Udfordringer og kreativitet vægtes højere end løn hos danske it-professionelle

Den økonomiske krise er på vej ud af it-medarbejdernes bevidsthed. De vægter blødere værdier som udfordrende, kreativt og rart arbejdsmiljø højere end en fed løncheck, når de skal vælge arbejdsplads, viser en undersøgelse.

Vær med til at udvikle et helt nyt programmeringssprog hos Google. Skab it-løsninger hos Lego, som millioner af børn og unge sjæle over hele verden leger med til daglig. Eller hvad med at komme ind under huden på en verdens mest kendte lejemordere, bedre kendt som Hitman, hos det danske spilfirma IO Interactive?

Danske it-folk går i højere grad efter de arbejdspladser, som udfordrer dem og tilbyder et kreativt miljø at udfolde sig i end steder, hvor lønnen måske er høj, men opgaverne mere trivielle.

Det viser en undersøgelse af de mest attraktive danske it-arbejdspladser, som analysefirmaet Universum har foretaget blandt 520 it-professionelle i Danmark.

Google Danmark topper undersøgelsen, som den absolut mest attraktive danske it-arbejdsplads efterfulgt af Lego, NNIT og Microsoft.

»Det, der kendetegner vinderne, er, at det er store virksomheder, som er meget synlige, når det gælder annoncering, og så er de typisk gode til at brande sig selv. Og så er der nogle, der er kendetegnet ved at lave noget teknologisk spændende,« siger Mette Laudal, der leder forretningsenheden Capax Staffing i rekrutteringsfirmaet Capax.

Både Google og Lego var lige så populære valg sidste år, men firmaet i den kreative spilbranche IO Interactive har fået et stort nøk opad fra 26. pladsen i 2013 til 6. pladsen i i år.

Godt arbejdsmiljø vægtes højt

Til gengæld er etablerede firmaer med mere traditionelle udviklingsopgaver faldet ned på ønskelisten hos de it-professionelle. Det gælder blandt andet TDC, der er røget fra en 15. plads sidste år til en 30. plads i år, og storleverandøren til kommunerne KMD, der er faldet ned på 11. pladsen fra en 7. plads.

Og det kan der være en enkel forklaring på: Det går bedre med økonomien.

»Vi er på tilstrækkelig afstand af krisen i Norden, så de kreative muligheder får højere betydning for medarbejderne,« siger ekspert i virksomhedsbranding hos Lead Agency, Anne Marie Preisler og uddyber:

»De tør igen søge ansættelse hos de yngre og mere kreative virksomheder i it-branchen modsat gamle hæderkronede, men konservative firmaer.«

Når man spørger it-folkene selv, så foretrækker de også arbejdspladser med faglige og kreative udfordringer og et godt arbejdsmiljø før en høj grundløn.

De indre forhold som udfordrende arbejde, kreativt, dynamisk og behageligt arbejdsmiljø samt chefer, der understøtter medarbejdernes udvikling står højest på listen, mens ydre forhold som løn, fremtidige indtjeningsmuligheder og virksomhedens brand og omdømme ikke er lige så vigtige.

Fleksibelt arbejdsliv

I takt med at de yngre og kreative virksomheder bliver mere populære, giver det også plads til nye og mere fleksible arbejdsformer. Slut med at møde ind klokken 9 og smække døren igen ved 17-tiden.

»Det, som man taler om i øjeblikket, der er vigtigt for medarbejderen, er frihed. Man kan ikke arbejde på den samme måde, som man gjorde i 1965, men bliver nødt til at være mere fleksibel og tilbyde medarbejderne frihed under ansvar,« siger Anne Marie Preisler.

Eksempelvis er nogle arbejdsgivere begyndt at lade medarbejderne arbejde hjemmefra nogle dage, og på den amerikanske internetavis Huffington Post er der blandt andet indrettet soverum til medarbejderne, så de kan tage sig en middagslur på arbejdet.

»Det nytter ikke noget at rynke på næsen over, at man kommer ti minutter for sent. Det handler om et mindset, der skal ændres, så man slækker på kravene for, hvor og hvornår, man arbejder,« siger Anne Marie Preisler og peger især på de yngre it-iværksættervirksomheder som arbejdspladser, hvor denne arbejdsform er udbredt.

Det er ikke kun arbejdsformerne, der bliver skiftet ud. Også selve arbejdspladsen står for skud, hvis medarbejderne ikke får de nødvendige udfordringer og frihed til sit arbejde.

En fjerdedel af de it-professionelle i undersøgelsen har svaret, at de er interesserede i at skifte deres arbejdsgiver ud inden for det kommende år og er allerede ved at søge nye job, mens over 40 pct. overvejer det inden for de næste to år. Kun 24 pct. er ikke interesserede i at skifte jobbet ud.

Det skyldes, at branchen har ændret sig inden for de seneste år.

»Der er flere mindre udviklerhuse, der har måtte dreje nøglen rundt, og det har givet kortere ansættelser på cv’erne,« siger Mette Laudal og pointerer at virksomhederne nu i højere grad aktivt headhunter de rette medarbejdere til opgaverne.

De går især på jagt på de sociale medier, hvor det er let at vurdere, om kandidaterne har de rette kompetencer. Vinderne er derfor ofte dem, der har en klar specialisering, som passer til opgaverne.

»Sidder man som udvikler på en specifik platform, får man flere henvendelser og kan derfor oftere skifte job,« siger Mette Laudal og peger på java-udviklere som den gruppe af it-folk, der er mest mangel på i øjeblikket.

Jo mere eksklusiv, desto mere attraktivt

Der er ingen tvivl om, hvilken it-arbejdsplads der er mest attraktiv blandt udviklerne. 58 pct. af de it-professionelle har valgt Google som en af de virksomheder, de helst vil arbejde for, og der er et godt spring ned til Lego på andenpladsen, som 46 pct. har kastet kærligheden på.

Selvom Google er et kendt brand, så er omdømmet ikke nødvendigvis den stærkeste faktor for populariteten. Virksomhedens omdømme og evne til at skabe innovation er således kun på en 9. plads over de it-professionelles præferencer under ting som udfordrende arbejde og godt arbejdsmiljø.

Årsagen skal snarere findes i den kultur, som virksomheden er blevet kendt for.

Læs også: Besøg: I strømpesokker hos Googles danske udviklerafdeling

»Google er en internetvirksomhed, der emmer af dynamik. Den er meget åben, så tingene kommer mere ufiltreret ud til offentligheden i stedet for at blive indkapslet, som det fx gør hos andre store virksomheder,« siger Mette Laudal.

Der er kun 25 udviklere ansat i Googles danske udviklerkontor i Aarhus, og medarbejderne er håndplukket blandt de bedste fra hele verden og ifølge danske Lars Bak, der leder kontoret - ansat af et panel af teknisk kyndige og ligesindede. Denne eksklusivitet kan også være med til at gøre arbejdspladsen særligt populær.

»Virksomheder, hvor det også er svært at komme ind, kan også blive ekstra attraktive,« siger Mette Laudal.

Google lå også på en førsteplads i undersøgelsen sidste år.

Bag om undersøgelsen

Danmarks mest attraktive it-arbejdspladser i 2014 er kåret på baggrund af en undersøgelse foretaget af analysefirmaet Universum i perioden maj til oktober samme år.

Resultaterne som du kan læse mere om i Version2s e-magasin IT Company Rank er en del af en større årlig undersøgelse blandt mange forskellige fagområder, hvor deltagerne via online spørgeskemaer blandt andet bliver spurgt om, hvilke virksomheder, de helst ville arbejde for, og hvad de lægger mest vægt på, når de skal vælge arbejdsplads. Det gælder alt lige fra løn til arbejdsvilkår og virksomhedens brand og omdømme.

520 it-professionelle fra Danmark har svaret på den del af undersøgelsen, der ligger til baggrund for vores kåring. Heraf var 431 mænd og 87 kvinder.

De mest repræsenterede industrier er software og computer services (39 pct.), banker og finansielle services (8 pct.) samt den offentlige sektor og myndigheder (7 pct.). Den offentlige sektor var mere repræsenteret blandt kvinderne, mens en større andel af mændene blandt andet kom fra banksektoren.

Deltagerne i undersøgelsen

Se hele listen over de mest attraktive danske it-arbejdspladser og læs Verison2s e-magasin IT company Rank her

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (2)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Jens Jensen

De sølle kun 520 personer, som udgør datagrundlaget, får tilsyneladende også en løn som er højere end deres anciennitet berrettiger til, hvis man sammenligner med "normale" danske IT-virksomheder.

Og det er jo klart at hvis man spørger folk, som allerede ligger 4-5tusinde i løn over alle andre, hvad de er mest interesserede i at få... så vil de bløde værdier begynde at træde frem.

I mellemtiden er der masser af virksomheder hvor folk pukler til en latterlig løn, og ikke har tid til at svare på spørgeskemaer. Det er steder hvor ledelsen nu kan bruge denne artikel som grundlag for endnu en gang at udskyde lønstigninger.

  • 2
  • 1
Henrik Christensen

Enig - det er ikke seriøs analyse fra hverken omfang eller indsigt.

Når det er sagt, så er løn for de fleste en Herzberg hygiejne faktor - der ligger ikke meget mere motivation i at højne en i forvejen pæn løn, men hvis den er for lav, og især for lav i nær sammenligning, så er den faktor destruktiv for motivation.

Og det er meget vanskeligt at betale sig fra dårlige vilkår, herunder dårlig ledelse, med højere løn. Men det er som lige nævnt ikke en undskyldning for at betale for lidt. Og det virker slet ikke at vente med et bedre løntilbud til folk har sagt op, tværtimod...

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere