Udbredt IBM-software risikerer at ryge ud af Riget

Rigshospitalet er i gang med en større oprydning i hospitalets software. En af de helt store tabere kan meget vel blive IBM's Lotus Notes.

I dag har IBM over 6000 Lotus Notes licenser bundet op på Rigshospitalet, men det kan meget vel være en saga blot, om kort tid. Rigshospitalet er nemlig i gang med en større slankning af softwareporteføljen og Lotus Notes kan meget vel være et af de produkter, der forsvinder.

»Der er ikke truffet en endelig beslutning. Vi er jo en del af en større region med 11 hospitaler. Og vi bruger meget tid i forhold til vores it-strategi på, hvordan vi kan konsolidere vores installation, så vi ikke skal gøre så meget forskelligt, men gøre det lidt smartere. Og valg af mailsystem kunne godt være et af de områder, som vi ville berøre,« siger it-chef på Rigshospitalet Karsten Reichstein til Version2.dk.

Region Hovedstaden har i dag 800 it-systemer, og Rigshospitalet alene har 350, oplyser it-chefen.

Når det drejer sig om mail- og kalendersystem står valget mellem at fastholde Lotus Notes eller vælge Microsofts platform.

»Der er jo kun to systemer at vælge mellem. Der er Microsoft, og så er der Domino-Notes, som vi har i dag, og som fungerer upåklageligt, men der er nogle ting, hvor man ikke ikke kan få det hele med, når systemerne skal køre sammen, som eksempelvis at slå op i hinandens kalendersystemer,« siger Karsten Reichstein.

Selv om der er 6000 Notes-licenser på Rigshospitalet, så er det dog stadig et mindretal i forhold til, hvor mange der i Region Hovedstaden, der bruger Microsoft Outlook.

»Langt den overvejende del af brugerne i Regionen kører på Microsoft, og det vil undre mig meget, om det ikke også var den vej, vi vil gå,« siger it-chefen til Verison2.dk.

Karsten Reichstein forventer, at der vil blive truffet en endelig afgørelse om fremtidigt mailsystem i løbet af nogle måneder.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (27)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Andreas Olsen

Hej

Husk på at Rigshospitalet og resten af hospitalerne mv. i Region Hovedstaden er underlagt politisk styre. Der er en konsolideringsproces igang og derfor skal antallet af applikationer mv. gerne reduceres kraftigt, da der som nævnt i artiklen findes over 800 IT-systemer/applikationer i dag. Så hvis der fra overordnet niveau bliver besluttet at hele Regionen i fremtiden skal køre med Outlook så bliver det sådan.

Så historien er ikke kun valg af mail-system men også hvad der bestemmes politisk. :-)

  • 0
  • 0
Kristian Larsen

Version 6 af notes ændrede interfacet således at flertallet af de reelle anker mod brugerinterfacet blev rettet.
Fra version 8 (den nuværende version) har fået et kraftigt opdateret interface - hvis man ikke lige har adgang til den nyeste notes klient kan man hente lotus symphony og danne sig et indtryk - indbakken vil så være et ekstra faneblad.
Domino serveren har en forfærdeligt masse muligheder og kan fungere både som web, app, database, arkivering, mail, kalender etc. platform.
Man kan også se på nogle af de skrækhistorier om avancerede sharepoint portaler for at forstå at novell's teaming+confering eller lotus quickr nok er et godt alternativ.

Ofte bliver "microsoft" en sovepude og synonym med manglende stillingtagen - det virker ihvertfald sådan ud med nogle af de historier man hører, hvor hverken teknik eller funktionalitet etc. etc. er taget med i historien.

  • 0
  • 0
Anders Olsen

Jeg synes ofte at denne type diskussioner er ligegyldige, da det tit virker som om alt er givet på forhånd. Hvis folk stiller med krav som:
* Vi har en Microsoft server et sted og den skal integrere 100% gnidningsløst.
* Det skal ligne det som bossen har derhjemme
* Det skal kunne falde ind under vores Microsoft storkunde aftaler
* Det skal kunne køre vores VBA-makroer og vores ActiveX moduler
* Det skal være nemt for vores MS-certificerede
* osv osv.

Så mener jeg det er formålsløst at forsøge at opretholde en debat. Og vi bør faktisk afholde os fra det.

Istedet kan man jo bruge tiden på folk, der ikke er så rigide og henlede opmærksomheden på alternativer.
Zimbra/Alfresco og andre morgendags-systemer skalerer/fungerer fint og nu er mac osse på vej med potentielt spændende ting:
http://www.roughlydrafted.com/2008/06/10/snow-leopard-server-takes-on-ex...

  • 0
  • 0
Henrik Jensen

[quote]
Zimbra/Alfresco og andre morgendags-systemer skalerer/fungerer fint og nu er mac osse på vej med potentielt spændende ting:
http://www.roughlydrafted.com/2008/...
[quote]

Zimbra/Alfresco: Kan man ringe og få fat på dansk support, som minimum inden for normal arbejdstid? Hvilke konsulenthuse i Danmark har ekspertise inden for udrulning og levering af løsninger baseret på Zimbra/Alfresco?

  • 0
  • 0
Anders Olsen

Zimbra/Alfresco: Kan man ringe og få fat på dansk support, som minimum inden for normal arbejdstid? Hvilke konsulenthuse i Danmark har ekspertise inden for udrulning og levering af løsninger baseret på Zimbra/Alfresco?

Som jeg sagde... Det er en ufrugtbar diskussion. Min note var som nævnt rettet mod knap så rigide folk.

Hvis det er en dealbreaker fordi en organisation med 100+ pc-arbejdspladser ikke kan håndtere engelsk support, så er det bare som det er. Dvs. de er strandede med valget mellem notes og exchange et stykke ud i fremtiden. Hvis de så samtidigt ligger inde med en ledelse, der ikke ønsker at tage fremadrettede initiativer for at bryde med den status, well...

  • 0
  • 0
Kristian Larsen

Ikke at jeg vil slå et kæmpe slag for det, men jeg vil da formode der gives dansk support til Novell's produkter, dvs. OpenXchange [SUSE] og Groupwise. I førstnævnte tilfælde kan det endda komme ind under HS supportaftale med IBM så de har SPOC udadtil.

  • 0
  • 0
Henrik Jensen

Det drejer sig vel ikke om support, men om mulighed for hjælp af konsulenter, eller mener du at rigtigt mange bruger MS support?

Bruger MS support eller har aftale? Jeg ser det lidt ligesom at jeg også har en masse forskringer jeg betaler, men jeg benytter dem meget sjældent, de er dog vigtige at havde hvis det går galt eller man kører i hårdknude med et eller andet.

For de fleste store virksomheder og offentlige institutioner er det vigtigt at de har nogen at kunne "kaste aben videre til" når det går galt. Det er jo også derfor at der er god forretning i open-source.

Så den generelle hjælp kan man selvfølgelig få fra konsulenter, men nogle gange er det bare ikke nok.
Jeg har nogle gange været med til at få customade hotfixes udarbejdet, eller haft supportsager hvor relevante produktgrupper i Seattle er blevet inddraget i sagen for at få løst et givent problem.

  • 0
  • 0
Anders Olsen

Jeg har nogle gange været med til at få customade hotfixes udarbejdet, eller haft supportsager hvor relevante produktgrupper i Seattle er blevet inddraget i sagen for at få løst et givent problem.

Og det foregik på dansk? Eller havde du skrottet din MS installation, hvis hotfix-supporten nægtede at lære dansk for dig?

Og tror du ikke f.eks. Alfresco vil være behjælpelig, hvis du stillede med lignende type problemer??

Igen vil jeg påpege min pointe; Ofte er kravene til projektet formuleret så der kun er een løsning, og så er det jo omsonst at diskutere.

  • 0
  • 0
Henrik Jensen

Og det foregik på dansk? Eller havde du skrottet din MS installation, hvis hotfix-supporten nægtede at lære dansk for dig?

Nej, men jeg havde Dansker der stod som ansvarlig, og som jeg kunne brokke mig til hvis ikke fremdriften var godt nok. Nu var dette dog en under special udviklersupport aftale.

Men jeg mener nu også generelt at engelsk support er fint nok. Det handler mere om at den er der og vel at mærke at der foreligger aftaler om hvad den indeholder.

Og tror du ikke f.eks. Alfresco vil være behjælpelig, hvis du stillede med lignende type problemer??

Jo muligvis. Kender faktisk ikke så meget til produktet, kan se at de har noget Content Management hvis vi taler om de samme: http://www.alfresco.com/products/, men jeg kan ikke se deres mailsystem beskrevet noget sted, for at se om det f.eks. findes på Dansk, om der er nogle danske partnere (konsulenter) m.v.

Har jeg kigget det forkerte sted?

  • 0
  • 0
Henrik Jensen

Som jeg sagde... Det er en ufrugtbar diskussion. Min note var som nævnt rettet mod knap så rigide folk.

Men hvordan forstår du rigid i denne sammenhæng? Det handler i min optik nærmere om man er villig til at tage større ricisi, og det handler ikke nødvendigvis så meget om produktet men om virksomheden bag. Jeg har ofte hørt talemåden 'Man bliver ikke fyret for at købe IBM' og 'Man bliver ikke fyret for at købe Microsoft', men selv om det bruges som en joke så er der faktisk en del sandhed i det.

Så er afhængighed jo også en faktor. Hvis man for at undgå at være afhængig af Microsoft/IBM så istedet gør sig afhængig af en langt mindre organisation, så har man jo ikke opnået noget. Tværtimod er man blevet afhængig af en organisation som der måske er langt større chance for går konkurs, bliver opkøbt eller på anden måde ikke længere står bag sit produkt.

I den sammenhæng er adgang til konsulenter med indgående kendskab til produkterne også vigtige, så du ikke bliver afhængig af det måske ene kosulenthus i Danmark der kender til et givent produkt og derfor kan hjælpe dig med implementeringen. Specielt hvis det måske er et mindre konsulenthus (nu snakker jeg rent generelt for ved ikke hvilke konsulenthuse der har kendskab til Zimbra/Alfresco i Danmark)

Det altså bare nogle faktorer der er vigtige. Det er jo også blandt andet derfor at konsulenthuse der byder på offentlige udbudsopgaver skal indlevere f.eks. regnskaber i forbindelse med prækvalifikation. Deres økonomiske soliditet vejer tungt i forhold til om de overhovedet kan prækvalificeres, selvfølgelig også i forhold til overhovedet at kunne løfte opgaven, men bestemt også for at sikre den efterfølgende vedligeholdelse.

  • 0
  • 0
Anders Olsen

Jo muligvis. Kender faktisk ikke så meget til produktet, kan se at de har noget Content Management hvis vi taler om de samme: http://www.alfresco.com/products/, men jeg kan ikke se deres mailsystem beskrevet noget sted, for at se om det f.eks. findes på Dansk, om der er nogle danske partnere (konsulenter) m.v.

Nu nævnte jeg Zimbra/Alfresco (Se det som alternativ til hhv. Exchange/Sharepoint) fordi det er ret fine "web2.0"-agtige alternativer. Jeg ved ikke hvad du kan få af support nede om hjørnet i din lokale MSCE-butik, men der er god konsulentbistand at hente lige på den anden side af grænsen både mod øst og syd. Så vidt jeg ved kan du også hente support hos f.eks. Unisys, men jeg ved ikke om det gælder Danmark. Så igen. Hvis du insisterer på de snakker flydende rigsdansk med et snært af vendelbo, så indsnævrer du nok mulighederne en smule.

Omkring den direkte support og kontakt til udviklerne, så er det OSS det her. De lever jo af dialogen med brugerne. Alfresco brøster sig ihvertfald af den korte "kommandovej", ligesom deres udviklere deltager aktivt i deres fora med brugernes problemer.

Har jeg kigget det forkerte sted?

Hvis du er en af dem, der ser IT-delen af virksomheden som en ren driftsudgift, hvis problemer skal takles så kortsigtet som muligt, så formodentligt ja.

  • 0
  • 0
Anders Olsen

Hvis man for at undgå at være afhængig af Microsoft/IBM så istedet gør sig afhængig af en langt mindre organisation, så har man jo ikke opnået noget. Tværtimod er man blevet afhængig af en organisation som der måske er langt større chance for går konkurs, bliver opkøbt eller på anden måde ikke længere står bag sit produkt.

Når din holdning er baseret på frygt for at ryste den taburet du sidder på, så er det netop jeg mener at diskussionen er frugtløs, og at du bør ruste dig med en "Microsoft-strategi" og lade alle andre beslutninger være en følge heraf.
Helt sikkert!!!

Jeg er dog af den opfattelse at afhængighed som problem, mindskes jo mindre afhængig man er af proprietære løsninger på så banale problemer som mail osv. Ikke mindst på lang sigt.
Og hvis jeg var det offentlige, ville jeg med garanti bruge min købekraft til sidste dråbe for at tvinge leverandørerne, og ikke overlade det til den type it-chefer der strategiserer ud fra frygt om fyring og håber at status-quo holder deres tid ud.

  • 0
  • 0
Henrik Jensen

Nu nævnte jeg Zimbra/Alfresco (Se det som alternativ til hhv. Exchange/Sharepoint)

Ahh ok, det misforstod jeg. Troede der var tale om to alternative mailsystemer.

men der er god konsulentbistand at hente lige på den anden side af grænsen både mod øst og syd. Så vidt jeg ved kan du også hente support hos f.eks. Unisys, men jeg ved ikke om det gælder Danmark. Så igen. Hvis du insisterer på de snakker flydende rigsdansk med et snært af vendelbo, så indsnævrer du nok mulighederne en smule.

Tingene er generelt lettere hvis der ikke er sprogmæssige barrierer og hvis der er kort afstand. Sidstnævnte er dog gerne lige så vigtigt som sproget, så derfor går det nogle gange faktisk bedre med København/Malmö end f.eks. København/Århus.

Mange konsulenthuse som kun er repræsenteret i enten Øst eller Vest har faktisk langt svære ved at sælge deres ydelser i den anden ende af Danmark hvor de ikke er repræsenteret. Det har mange gange betydning hvis der er 3+ timers transporttid hver eneste gang at man skal havde fat på en konsulent.

Så jeg konstaterer bare at det har betydning for mange.

Omkring den direkte support og kontakt til udviklerne, så er det OSS det her. De lever jo af dialogen med brugerne. Alfresco brøster sig ihvertfald af den korte "kommandovej", ligesom deres udviklere deltager aktivt i deres fora med brugernes problemer.

Hvis jeg sætter mig i IT-chefens rolle, så har jeg ikke brug for at tale med udviklerne. Jeg har brug for at ringe til et konsulenthus som kommer og hjælper med med implementeringen, og som kan dokumentere at de har ekspertisen med disse produkter. Jeg er også interesseret i at der er flere konsulenthuse inden for forholdsvis kort afstand med denne ekspertise så jeg ikke er afhængig af et enkelt konsulenthus... konkurrencen medfører jo også gerne nogle bedre priser / forhandlingsmuligheder.

Hvis du er en af dem, der ser IT-delen af virksomheden som en ren driftsudgift, hvis problemer skal takles så kortsigtet som muligt, så formodentligt ja.

Jeg ser netop IT-delen som en meget vigtig del af forretningen, det er jo netop derfor at jeg fokuserer så meget på support + adgang til konsulenter med ekspertise.

  • 0
  • 0
Anders Olsen

Tingene er generelt lettere hvis der ikke er sprogmæssige barrierer og hvis der er kort afstand.

Ja, selvfølgeligt.

Hvis jeg sætter mig i IT-chefens rolle, så har jeg ikke brug for at tale med udviklerne.

Nej selvfølgeligt ikke. Så skal dine folk tale med deres folk. Du snakkede formodentligt heller ikke med en sælger da du skulle have MS til at lave et custom hotfix.

Jeg er også interesseret i at der er flere konsulenthuse inden for forholdsvis kort afstand med denne ekspertise så jeg ikke er afhængig af et enkelt konsulenthus...

Inden for gå-afstand.. Jeg har forstået..
Tilbage til min pointe... Du kan indsnævre dine krav så meget at diskussion bliver ligegyldig, og jeg forstår egentligt ikke at du gider. Jeg forsøger ikke at overbevise dig om noget. Jeg mener oprigtigt, at du skal fortsætte som du plejer. Det er du jo ikke blevet fyret for endnu ;-)

  • 0
  • 0
Henrik Jensen

Når din holdning er baseret på frygt for at ryste den taburet du sidder på, så er det netop jeg mener at diskussionen er frugtløs, og at du bør ruste dig med en "Microsoft-strategi" og lade alle andre beslutninger være en følge heraf.

Jeg har ikke sagt at man skal vælge Microsoft. Jeg har sagt at man skal vælge produkter/virksomheder som sikrer din forretning bedst muligt.

Jeg er dog af den opfattelse at afhængighed som problem, mindskes jo mindre afhængig man er af proprietære løsninger på så banale problemer som mail osv. Ikke mindst på lang sigt.

At være afhængig af en levedygtig "proprietær løsning" som du kan få nem support på og med adgang til masser af konsulentbistand er langt bedre end at være afhængig af en ikke "proprietær løsning" hvor supporten måske mere er baseret på selvhjælp og hvor det er sværere at finde konsulenter. Du bliver jo afhængig af "proprietære konsulenter" og det er ikke spor bedre end proprietær teknologi.

Noget helt andet er hvor er det at du ser at Exchange/Notes er mere proprietært end Zimbra på nær hvad angår den åbne kildekode?

Og hvis jeg var det offentlige, ville jeg med garanti bruge min købekraft til sidste dråbe for at tvinge leverandørerne, og ikke overlade det til den type it-chefer der strategiserer ud fra frygt om fyring og håber at status-quo holder deres tid ud.

Men skulle du så ikke tvinge Zimbra/Alfresco og andre alternativer til at være bedre repræsenteret i Danmark, bedre til at understøtte dansk i brugergrænsefladen o.s.v.? Det ville da øge konkurrencen og derfor også i højere grad tvinge Microsoft/IBM i den retning du ønsker.

Når status-quo netop ikke bibeholdes, så er det
vel netop vigtigt at havde mange forskellige konsulenthuse at vælge imellem o.s.v.? udover selvfølgelig en levedygtig platform/levedygtige produkter

  • 0
  • 0
Anders Olsen

Jeg har ikke sagt at man skal vælge Microsoft. Jeg har sagt at man skal vælge produkter/virksomheder som sikrer din forretning bedst muligt.

Ok.

At være afhængig af en levedygtig "proprietær løsning" som du kan få nem support på og med adgang til masser af konsulentbistand er langt bedre end at være afhængig af en ikke "proprietær løsning" hvor supporten måske mere er baseret på selvhjælp og hvor det er sværere at finde konsulenter.

Lidt stråmandsagtigt at lave sådan et snit og stille problematikken op som de to alternativer.

Noget helt andet er hvor er det at du ser at Exchange/Notes er mere proprietært end Zimbra på nær hvad angår den åbne kildekode?

Jeg hæfter mig ved, at artiklen beskriver en problematik affødt af, at systemerne ikke snakker sammen. Hvem mon er årsagen til denne konflikt? Kunden? Brugeren? Producenten, der anvender proprietære formater/protokoller?

Men skulle du så ikke tvinge Zimbra/Alfresco og andre alternativer til at være bedre repræsenteret i Danmark, bedre til at understøtte dansk i brugergrænsefladen o.s.v.? Det ville da øge konkurrencen og derfor også i højere grad tvinge Microsoft/IBM i den retning du ønsker.

Vås. Så længe du ikke er kunde.

  • 0
  • 0
Henrik Jensen

Lidt stråmandsagtigt at lave sådan et snit og stille problematikken op som de to alternativer.

