Udvikler fjerner chat-funktion i stor spilsucces: »De negative konsekvenser er for tunge«
Det er slut med at blive svinet til at modstanderen, når du overrumpler dem i MOBA-spillet League of Legends. I hvert fald har Riot annonceret, at man vil fjerne "/all"-chatfunktionen i spil, der bliver lavet med matchmaking-funktionen - det vil sige, at kampe der bliver sat op privat mellem venner stadigvæk vil have chat-funktion mellem holdene.
I en blog skriver game director Andrei Van Roon og lead gameplay producer*Jeremy Lee fra League of Legends-udvikleren Riot Games:
»Mens det meste af vores fokus omkring opførelses-systemer i 2021 har været på gameplay-baseret opførelse som AFKing [at gå væk fra spillet] og inting [at tabe med vilje], men vi har hørt fra jer, at verbale overfald har været et stigende problem i år også. Vi arbejder på en række forandringer, der systematisk skal adressere problemet både på et League [of Legends]- og et Riot [Games] niveau, men en direkte forandring, som I vil se allerede i patch 11.21, bliver, at vi fjerner /all-chatfunktionen i matchmade queues«.
Det negative vejere tungere end det positive
Selvom det kan være sjovt at skrive frem og tilbage mellem modstandere, så er de negative konsekvenser for store, skriver udviklerne.
»Selvom /all chatfunktionen kan være kilden til sjove interaktioner mellem holdene, lige så vel som nogle godhjertede drillerier, så vejer de negative konsekvenser lige nu tungere end de positive,« skriver Andrei Van Roon og Jeremy Lee i deres blogindlæg.
Udvikleren anerkender, at der stadigvæk kan opstå ondskabsfulde drillerier i holdchatten, men de har vurderet, at den har en for vigtig taktisk-funktion til at kunne lukke den.

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.
Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.
Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.
Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.