Med direkte adgang til millioner af brugeres mobiltelefoner har deleøkonomiske tjenester som Airbnb og Uber fået en betydelig politisk magt.
Begge selskaber har på det seneste påvirket politiske beslutninger i USA, skriver Berlingske Business.
I New York er der startet en bevægelse af beboere og politikere, som vil have begrænset udlejningstjenesten Airbnb. De er trætte af at have et konstant rend i private opgange, når naboerne lejere deres boliger ud gennem Airbnb.
I San Francisco døjer beboerne med nogle af de samme problemer, og derfor forsøgte bystyret for nylig at begrænse, hvor mange dage en ejer måtte udleje sin bolig gennem Airbnb.
Forslaget blev dog hurtigt taget af dagsordenen, efter at Airbnb gennem sin app kontaktede sine 132.000 kunder i byen. Alle, der boede i byen og havde brugt Airbnb på den ene eller anden måde, blev kontaktet af Airbnb, som konfronterede dem med, at bystyret ville 'indskrænke deres muligheder for selv at vælge, hvor de ville bo i fremtiden - privat eller på hotel', ifølge Berlingske Business.
Politiske budskaber direkte i appen
På samme måde har taxi-tjenesten Uber også haft held til at påvirke politiske beslutninger på det seneste.
New Yorks borgmester, Bill de Blasio, fik således en lang næse, da han forsøgte at begrænse Ubers aktiviteter i byen. Som modreaktion kontaktede Uber sine over to millioner brugere i byen med et politisk budskab bygget direkte ind i appen. Når en kunde bestilte en bil, fik vedkommende samtidig serveret beskeden om borgmesterens beslutning på mobilen.
Og da selskabet havde adgang til flere mennesker, end borgmesteren havde fået personlige stemmer ved valget, så var trækket nok til at forhindre lovforslaget.