Klippekortet overlever endnu en omgang

Det sidste farvel til klippekortet i hovedstaden udskydes nu til februar 2015. Det skyldes en forsinket opgradering af rejsekortet.

Salget af pap-klippekort i hovedstadsområdet har fået endnu en ekstra frist. Det har Direktørsamarbejdet, der består af DSB, Movia, Metroselskabet og Trafikstyrelsen, netop besluttet.

Klippekortets sidste salgsdag var tidligere sat til den 12. oktober. Men nu har en forsinket opgradering af rejsekort-systemet fået samarbejdspartnerne til at udskyde dagen. Den udskudte opgradering forventes færdig i efteråret 2014.

Direktørsamarbejdet ønsker ikke, at systemopdateringen af rejsekortet kommer til at falde sammen med udfasningen af klippekort, lyder det i en pressemeddelelse fra DSB.

»Det vigtigste for os er, at kunderne oplever en tryg overgang fra klippekort til rejsekort – så betyder det mindre, at udfasningen af klippekort udskydes,« lyder det i meddelelsen fra Christian Linnelyst, der er DSB’s salgs- og produktmarketingchef.

Den udskudte systemopdatering drejer sig hovedsagelig om back-office-funktioner. Derfor mener selskaberne ikke, at rejsekortbrugerne vil mærke nogen ændringer.

Læs også: Forbrugerombudsmanden til Rejsekort A/S: Få styr på rabat-info, saldo og historik

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (16)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Lars F. Jensen

Jeg skrev nedenstående i den gamle debat fra sidste udsættelse. Den passer bedre her.

...kan bruges til og med 30. juni 2015.
Derefter er det helt slut med klippekort,

"Det sker for at sikre passagererne en problemfri overgang til den elektroniske billet, rejsekortet."

Rejsekortet er allerede så gammel teknologi, at man burde overveje, hvordan udviklingen skulle se efter rejsekortet og lave en plan der:

  • Fortsatte brugen af klippekort uden tidsgrænse.
  • Stoppede videreudviklingen af rejsekortet indenfor 1 (måske 2) år
  • Begyndte på 2-3 helt nye pilotprojekter med anvendelse af forventet 2020 teknologi.

Det er kun idioter og de rene ludomaner, der fortsætter med at spille på en så klar taber.

Lars :)

  • 12
  • 2
Patrick-Ranjit Madsen

Rejsekortet er simpelthen så latterligt. Hvis man stiger på en bus, og glemmer at stemple ud, skal man stå og vente som en idiot på at der kommer en bus til fra den samme linie, så man kan snige sig ind og stemple ud.

Indtil det her latterlige problem er løst, og så længe folk, der ikke har nogen intention om at snyde systemet, bliver straffet for distræthed eller stress, vil jeg bruge klippekort så længe som muligt.

  • 12
  • 1
Lars F. Jensen

Rejsekortet er tænkt som et landsdækkende system

Men det er slet ikke gennemtænkt.

Det er baseret på 15-20 år gammel teknologi, der ikke løser brugernes behov og deres krav til et billetsystem - fx.:

  • Aldrig skulle tænke på billet mere end een gang pr rejse
  • Aldrig at skulle foretage andet end udstigning ved rejseslut - aldrig.
  • Aldrig at være i tvivl om at den billigste pris afregnes
  • Aldrig at ulejlige brugeren med 'fnadder' omkring transportselskaber.
  • Altid at kunne tjekke sin rejsehjemmel før, under og efter rejsen.

Når noget er under kraftig udvikling i en periode - nye muligheder, ny teknologi ol. - skal man ofte bare vente og lade andre betale udviklings-omkostningene og så vælge det bedste, når der indtræder en vis stabilitet på området.

Med rejsekortet har man blot lavet et system "til sig selv" i Danmark, der allerede fra starten var udenfor enhver mulighed for eksportsalg fra Danmark.

Og eksportsalg er det eneste der har en egentlig værdi for og kan give arbejdspladser i Danmark

Lars :)

  • 9
  • 3
Hans Jørgen Poulsen

Gang på gang ser man, at der laves IT-løsninger kun pga. det kan gøres.

Man bør kun kaste sig ud i en IT-løsning, hvis der er en signifikant fordel for brugerne. Den signifikant fordel skal kunne opveje, ALLE de ulember en overgang vil medføre samt stadig være en væsenlig forbedring for brugerne.

  • Jeg mener ikke, at rejsekortet kan opfylde disse grundkrav.
  • 6
  • 0
Peter Kyllesbeck

Når noget er under kraftig udvikling i en periode - nye muligheder, ny teknologi ol. - skal man ofte bare vente og lade andre betale udviklings-omkostningene og så vælge det bedste, når der indtræder en vis stabilitet på området.

Med rejsekortet har man blot lavet et system "til sig selv" i Danmark, der allerede fra starten var udenfor enhver mulighed for eksportsalg fra Danmark.


@Lars
Du bliver nødt til at skelne mellem teknikken og politikernes vedholdende krav om at bibeholde de eksisterende takstzoner/regioner/afregningssystemer. De har ikke deres lige i andre lande og kan ikke eksporteres.
Teknikken var eksisterende og findes i brug mange steder i verden. Desuden har vi ikke gates men åbne stationer. Så da du ikke tvinges forbi check-ud, må du selv huske det. Det åbne system uden gates tillader også andre typer rejsemidler end rejsekort.
Rejsekortets back-office, medgiver jeg, virker meget ad-hoc-udviklet efterhånden som kravene er blevet ændret af kunderne (trafikselskaberne og politikerne ;-)) og det faktum, at leverandøren aldrig har lavet et back-office-system før.

  • 1
  • 4
Benny Tordrup

Beholde? selvom jeg netop er flyttet til hovedstadsområdet, så synes jeg stadig det er noget svineri at man herovre kan blive ved med at udskyde det når de nu med vold og magt for længst er afskaffet i resten af danmark...

Præcis. Selv om der var påtalt adskillige problemer med Rejsekort, dengang Vestsjællands trafikselskab aflivede klippekortet, så var der ALDRIG på tale at udskyde aflivningen af klippekortet.

Problemet er for mig at se politisk. I hovedstaden er der risiko for, at problemerne kunne påvirke de politikere over regionsniveau, som måtte forvilde sig ud i den offentlige trafik - og derved udstille, at der ikke er styr på tingene længere nede i systemet.

  • 2
  • 1
Benny Tordrup

Beholde? selvom jeg netop er flyttet til hovedstadsområdet, så synes jeg stadig det er noget svineri at man herovre kan blive ved med at udskyde det når de nu med vold og magt for længst er afskaffet i resten af danmark...

Præcis. Selv om der var påtalt adskillige problemer med Rejsekort, dengang Vestsjællands trafikselskab aflivede klippekortet, så var der ALDRIG på tale at udskyde aflivningen af klippekortet.

Problemet er for mig at se politisk. I hovedstaden er der risiko for, at problemerne kunne påvirke de politikere over regionsniveau, som måtte forvilde sig ud i den offentlige trafik - og derved udstille, at der ikke er styr på tingene længere nede i systemet.

  • 0
  • 2
Sune Foldager

Det er jo bare nogle krav du opfinder, eller hvad baserer du det på? Dine egne personlige krav? Jeg er personligt glad for at jeg ikke skal tænke over zonekort når jeg starter en rejse eller behøver at planlægge præcis hvor jeg skal hen og ad hvilken rute på forhånd.

Hvad er den 15-20 år gamle teknologi du taler om, plastic? Come on...

  • 2
  • 2
Kasper Hovgaard

Hvis man stiger på en bus, og glemmer at stemple ud, skal man stå og vente som en idiot på at der kommer en bus til fra den samme linie, så man kan snige sig ind og stemple ud.

... Eller hvis Check Ud standeren ganske enkelt ikke virker.
Det skete for mig, da jeg stod af linje 6A en aften i sidste uge. Det er til at overleve at skulle vente 8-10 minutter på næste bus på Vesterbrogade i København, men hvis det var sket i en sen aftentime et stykke uden for Brønderslev, tror jeg, at alle kan se problemet.

  • 5
  • 0
Lars F. Jensen

@Lars
Du bliver nødt til at skelne mellem teknikken og politikernes vedholdende krav om at bibeholde de eksisterende takstzoner/regioner/afregningssystemer. De har ikke deres lige i andre lande og kan ikke eksporteres.

Det er meningsløst at indføre ny teknologi, når den helt basale forretningsmodel overfor brugerne ikke er på plads, eller i det mindste er endeligt aftalt.

Det helt grundlæggende er at rejsekortet er dyrtere end biletter, klippekort og periodekort at drive.
Det skal ubetinget være billigst, hvis ikke det er led i en skjult statsstøtte til udvikling af et nyt eksporterhverv (og sådan støtte er tvivlsom og normalt ulovlig ifølge WTO)

Når man har et system med ensartet offentlig transport, hvor forskellige operatører betjener forskellige strækninger, skal brugerne naturligvis ikke indblandes i betalingen til den enkelte bus eller havnefærge.
Køber jeg en billet fra København til Silkeborg, skal jeg da ikke indblandes i fordelingen af billetprisen mellem banestyrelsen, Arriva, DSB og Storebæltbroen mfl.

Selskaberne konkurrerer so i første række via udbud af strækninger/ruter og ikke på prisen overfor brugerne.

Teknikken var eksisterende og findes i brug mange steder i verden. Desuden har vi ikke gates men åbne stationer. Så da du ikke tvinges forbi check-ud, må du selv huske det. Det åbne system uden gates tillader også andre typer rejsemidler end rejsekort.


Nu er teknologien meget andet en et 'bib' ved en stander eller også ved den næste. Der kræves en helt ubeskrivelig høj tilgængelighed, som fx er så klar beskrevet ved problemerne med check-ud i en enlig bus.

Der er nok ligheder i mange af de tekniske løsninger, men åbne stationer og gates stiller jo helt forskellige krav til kontrol og til de rejsende.
Jeg mener ikke man kan stille det mindste nye krav til de rejsende. For dem er det en dum transport, der blot skal betales. Det er mere end rigeligt at de skal bruge tid på at stå i kø ved klippe-/stempel-maskinen.
Alt andet er fordi nogen andre har interesse i flere data - og det skal på ingen måde belaste brugeren.

Det er fancy for selskabernes skyld ikke for mig, der blot skal hurtigt i lufthavnen.

Rejsekortets back-office, medgiver jeg, virker meget ad-hoc-udviklet efterhånden som kravene er blevet ændret af kunderne (trafikselskaberne og politikerne ;-)) og det faktum, at leverandøren aldrig har lavet et back-office-system før.

Når man bare kan tænke på, at andet end et streng transaktionstyret dobbelt-bogholderi kan anvendes et eneste sted, hvor beholdninger, lagre og penge skifter placering - så skal man tilbage til skolebænken eller direkte til en svedertime. I Matador ville man få kortet: "Gå direkte i fængsel".

Når man er så videnløs om århundreders bogføringsteknikker, kan man da slet ikke tale med om, at teknologierne er færdige og klar til brug.

Det er uspiseligt for et lille land at lave andet in køb og installation af færdige systemer. Her var der en 'bib' teknologi og transmissionsteknologier under hastig udvikling.
Men der var og er slet ikke det samlede standardiserede og afprøvede produkt.

Det værste er, at man utallige steder har leget 'Ole-opfinder'- til tider godt, mange gange krampagtigt dårligt - og så investere i helt uprøvede løsninger i en voldsom stor og dyr landsdækkende udrulning.

Det er netop derfor man skal have systemerne udviklet testet, kasseret, udviklet igen, kasseret igen etc indtil man kan vise en klar og betydelig økonomisk fordel ved at anskaffe et færdigt og afprøvet produkt.
Det er derfor små firmaer kan blive store vindere eller ende i konkurs. Fejlene koster ikke en milliard, men normalt noget der er omkring 1000 gange mindre.

Jamen , så kommer det aldrig - måske, måske ikke - men så er der nok heller ikke en samlet fordel ved at skifte fra det nuværende.

Et lille land som Danmark, han ikke leve af at lave egne enkeltstående løsninger til eget brug.
Vi må og skal købe standard eller sikre et betydeligt salg udenfor vort eget miniput-land, hvis der skal sættes bare få udviklingkroner ind.

Det er netop derfor, jeg vil have alle "Det vil da være sjovt at lave folk" ud af enhver beslutning . De er så hamrende inhabile og alt for ofte uden en kynisk økonomisk forstand.
De skal til små private firmaer, hvor deres gavn et størst og risikoen ved forkerte valg er begrænset for samfundet som helhed.

Lars :)

  • 1
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere
IT Company Rank
maximize minimize