Udviklere roser Playstations nye controller: Giver »en følelse af mystik og magi«

I Astro's Playroom, der følger med en PlayStation 5, kan du få en fornemmelse af nogle af DualSense-controllerens mange muligheder. Illustration: Team Asobi
Et år efter Playstation 5 ramte markedet, er der stadigvæk stor begejstring omkring Dualsense-controllerens muligheder hos flere spiludviklere.

En af de mere farverige tilføjelser til Playstations nyeste konsol, Playstation 5, er Dualsense-controlleren, som har udskiftet den traditionelle rumble-motor med aktuatorer, så du kan få følelsen af regnvejr eller et metallisk underlag direkte i dine håndflader. Samtidig kan de adaptive trigger-knapper give følelsen af at spænde en bue eller mærke modstanden fra en aftrækker på en pistol.

Med den slags hardware-innovationer er spørgsmålet så, om spiludviklere rent faktisk afsætter tid til at bruge de nye faciliteter, eller om det er en gimmick, der hurtigt mister sin appel igen. Ifølge en række af de udviklere, der har arbejdet på de første spil, der gør brug af controllerens muligheder, er der god grund til at tro, at Dualsense-controllerens funktioner er kommet for at blive.

»Hver konsolgeneration har haft signifikant fremgang på både lyd og grafisk feedback, men i fortiden har rumble-funktionen ikke kunne forstærke oplevelsen på samme måde,« fortæller Mike Daly, der er Games Lead Designer hos Insomniac, i en feature på Gamesradar.

»At gå fra simpel rumble til, hvad Dualsense-controlleren kan, er mere end bare et spring - det giver en meget rig feedback-oplevelse. Din fornemmelse af berøring kan - sammen med syn og lyd - øge kvaliteten af indlevelse voldsomt«.

Mike Daly har sammen med sine kollegaer hos Insomniac brugt Dualsense-controlleren til at give forskellige fornemmelser for og funktioner af de diverse våben i det PS5-eksklusive 'Ratchet And Clank: Rift Apart'.

»Jeg tror bestemt, at industrien kun lige har kradset i overfladen af, hvad haptisk feedback kan. Vi kommer til at se endnu bedre ting i takt med, at vi opdager mere effektive konventioner og udvikler mere avancerede forfattersystemer,« siger Mike Daly.

Mystik og magi

Playstation 5-konsollen kommer med spillet 'Astro's Playroom', der er designet til at fremvise Dualsense-controllerens muligheder. Spillet er udviklet af Team Asobi, hvor Nicolas Doucet er creative director og studio director. Han har derfor også et specielt forhold til Dualsense-controlleren.

»Der er en dimension af magi: Det er svært at forklare med ord, hvordan et spil 'føles'. Alle kan føle det, men det, at du rent faktisk bliver nødt til at opleve det selv, gør det til et sjovt mysterium,« siger Nicolas Asobi til Gamesradar og tilføjer:

»I de måneder, hvor jeg viste forskellige prototyper af Dualsense-controlleren til andre udviklere, hørte jeg ofte kommentarer som: "Hvordan i alverden virker det? Hvordan kan det føles så forskelligt?". Jeg tror, at det, der gjorde videospil fascinerende i gamle dage, netop var, at der var en følelse af mystik og magi, og det er fantastisk, at vi stadigvæk kan vække den følelse årtier senere«.

Det er ikke kun Playstations egne studier, der er imponeret over DualSense-controlleren. Robert Karp, der er development director hos 'Dirt 5'-udviklerne Codemasters, har udtalt at Dualsense-controlleren åbnede holdets måde at tænke på og giver »helt nye muligheder«. Morimasa Sata, der har været instruktør på 'Resident Evil Village' mener også, at PlayStations nye controller har »udvidet mulighederne for spiludvikling«. Han understreger dog også, at det - selvom det er let at implementere Dualsense-funktioner - kræver noget tid at få det til at føles rigtigt.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (0)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Log ind eller Opret konto for at kommentere