Udviklere finder hul i DSB 1: Kommer gratis på nettet

Illustration: leowolfert/Bigstock
DSB udleverer ikke længere vouchere til det trådløse net i toget til DSB 1-passagerer. Men en ny login-metode lader alle, uanset billettype, at komme gratis på nettet.

DSB 1’ - få mere ud af din rejse. Sådan beskriver DSB selv billettypen, der blandt andet byder på gratis internet mellem Aarhus og København. Men det skal være for de gratis rundstykker og aviser, at du køber billetten, ikke for det gratis internet. Udviklingshuset Emino har nemlig opdaget, at alle kan komme gratis på nettet.

Tidligere har DSB udleveret vouchere til DSB 1-passagerer, så de kunne komme på det trådløse wifi, der er notorisk ustabilt og/eller langsomt. Men nu er den metode stoppet, og i stedet skal man logge sig på med vogn- og pladsnummer. Det kræver altså ikke andet end at vide, hvilken ende af toget, der er DSB 1, og så gætte et pladsnummer.

Og man risikerer ikke engang, at andre ikke kan komme på nettet. For Emino testede nemlig også med to enheder, der angav samme vogn- og pladsnummer, og der kunne fortsat logges på. Samtidig virkede det også bare at indtaste et pladsnummer i en ikke-DSB 1-vogn og stadig få adgang til nettet.

Læs mere om adgangen til DSB’s trådløse net på Eminos sikkerhedsblog.

Version2 har kontaktet DSB for at få en kommentar og vil følge op.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (22)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Michael Christensen

Jeg under mig den luksus at bruge DSB 1', og jeg har også undret mig over den ændrede procedure. Det er ikke sikkerhed. At det i praksis ikke betyder meget, da forbindelsen i bedste fald er raseri-krampe-fremkaldende ustabil og langsom, det er så en anden sag. Jeg har min trofaste android mobil med, så jeg kan bruge mit eget, og mere pålidelige net. :-)

  • 13
  • 0
Stefan Sørensen

Jeg har brugt det i en længere periode, her er et par rettelser og kommentarer:

Det kræver ikke at du ved hvilken vogn der er DSB'1 i det tog du sidder i. Så længe den vogn du taster ind har været en DSB'1 vogn førhen så er den registreret som det. Kan melde at vogn 71, 70, 11, 31, 61 virker.

Jeg har før oplevet på strækningen Horsens -> Aalborg at der kun er 2 vogne - ofte 11 og 12, hvor både vogn 71, 31 og 61 har virket selvom de ikke var der. Systemet tjekker altså ikke om den strækning du kører på aktuelt har en vogn hvor der er DSB'1 - derimod tjekker den bare om den vogn eksisterer i systemet og giver dig adgang.

Det blev delt på foraet Nordic-t d. 01-04-2013, hvor jeg havde brugt det lang tid før, så det er ikke ligefrem en ny ting "de" har fundet ud af.

  • 16
  • 0
Peter Hansen

var en artikel om, hvordan DSB kunne få deres WiFi i togene til at fungere. Er det teknik eller politik der bremser udviklingen? Jeg synes, det er beskæmmende for Danmark; vi vil jo være førende teknologiland og digitaliseret osv, men man kan ikke engang nyde togturen ved at sidde og arbejde.

At så nogen kan hacke sig ind, jamen bevares det er da ikke en katastrofe.

  • 7
  • 0
Peter Sørensen

Som studerende der pendler mellem odense og kbh har jeg benyttet det længe. Og været vældig glad for det (når det virkede). Men nu ryger den gratis mulighed jo nok snart væk så :(
Hvorfor skal gratis internet på togrejsen, som i mine øjne burde være standart i det herrens år 2013, gøres til et 'sikkerheds-problem', som en "sikkerhedsblog" tager op? Er det mon bare for at få lidt opmærksomhed?

  • 7
  • 1
Torben Jensen

.. nu forsvinder det nok snart.. i hvert fald når EB.dk og DRs TV-avisen har læst artiklen her og laver et stort opslag på det.

Ganske om andre ting der lever bedst i det skjulte, eksempelvis hvor man kan skralde gratis chips eller bagerbrød ;)

Men uanset. Det er jo helt hul i hovedet at det snart kun er den tørre bolle og kaffen til 300 kr som man får ekstra på 1'. Og ja, netforbindelsen går vist gennem en Nokia 3310 monteret i førerhuset.

  • 5
  • 0
Claus Jacobsen

på samme måde som de leverer internet til molslinjens færger mellem århus og odden? Mon det bare ER meningen at fordi noget bevæger sig - så er det per automatik elendigt? Jeg har virkelig opgivet fuldkommen at bruge færgens netværk. Det er så dræbende langsomt at selv Edge er hurtigere.
Lad være med at betragte det som et hul at sikkerheden er elendig. - Det kunne jo tænkes at det skulle være en slet skjult gestus for de rejsende! :D men joo jeg kunne da også godt tænke mig en artikel om hvordan man får banket et ordentligt netværk op til de rejsende i danmark - både på færger og i tog (og for den sags skyld da også gerne busser! :D )

  • 2
  • 0
Erik Jensen

Lad nu være med at gøre det til en stor historie. Det er ganske sikkert et bevist valg.

For det første har de fleste jo i forvejen gratis adgang enten som medlem af en kundeklub eller som tdc-mobil abonnement.

Man simplificerer det gamle system ved at droppe vouchere, og dermed er der nogle få, som uretmæssigt kan få adgang. Det er nok begrænset hvor store indtægter man mister på den konto i forhold til at lave og håndtere vouchere.

At det ikke er gratis for alle skyldes nok hovedsageligt den lave båndbredde. Bare det at man skal indtaste en kode gør, at folk hellere bruger deres egen mobilforbindelse, hvilket man nok også ønsker for ikke at påvirke hastigheden for de få som bruger det.

Gratis internet på 1' er et markedsføringsstunt. Det handler ikke om at levere internet, men om at få folk til at føle de får noget for deres penge.

  • 6
  • 0
Søren Mors

Er det her ikke en meget, meget tynd historie?

Er der nogen der har kørt med DSB der har brugt mere end 11 sekunder at regne ud at login til deres wifi kunne omgåes. Emino's blogindlæg har også en mere spøgefuld tone end denne artikel.

Hvorfor overhovedet kontakte DSB? De ved da godt at man kan snyde deres system. Mon ikke den svagere authentificering skyldes at de godt ved at deres internet stinker.

  • 1
  • 0
Egon Sørensen

Har kørt en del i tog mellem Århus og det midt/vestjyske. Både med Arriva og DSB.

Arriva har gratis WiFi i deres togsæt, der fungerer ganske ok hele vejen.
DSB slukker for WiFi signalet når/hvis toget kommer vest for Langå station - så det er KUN hovedstrækningen de tilbyder internet på. Har hørt fra flere at det var en dyr omgang (dårlig) internet, som de aldrig vil benytte sig af igen.

Det er dog imponerende at DSB har fået lavet et system der kan registrere hvornår det skal slukke for nettet, i stedet for at blot lade det køre ;ø)
- men det kan være at det (også) er 'gået i selvsving' - og er årsagen til den dårlige performance?

  • 0
  • 0
Svend Bjerrum Jensen

DSB slukker for WiFi signalet når/hvis toget kommer vest for Langå station - så det er KUN hovedstrækningen de tilbyder internet på.


Det er nu ikke altid de husker at slukke for WIFI, når der ikke er internetforbindelse. Jeg har flere gange stået på banegården i Herning og oplevet, at min telefon har forbundet sig til WIFI i et tog på en anden perron. Jeg har 1 gang kørt med DSB1'st, og derfor kan telefonen huske deres netværk. Da Herning ligger et godt stykke vest for Langå mister jeg så bare internetforbindelsen, når det sker. ;-)

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere