Uber i konkurrence med Google: Skaber sit eget 'Maps'

Uber vil investere en halv milliard dollars i et globalt kortlægningsprojekt, der skal være præcist end 'Google Maps'.

Fremtiden er førerløs. Det ved Google såvel som Uber. Derfor vil sidstnævnte nu gå i skarp konkurrence med førstnævnte om at skabe præcis kortlægning af verdens veje.

Læs også: Indien afviser Google Street View af frygt for national sikkerhed

Uber, der hidtil har været afhængig af Google Maps, investerer 500 mio. dollars i et verdensomspændende kortlægningsprojekt, som ifølge virksomheden bliver mere detaljeret end Google Maps og kommer til at indeholde oplysninger om b.la trafikmønstre og placering af døre.

Det skriver Financial Times.

Projektet skal bane vejen for fremtidens førerløse transportteknologi, som både Google og Uber satser benhårdt på.

Uber er allerede gået i gang med at kortlægge veje i USA og Mexico, og virksomheden har hyret tidligere Google-medarbejdere og etableret samarbejde med blandt andet TomTom, der producerer navigationssystemer og DigitalGlobe, verdens største private udbyder af satellit-data.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (6)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Martin Kirk

Lur mig om ikke Google har brugt mange flere penge end 500 mio $

Google har over 7000 mennesker ansat til at lave/vedligeholde Maps - et faktum som kom bag på Apple da de gik i gang med deres eget fantastiske Maps projekt..

men okay, hvis Uber kun satser på de største og mest besøgte byer til at starte med, så kan de komme meget langt, meget hurtigt uden at bruge ret mange penge (relativt set)

  • 1
  • 0
Martin Kirk

osm
http://www.openstreetmap.org

Nu arbejder jeg selv med kort-tjenester og dertil data til brug i hele firmaet og alle vores tjenester. OpenStreetMaps er langt hen af vejen noget værre gylle sammen med GeoNames og de allerfleste kilder til kort-data der findes.

OSM havde for ikke så længe siden 2stk Australien ... fuck sake.

Det er i det hele taget utroligt at der ikke findes en global tjeneste, hvis eneste formål er at have gennemførte, præcise, korrekte kort-data om hele verden.

Men okay - kortlægning af verden er virkelig heller ikke nemt når man ser på Geo-politiske områder vs Geografiske.

det er helt gakkelak hvad man finder når man roder med sådanne data.

  • 2
  • 1
Ivan Skytte Jørgensen

det er helt gakkelak hvad man finder når man roder med sådanne data.


I google maps har er jeg stødt på:
- en adresse som postdanmark kender til,men kort&matrikelstyrelsen (nu GST) og OIS ikke gør.
- en manglende cykelsti (ok,den har også kun været der i +20 år)
- ensrettet fortov i Kbh
- at nogen flyttede Universitetsvej 1 i Trekroner 2km væk, og den forblev der i et års tid på trods af anmeldelse.
- pivskæve vejkoordinater i Brasilien

Dataene er kun så gode som myndighederne og brugerne leverer.

Jeg gad godt vide om Auf 'm Rott i Düsseldorf var på kortene for 10 år siden.

  • 1
  • 0
Jan Gundtofte-Bruun

Det er i det hele taget utroligt at der ikke findes en global tjeneste, hvis eneste formål er at have gennemførte, præcise, korrekte kort-data om hele verden.


Er det ikke lige præcis dét, OSM er?

Naturligvis er kvaliteten direkte afhængig af input, og input i høj grad afhængig af forhåndenværende hænder, som er igen er afhængig af deltagernes tid, som øges hvis der er løn involveret - men det er der jo ikke for OSM's vedkommende. Set i det lys er det faktisk et ret godt produkt.

  • 0
  • 0
Thomas Nielsen

Naturligvis er kvaliteten direkte afhængig af input, og input i høj grad afhængig af forhåndenværende hænder


Det er jo selvfølgelig der det, forudsigeligt nok, vil halte. Men når det er sagt, synes jeg faktisk at kvaliteten er forbavsende høj, set fra en brugers synspunkt. Der er fejlinddateringer, men samtidig også mange gode mennesker som bruger tid på kvalitetssikring. I Danmark, synes jeg faktisk at OSM er den af de for os almindeligt dødelige tilgængelige services, som har den bedste kvalitet. Google, Apple, Bing og Here, for nu at nævne de store, lider under at alt for mange småveje simpelthen mangler, for da slet ikke at tale om stier og skovveje. Her forventer jeg nok at Uber kommer til at melde sig ind på listen, for de har næppe megen interesse i andet end byer med en kritisk brugermasse.

At OSM kan have kvalitetsbrister set fra en professionels synspunkt, er så i øvrigt en helt anden sag.

  • 2
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere