Udemokratisk eller stor succes? Tre bud på NemID's første år

1. juli 2011 kl. 08:551
Udemokratisk eller stor succes? Tre bud på NemID's første år
Illustration: Privatfoto.
Der er stærkt delte meninger om NemID's første år. Version2 har bedt tre it-personer om en vurdering af NemID.
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Palle H. Sørensen, centerleder for Digital Signatur, IT- og Telestyrelsen

Hvordan vil du vurdere første år med NemID?

»Overordnet vil jeg vurdere det som en succes - set i lyset af at vi har mere end 3,2 millioner aktive brugere nu, som har brugt NemID mere end 310 millioner gange på et år. Det var et centralt mål for os at nå en høj udbredelse af løsningen, samtidigt med at vi ønskede en højere sikkerhed.«

Hvad har du været mest tilfreds med?

»At vi har nået den udbredelse, vi har, på så kort tid. Jeg er også godt tilfreds med, at målet om højere sikkerhed tilsyneladende er nået, som det fremgår af Finansrådets undersøgelse (om et kraftigt fald i antallet af netbank-indbrud, red).«

Artiklen fortsætter efter annoncen

Hvad har du været mest utilfreds med?

»Jeg vil ikke give udtryk for nogen utilfredshed med løsningen.«

Har der været nogen overraskelser i første år med NemID?

»Vi havde godt forventet, at der ville være meget opmærksomhed om en så stor løsning, der skal ud til stort set alle danskere på så kort tid. Men må nok erkende, at jeg er blevet overrasket over den støj, som har været fremme i pressen nogle gange. Det har overrasket lidt, at det har været så voldsomt.«

Niels Elgaard Larsen, formand for IT-Politisk Forening

Hvordan vil du vurdere første år med NemID?

Artiklen fortsætter efter annoncen

»Det er jo gået, som vi vidste, at det ville gå - nemlig at de stadig gemmer vores private nøgler i computere under bankerne. Det er primært det, vi har beskæftiget os med i IT-Politisk Forening.«

Hvad har du været mest tilfreds med?

»Ikke mange ting. Det har vi ikke gjort det så meget i. Men det er da lykkedes mig at logge på min netbank med NemID.«

Hvad har du været mest utilfreds med?

»Udover at de ikke har lyttet til vores kritik og givet os adgang til vores egne private nøgler endnu, så er vi også skuffede over, at det er foregået i en meget lukket proces med meget dårlig kommunikation. Det har været svært at få at vide, hvad det egentligt er, de laver. Vi skal hive det ud af dem, blandt andet igennem Version2, som er gode til at stille spørgsmål.

Udbudsprocessen var lukket, og det var jo ikke DanID’s skyld, men heller ikke senere har vi haft mulighed for at præge løsningen med vores kritik.

Det handler om central infrastruktur og privatlivets fred for alle borgere, så derfor burde der være en demokratisk debat om det.«

Har der været nogen overraskelser i første år med NemID?

Artiklen fortsætter efter annoncen

»Der er i hvert fald ting, der ikke er gået som ministeriet havde forventet, nemlig at det, de kalder decentrale nøgler er blevet udskudt.

Videnskabsministeriet er jo også interesseret i at det kommer. Det ser ud til, at der engang i fremtiden kommer det, de kalder decentrale nøgler, men som stadig ikke betyder, at vi så får adgang til vores egne, private nøgler. Det havde vi gerne set var kommet i en bedre udgave, som vi var lovet.«

Poul-Henning Kamp, selvstændig softwareudvikler og blogger på Version2

Hvordan vil du vurdere første år med NemID?

»Hvis antallet af indbrud i netbanker er nedsat, har det vel hjulpet på sikkerheden at skifte til NemID. Man må formode, at det har noget med NemID at gøre. Jeg bruger ikke selv NemID til andet end netbank. Jeg gider ikke være betatester.«

Hvad har du været mest tilfreds med?

»Det er godt at se, at sikkerheden er blevet forbedret. Og NemID virker for mig. Det er ikke den løsning, jeg ville foretrække, men i forhold til andre offentlige it-projekter er det da over middel.«

Hvad har du været mest utilfreds med?

»Det er meget underligt, synes jeg, at driften af NemID er privatiseret. Jeg mener ikke, at det er en privat opgave. Fundamentalt set mener jeg ikke, at det er foreneligt med vores grundlov, at et privat firma skal stå for vores sikkerhed.«

Har der været nogen overraskelser i første år med NemID?

»Mine forventninger til offentlige it-projekter er som sagt ikke så høje, så der er ikke noget, som har overrasket. Men i lyset af den strejke, der har været på CSC, er det interessant at høre, om medarbejderne hos DanID kan strejke. Vi er på den, hvis NemID holder op med at virke.«

1 kommentar.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
1
1. juli 2011 kl. 21:35

Hvad har du været mest utilfreds med? »Jeg vil ikke give udtryk for nogen utilfredshed med løsningen.«


Hvad er det for en holdning at have til en offentlig løsning? - som så oven i købet er privatiseret. Private firmaer plejer ellers i højere grad end offentlige institutioner at forbedre sig og lytte til kritik - og reagere hurtigt. (af offentlige institutioner kan nævnes DSB, (tidligere TDC), kommunkationsbrister landsdækkende på IT-fronten, på etablering af landsdækkende køreplaner osv. for busser, indførelse af Rejsekortet osv. osv.) Men i dette tilfælde står vi jo så - igen - med noget statsmonopollignende som ingen rigtigt har nogen direkte indflydelse på andet end DanID. (Jeg tør endvidere slet ikke tænke på deres ledelsesstruktur; -hvis jeg skal være fordomsfuld er det sikkert en virksomhed fyldt med "mellemled" af uforklarlige mellemledere i hver afdeling og op til flere top-direktører, med meget få medarbejdere, som derved ikke har tid til supporten - og derfor må lægge fem minutters >>kundetilfredshedsboostende<< ørehængerytmer ind i telefonsupporten førend man når en medarbejder. - Alternativet kunne have været at afskaffe telefonsupporten og skabt en platform til hjælp og selvbetjening, som man tilsyneladende ikke har magtet inden for "vores allesammens NemID".) Nok om den sag.

Det er jo netop en del af innovation og noget af det, som vi alle lærer fra barnsben herhjemme ved del af vores kære kulturarv: "Tab og Vind med samme Sind" Et budskab, der tilsyneladende ikke er trængt ind hos hverken det offentlige, staten eller de - ældre - politikere endnu. Ingen navne nævnt her. Man skal altid være klar til at lytte til kritik - modstand gør stærk, siger man jo også - og de mest successfulde mennesker her på jorden har nok ikke haft det smørende enkelt lige fra starten af, kan jeg tænke mig. Man skal da kunne klare nedturene på samme vis som opturen og turde erkende sine fejl, mangler, og forbedrings-handlingsplaner. - Med itrædelseskraft NU!

Hermed vil jeg med denne ufuldendte teori ønske Danmark held og lykke med IT, ledelsesstruktur og kommunikation for fremtiden!

God Sommer.