To ud af tre virksomheder bruger ITIL

Europa fører an i brugen af ITIL, der står som de facto standard for best practice-værktøjer på globalt plan, viser ny undersøgelse.

It-afdelingerne verden over har taget nye styringsværktøjer til sig i stor stil. Og særligt IT Infrastructure Library (ITIL) er slået igennem. En undersøgelse fra Dimension Data viser, at ITIL har fået solidt fodfæste med plads hos to tredjedele af respondenterne i en undersøgelse, hvor 370 it-chefer i 14 lande på fem kontinenter er blevet spurgt.

Andre best practice modeller ligger langt bagude for ITIL. Det drejer sig om Microsoft Operations Framework, SixSigma, Prince2, ISA, CMMi, ASl, CoBIT og TQM, skriver Silicon.com.

De facto standard

Det er dog klart de store virksomheder, der først og fremmest har implementeret ITIL. 87 procent af virksomheder med mere end 10.000 medarbejdere bruger ITIL, mens det næsten ikke findes hos virksomheder med under 100 ansatte.

Europa ligger foran både Nordamerika og Asien i undersøgelsen. Men Dimension Data konkluderer, at ITIL er blevet en de facto standard på globalt plan.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (3)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Lasse Hillerøe Petersen

Er det at IT-chefen har hørt om ITIL, og besluttet at sende et par mand på kursus, og så kalder han det de tilfældigvis gør i biksen for ITIL, evt ved at lave en smule om og mappe begreberne?

Er det at man nu kalder hende der tager mod sure opkald fra kunden, ServiceDesk funktion?

Er det at man bruger et eller andet værktøj til at styre "incidents"?

osv.

Eller sagt på en anden måde, hvordan har undersøgelsen målt hvordan og i hvilken grad virksomhederne har implementeret servicemanagementprocesser på basis af ITIL? (Resumeet er værdiløst hvad dette angår.)

Hvis man bare har spurgt IT-cheferne, hvordan kan man så vide om de ikke bare svarer ITIL, fordi ITIL er det pindebrænde som er blevet bedst markedsført til dem?

Det ville måske være noget mere retvisende, hvis man talte op hvor mange virksomheder der er certificeret til ISO 20000 standarden?

Måske er jeg bare overdrevent negativ?

-Lasse

  • 0
  • 0
#2 Erik Maaløe

Artiklen linker til et resumé af undersøgelsen (en pressemeddelelse), men der er på samme hjemmeside faktisk også en mere detaljeret gennemgang af undersøgelsen. Heraf fremgår det:

1) At undersøgelsen er fokuseret på ITSM, og derfor er ITIL naturligt nok i centrum.

2) At undersøgelsens spørgsmål er: Hvilket best practice-framework giver størst chance for succes? Det er så i artiklen noget misvisende blevet til "solidt fodfæste".

3) At der faktisk også er spurgt ind til andre områder end ITSM. Inden for projektledelse topper PRINCE2, som 60% peger på - mens ITIL får 70% inden for ITSM. Så artiklens generelle udsagn om, at andre best pracitce-modeller ligger langt efter ITIL er meget misvisende. Det gælder kun inden for ITSM, hvilket næppe kan siges at være overraskende.

Mvh. Erik

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere