En af årsagerne til Microsofts beslutning om at nedlægge EdgeHTML-motoren er, at Google har saboteret forholdene for andre browsere i sine internettjenester.
Det hævder en ingeniør, som har arbejdet i kerneteamet for Edge.
Joshua Bakita, en tidligere praktikant i Microsofts Edge-gruppe, kommer med anklagen i et indlæg på Hacker News, som har fået omtale på Neowin og Slashdot.
»Google har stadig foretaget ændringer på websitesene, som saboterer det for andre browsere. Blandt andet lagde de for nylig et tomt div-tag over Youtube-videoer, som ødelagde hardwareaccelereringen i Edge. Før dette havde vi langt bedre ydelse for videoafspilning på enheder med batteri, men så snart de ødelagde det, begyndte Google at reklamere for, at Chrome havde den bedste ydelse,« skriver Joshua Bakita.
Udmeldingen kommer efter, at Microsoft for nyligt varslede, at de skrotter deres egen kerneteknologi i browseren Edge. Herefter vil den få layoutmotor og scriptmotor baseret på Googles Chromium-projekt.
Microsoft har peget på en række fordele ved omlægningen, men nu tager
Microsoft blev ignoreret
Joshua Bakita hævder videre, at Microsoft rettede en henvendelse til Google-ejede Youtube og bad dem om at fjerne det tomme tag, men at forespørgslen blev ignoreret.
»Det er uklart for mig, om Youtube gjorde dette bevidst for at gøre Edge trægere, men det mener mange af mine kolleger. De er fuldstændig overbevist om det, og det er dem, som personlig tog fat i sagen,« fortsætter Joshua Bakita.
Så længe dette blot er påstande, er det vanskeligt at bevise, men også tidligere har det været reageret på Youtubes designpraksis. Enkelte har påpeget, at koden er meget trægere i andre browsere end Google Chrome. Her et indlæg fra en Mozilla-udvikler i sommer:
YouTube page load is 5x slower in Firefox and Edge than in Chrome because YouTube's Polymer redesign relies on the deprecated Shadow DOM v0 API only implemented in Chrome. You can restore YouTube's faster pre-Polymer design with this Firefox extension: https://t.co/F5uEn3iMLR
— Chris Peterson (@cpeterso) 24. juli 2018
Chrome nærmer sig 80 procent
Den seneste tid har flere, blandt andet Mozilla, udtrykt bekymring for, at nedlæggelsen af Microsofts EdgeHTML-motor vil kunne føre til et fattigere webøkosystem og give mere magt til Google.
Blandt browsere til desktop har Google Chrome en markedsandel på 72 procent. Edge har omkring 4 procent, mens Opera – som er baseret på Chromium – har 2 procent. Safari til MacOS har ca. 5 procent. Det betyder, at Chrome og dens derivater snart vil kontrollere tæt på 80 procent af markedet ifølge en analyse i Arstechnica.
Firefox skiller sig ud som det eneste desktop-alternativ med egen browsermotor, som aktivt vedligeholdes, og som også er på flere platforme, argumenterer de.
På mobiltelefon stiller det sig lidt anderledes, takket være Safari til iPhone, men også blandt håndholdte enheder er Chrome eller Chromium-baserede browsere solidt i front med en markedsandel på omkring 66 procent. Apples browser udgør til sammenligning omkring 22 procent ifølge analysen.
Den gamle travhest Internet Explorer blev totalt dominerende i begyndelsen af 2000-tallet med en formodet markedsandel på nærmere 95 procent. På godt og ondt fik vi en monokultur. Det, der skete dengang, er velkendt. Microsoft lagde ned alt arbejde på browseren i fem hele år, noget kritikere mener hæmmer innovationen på webbet.
Artiklen er fra digi.no.

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.
Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.
Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.
Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.