Nu snakkede jeg om de reele alternativer der er, ikke om hvad vi kunne ønske os der var af alternativer. Derfor jeg satte det op på den måde.

Jeg hæfter mig ved, at artiklen beskriver en problematik affødt af, at systemerne ikke snakker sammen. Hvem mon er årsagen til denne konflikt? Kunden? Brugeren? Producenten, der anvender proprietære formater/protokoller?

Nu tror jeg faktisk at det primære i artiklen var konsolideringen af systemer, men så blev det tilfældigvis nævnt at der var argumenter for at mail var en af de typer systemer som der kunne være andre fordele ved at konsolidere end rene driftsomkostninger. Men det kunne da nemt ske at de ville havde konsolideret under alle omstændigheder.

Men uanset hvad så har der jo ikke tidligere været andet end proprietære formater/protokoller til lige præcis det de ønsker. Nu findes der så CalDav standarden, men den er så ny så de fleste ikke har implementeret den endnu. Med Zimbra 5.0 som kun er et par måneder gammel "understøttes" nu CalDav. Jeg skriver det i anførelsestegn da det i featurelisten står som "CalDav standard support (Beta)" som lugter lidt af at det nok ikke er hele standarden der er implementeret og der nok skal gå lidt tid før det overhovedet er produktionsmodent.

  • 0
  • 0
Anders Olsen

Nu snakkede jeg om de reele alternativer der er, ikke om hvad vi kunne ønske os der var af alternativer. Derfor jeg satte det op på den måde.

Du stiller en "levedygtig proprietær" løsning op på den ene side og antyder dermed at alternativet ikke er levedygtigt. Herefter kommer du med formodninger om modenheden og omfanget af en tilfældig feature i et eksempel på et alternativ. Det har intet med den strategiske side af sagen at gøre.

Jeg signer af, for som jeg siger; Hvis du beder om noget der lugter, rapper og vralter som en and, men det behøver ikke væare en and.... Ja så er der jo ikke den store grund til at diskutere videre...

  • 0
  • 0
Henrik Jensen

Du stiller en "levedygtig proprietær" løsning op på den ene side og antyder dermed at alternativet ikke er levedygtigt.

Det var så ikke hensigten. Grunden til at jeg skrev levedygtig ud fra proprietær var tanken om at ved en proprietært produkt (lukket) der vil løsningen formentligt dø sammen med leverandøren og er derimod vigtigt, hvorimod ved ikke proprietær løsning (open-source) kan man argumentere for at produktet ikke dør sammen med leverandøren.

Herefter kommer du med formodninger om modenheden og omfanget af en tilfældig feature i et eksempel på et alternativ. Det har intet med den strategiske side af sagen at gøre.

Tilfældig feature? Du skriver i tidligere indlæg

Jeg hæfter mig ved, at artiklen beskriver en problematik affødt af, at systemerne ikke snakker sammen. Hvem mon er årsagen til denne konflikt? Kunden? Brugeren? Producenten, der anvender proprietære formater/protokoller?

Og så nævner jeg lige præcis den protokol der kan benyttes til at løse problemet som artiklen beskriver. Det anser jeg ikke for helt tilfældigt.

Jeg signer af, for som jeg siger; Hvis du beder om noget der lugter, rapper og vralter som en and, men det behøver ikke væare en and

Nu har jeg ikke bedt om så meget, men jeg har beskrevet at jeg normalt oplever IT-chefer som interesserer sig meget for levedygtighed, ordentlig support, tilgængelige konsulenter og dansk brugergrænseflade (sidstnævnte sådan lidt afhængig af om det er et slutbruger produkt eller ej).

Du har så mødt nogle andre IT-chefer.

  • 0
  • 0
Henrik Jensen

Inden for gå-afstand.. Jeg har forstået..

Nu skrev jeg 3+ timer. Om konsulenten så kommer gående, kørende eller flyvende er sådan set op til konsulenten selv, hvis bare jeg ikke betaler for det hvis de kommer flyvende hver gang.

at overbevise dig om noget. Jeg mener oprigtigt, at du skal fortsætte som du plejer. Det er du jo ikke blevet fyret for endnu ;-)

Set det er lige præcist fordelen ved at være et lille firma hvor man både er direktør, IT-chef og alle andre funktioner så bliver man ikke fyret for at køre Thunderbird oven på tilkøbt IMAP email-service ude i byen og man kan i det hele taget undgå at benytte dansk brugergrænseflade i programmer, med alle deres mærkelige oversatte udtryk man ikke forstår :-)

Men hvad angår de produkter som er centrale for min produktivitet der vil jeg havde at der er ordentlig support, og det er også af samme årsag at jeg f.eks. også har next-business-day aftale på min hardware, og at jeg ville tilkøbe support-aftale hvis jeg kørte Ubuntu/OpenOffice og ikke Windows/Office.

Men nu var det primært min erfaring med IT-folk fra større organisationer jeg generelt har snakket om og ikke min egen situation.

  • 0
  • 0
Anders Olsen

Og så nævner jeg lige præcis den protokol der kan benyttes til at løse problemet som artiklen beskriver. Det anser jeg ikke for helt tilfældigt.

Min kommentar var rettet mod strategien bag produktet. Prøv engang at se, hvilke protokoller Zimbra understøtter.

Nu har jeg ikke bedt om så meget, men jeg har beskrevet at jeg normalt oplever IT-chefer som interesserer sig meget for levedygtighed, ordentlig support, tilgængelige konsulenter og dansk brugergrænseflade (sidstnævnte sådan lidt afhængig af om det er et slutbruger produkt eller ej).Du har så mødt nogle andre IT-chefer.

Og hvem ønsker ikke det??? Du bliver bare ved med at fremstille levedygtighed, support osv som en modsætning til dit valg.

Set det er lige præcist fordelen ved at være et lille firma hvor man både er direktør, IT-chef og alle andre funktioner så bliver man ikke fyret for at køre Thunderbird oven på tilkøbt IMAP email-service ude i byen og man kan i det hele taget undgå at benytte dansk brugergrænseflade i programmer, med alle deres mærkelige oversatte udtryk man ikke forstår :-)

Det begynder at blive lidt pinligt med dit stråmanderi. Zimbra's kunder inkluderer virksomheder der sagtens kan måle sig med de største i Danmark. Hertil kommer at Zimbra (som fås på dansk) kun er 1 ud af en række potentielle alternativer.

[qoute]
Men hvad angår de produkter som er centrale for min produktivitet der vil jeg havde at der er ordentlig support, og det er også af samme årsag at jeg f.eks. også har next-business-day aftale på min hardware, og at jeg ville tilkøbe support-aftale hvis jeg kørte Ubuntu/OpenOffice og ikke Windows/Office.
[/quote]
Det ville jeg sørme osse.

Men nu var det primært min erfaring med IT-folk fra større organisationer jeg generelt har snakket om og ikke min egen situation.

Samme her. Jeg oplever dog en stor forskel på holdningen til dette emne i lige specielt Danmark og udlandet blandt sammenlignelige virksomheder.
Faktis har jeg for nyligt oplevet et par tyske virksomheder give udtryk for at netop et opbrud med "Ingen er blevet fyret.." holdningen blev set som en meget vigtig konkurrenceparameter.

Men de er jo så naive ude i verden. Der er med garanti ingen der kan fravriste os den gule føretrøje som verdens bedste IT nation, hvis bare vi får vores rap-and strategi slået urokkeligt fast ;-)

  • 0
  • 0
Henrik Jensen

Min kommentar var rettet mod strategien bag produktet. Prøv engang at se, hvilke protokoller Zimbra understøtter.

Men f.eks. Exchange understøtter stort set de samme, pånær LMTP (som jeg ikke ved hvor meget faktisk benyttes) og som nævnt CalDav (men den er også så ny så Zimbra jo selv skriver "CalDav standard support (beta)" i featurelisten).

Og hvem ønsker ikke det??? Du bliver bare ved med at fremstille levedygtighed, support osv som en modsætning til dit valg.

Nu har jeg ikke valgt noget udover disse parametre jeg nævner. Men jo jeg ser da at Exchange/Notes lever op til disse parametre, hvis det er det du mener.

Det begynder at blive lidt pinligt med dit stråmanderi. Zimbra's kunder inkluderer virksomheder der sagtens kan måle sig med de største i Danmark. Hertil kommer at Zimbra (som fås på dansk) kun er 1 ud af en række potentielle alternativer.

For mange mange indlæg skrev jeg netop at der sagtens kunne være alternativer som funktionelt var fine, men deres chance i større danske organisationer afhænger efter min meget af support/konsulenter.

Jeg har ledt en del for jeg kunne ikke finde noget på Zimbras hjemmeside og nu endelig via Google fundet Casalogic som kan levere support/konsulentydelser på Zimbra her i Danmark. I følge dem dem selv er de en af de få partnere i europa:

http://www.casalogic.dk/casalogic-as/partnere/

Så det er da en mulighed men jeg kunne da godt tænke mig at der var et par flere så der var lidt konkurrence (det er vel ikke kun Microsoft vi ønsker konkurrence til) så man ikke blev afhængige af Casalogic, de er trods alt et forholdsvis lille firma.

Der er sikkert masser af alternativer men mange af dem er efter min mening bare for dårlige til at markedsføre sig som reele alternativer, og specielt på det danske marked (f.eks. Zimbra er helt sikkert bedre repræsenteret i andre lande), som de jo nok anser for forholdsvis lille. Og med markedsføre sig tænker jeg ikke så meget på reklamer men mere en bred repræsentation hos konsulenthusene, måske direkte et dansk (eller skandinavisk kontor) m.v.

Men bare simple småting som at man ikke kan finde Casalogic som dansk partner på Zimbra's hjemmeside og at man skal lede meget for at finde ud af om det overhovedet understøttes på dansk o.s.v. det gavner dem bestemt ikke.

Når vi snakker IT så er det sjældent nok bare at havde et godt produkt hvis man vil sælge. Selvfølgelig bør en IT-chef da vurdere alternativerne men hvis man som leverandør ikke selv gør noget for at markedsføre sig som et seriøst alternativ på det pågældende marked, så er der alt for stor chance for at man ikke får øje på dem eller at man får øje på dem men at det virker som om at de faktisk ikke er så interesserede i det pågældende marked.

Hvorfor mon f.eks. IBM, Microsoft og andre softwareproducenter de oversætter en del af deres produktsider til en masser sprog herunder dansk? Det er selvfølgelig af hensyn til de få der ikke er så stærke i engelsk, men det er da i endnu højere grad for at signalere deres interesse i det pågældende marked.

Hvis nu Zimbra fik lavet en simpel hjemmeside med 3-5 sider på dansk, placerede den på zimbra.dk, fik sig enten et dansk telefonnummer (som evt. til at starte med blot viderestiller til deres udenlandske), huskede et få listet de danske konsulenthuse man også kan kontakte og fik pushet en "nyhed" om Zimbras indtog på det danske marked i nogle nyhedsmedier (computerworld, version2, comon m.v.), så ville de allerede havde langt større chance for at være i bevidstheden hos de danske købere + muligvis trække endnu flere konsulenthuse til som interesserede partnere. De ville signalere at de var interesserede i det danske marked.

Det virker måske ikke rationelt at ovenstående simple midler vil kunne hjælpe noget som helst, for det er jo stadig akkurat det samme produkt, men igen som jeg sagde for lidt siden så mener jeg at selv gode produkter sælger ikke sig selv.

  • 0
  • 0
Henrik Jensen

Tak

Jamen så har vi jo været enige helt fra starten borset fra hvilke paramettre IT-cheferne de vurderer alternativerne ud fra.

Men lad os nu se med de rygter der går kan det jo være at Zimbra bliver dansk repræsenteret før vi ved af det... nærmere bestemt på Tuborg Boulevard 12 i Hellerup :-D

Nej spøg til side lade os håbe at der er en køber til Zimbra hvis Microsoft køber Yahoo, og at Microsoft vælger blot hurtigt at sælge det fra.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere
IT Company Rank
maximize minimize