Det er stadig uvidst, hvad der udelukkede topmoderne Iphones fra at bruge NemID-nøgleapp'en i sidste uge. For E-nettet, der laver løsningen har ikke kunne genskabe fejlen og dermed har man ikke kunnet rette noget som helst.
Den mystiske fejl beskylder almindelige Iphones for at være jailbroken og nægter derfor brugeren at tilgå appen. Fejlen rammer kun Iphones og er relateret til den seneste IOS-opdatering, fortæller Nets’ supportfolk til Version2. Men den optræder både i den nye og gamle version af IOS.

Læs også: Selv supporterne er forvirrede: Mystisk fejl forhindrer tilfældige Iphones i at bruge NemID-app
»Vi kunne ikke have siddende, at man ikke kunne bruge app'en, så vi gik i forhøjet beredskab og forsøgte at finde ud af, hvor fejlen lå. Ikke mindst fordi det i samme periode blev muligt at anmode om at få sine feriepenge udbetalt før tid, så travlheden steg i systemet,« siger Betina Bonnichsen, der er head of bank solutions hos E-nettet.
Hun understreger, at E-nettet er meget bevidste om app'ens vigtighed, idet den både lader dens 2,2 millioner brugere låse op for E-boks, logge ind i banker og i diverse offentlige systemer.
Bevidst sikring mod jailbreaks
Men alle de Apple-enheder, Betina og hendes folk testede, kunne fortsat tilgå app'en, så det var umuligt at genskabe fejlen.
»Da det efter mange forsøg lykkes os at finde en device, der havde den fejl, I beskriver fandt vi senere ud af, at den faktisk havde været jailbreaket engang. Det var egentlig positivt, for vi vil gerne have, at app'en ikke virker, hvis det er tilfældet,« siger Betina Bonnichsen.
»Det skyldes, at vi vil være helt sikre på, man ikke bruger en jailbreaket version af IOS, der kan være fiflet med, til at gøre ting i Nøgleapp'en. Det burde ikke være muligt uanset, men stadigvæk. Der forekommer dog også fejl på telefoner, der ikke er noget i vejen med. Det er meget beklageligt. Det kan heldigvis forholdsvis let løses ved at installere app’en igen. Så er der ingen problemer.«
Et umiddelbart tilfældigt problem
Samtidig var det ikke kun Version2, der oplevede problemer. Efter at have ventet fra plads 75 i køen til det endelig blev vores tur, kunne en supporter oplyse Version2, at der var flere, der ringede ind med problemet.
»Efter at have snakket med Nets blev det klart, at flere oplevede problemet, men vi har ikke overblik over præcis hvor mange,« lyder det fra Betina Bonnichsen.
Men heller ikke Version2 kunne genskabe problemet konsekvent. I alt opstod problemet på to af vores enheder, og ingen af dem var jailbreakede.