Udvikler: Gratis Danmark skal ikke pille ved mine websider

14. april 2010 kl. 09:0134
Når en S-togs-passager besøger Findvej.dk via Gratis Danmarks internetforbindelse, går det ud over både layout og indtjening på websiden, at der kommer ekstra-reklamer på, siger udvikleren bag. Et klart lovbrud, mener han.
Artiklen er ældre end 30 dage

Det er ikke i orden, at en internet-leverandør som Gratis Danmark går ind og ændrer på websiderne, der bliver leveret. Faktisk er det klart ulovligt, mener udvikler Peter Brodersen, der står bag blandt andet Findvej.dk

Den gratis internetforbindelse i S-togene bliver nemlig betalt via en reklame, der 'sprøjtes ind' i koden på alle websider, brugerne besøger, så der bliver tilføjet en 100 pixel høj bannerreklame øverst.

»Helt basalt ændrer de på andres websider på en uhensigtsmæssig måde. På Findvej.dk ændrer det layoutet og går ud over navigationen, og så påvirker det min indtægt, at deres reklame overdøver mine diskrete tekst-reklamer,« siger Peter Brodersen.

Ikke-kommercielle websider har endnu mere grund til at brokke sig, mener han.

Artiklen fortsætter efter annoncen

»Nogle sætter en ære i ikke at have reklamer på siden, for at vise at man ikke er påvirket af nogen interesser. Der kan også blive reklameret med en million forskellige produkter, man ikke ønsker at blive associeret med,« mener han.

Selvom Gratis Danmark er på vej med en tydeligere adskillelse af websidens indhold og den ekstra reklame, firmaet putter ind, er det ikke en løsning, der gør Peter Brodersen mildere stemt. For først og fremmest er det princippet om at websiderne bliver manipuleret på vejen til brugeren, han kritiserer.

»For mig handler det helt basalt om digitale rettigheder. Om at man som slutbruger kan forvente, at den webside, man får vist, også er sådan som afsenderen mente, den skulle se ud. Hvis lovgivningen bliver ændret, så det bliver tilladt at ændre i indholdet, åbner det op for rigtig mange ubehagelige muligheder,« siger han.

Og så er Gratis Danmarks reklamekoncept desuden klart ulovligt, ifølge Peter Brodersens vurdering. Han har studeret efterårets fogedretsag mod firmaet Aidonline nøje, for her blev markedsføringsloven og ophavsretsloven fortolket i den digitale verdens rammer.

Artiklen fortsætter efter annoncen

»De bryder markedsføringsloven ved at forringe værdien af andres websider, og så overtræder de ophavsretten ved direkte at gå ind og ændre det indhold, jeg stiller til rådighed,« siger Peter Brodersen.

Han henvendte sig til firmaet bag Gratis Danmark, Commute Media, den 23. december, da reklamerne begyndte at dukke op. Det svar, han foreløbigt har fået, har handlet om, at Gratis Danmark vil lave en aftale med FDIM ? Foreningen af Danske Interaktive Medier. Men en aftale med en brancheorganisation gør ikke løsningen lovlig, mener Peter Brodersen.

»De kommer ikke uden om loven ved at lave en aftale eller to. Det dækker jo heller ikke alle webside-ejerne. Jeg frygter, at sådan en aftale bliver en opt-out-model, så hver webside kan frabede sig reklamen, men det vil stadig være den forkerte vej rundt. Så skal man også huske at gøre det for alle sider, man lægger online fremover,« siger han.

Når holdningen er så klar til Gratis Danmarks ekstra-reklame, hvad så med brugen af browser-plugins som Adblock, der renser en webside for reklamer?

Artiklen fortsætter efter annoncen

»Det er ikke ulovligt at bruge adblockere, viste fogedretsagen også. Og jeg har heller ikke noget imod adblockere, for jeg vil også selv gerne have lov til at fedte med de hjemmesider, jeg ser. Kigge i koden og gøre, hvad jeg har lyst til,« forklarer Findvej-udvikleren.

Forskellen er, at det er slutbrugerens eget valg at installere software, der ændrer på websiderne, mens Gratis Danmark er en mellemleverandør, som ændrer på webtrafikken, men den er undervejs, uddyber han.

Nu håber han på en snarlig afklaring af sagen, for han forstår ikke, at Gratis Danmark bliver ved at skyde reklamer ind, selvom han har henvendt sig til firmaet bag og forklaret om reglerne. Netmediernes forening FDIM har også en jurist i gang med at kulegrave, om Gratis Danmark bryder loven.

Men udover sin kritik af reklame-indsprøjtningen, er Peter Brodersen begejstret for internet-forbindelsen i S-togene.

»Jeg bruger det selv og anbefaler det til andre. Men det skal ikke finansieres på en måde, der bryder loven,« siger han.

Læs også Gratis Danmarks kommentar i artiklen 'Tvivlsomt reklame-trick truer gratis internet i S-tog'

34 kommentarer.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger