugerniveau fungerer. Om det foregår på en windowsmaskine, en tablet eller vilkårlige steder i skyen gør ikke så meget. Men det er stadig godt at kunne tekstbehandling for at skrive jobansøgninger og lignende, og godt at kunne basal regneark og lave sit eget budget.

Jeg møder ALT for mange, der ikke kan dette. Til gengæld har de styr på de nye filtre i snapchat, så det er jo ikke teknologiforskrækkelse. Men ja, fokus på samme IT-færdigheder som man talte om tilbage i 80'erne, FØR vi begynder at lære dem "hacking"/"cybersikkerhed" mm.

  • 1
  • 0
#7 Gert Madsen

simpel sikkerhed og adfærd dog uden, at skabe falske tryghedsfornemmelser,

Det må være det primære. Lærere skal ikke opfordre til "bare klik accepter", men derimod gøre opmærksom på risiko ved at færdes på nettet. Og jo, jeg kender flere eksempler på at det sker.

Desværre er der ingen opbakning politisk, hvor man laver kampagner for at få folk til at "føle sig trygge", istedet for at skabe reel tryghed.

Programmering etc. var rart, men må komme i anden række.

  • 0
  • 0
#8 Henrik Sørensen

Skulle man starte med at undervise poderne i, at "magnus14" måske ikke er en teenager men derimod kunne være en 43-årig pædofil ved navn Bjarne?

Men det KUNNE være rart, hvis det blev sådan, at de elever med færdigheder ikke bliver hængt ud (inklusive af lærerne) for at have lidt mere forstand på IT end gennemsnitspersonen.

  • 1
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere