Uber for cykler? Private kan tjene penge på at leje deres cykel ud gennem dansk app

Danske Donkey Republic har lanceret et låsesystem med tilhørende app, som skal skabe et verdensomspændende netværk af private cykler til leje.

Der er for alvor ved at gå deleøkonomi i den, og nu er turen kommet til cyklerne.

Danske Donkey Republic er på vej med en app med tilhørende bluetooth-cykellås, som gør det muligt for private at leje deres cykler ud via en deleøkonomisk platform.

Navnet på låsen Airdonkey er inspireret af boligudlejningsplatformen Airbnb og ligheden er da også til at spotte. Platformen forbinder folk, der har en cykel i overskud, med andre, der har brug for at leje en cykel i en kortere eller længere periode.

Dermed er den også en potentiel konkurrent til Københavns dyre og forfejlede bycykel-projekt.

Airdonkey er lanceret på crowdfundingplatformen Kickstarter og har i løbet af de første dage fået indsamlet over 130.000 kr. med et mål om at nå mindst 250.000 kr. Systemet er allerede i brug i Roskilde, hvor det ganske vist er kommunen og ikke private, der har stillet cyklerne til rådighed.

Bluetooth low energy står for app til cykel-dataflow

Her kan man finde en ledig cykel via appen Donkey Republic. Når man kommer i nærheden af cyklen, kan man aktivere en alarm på cykellåsen, der gør, at cyklen er til at finde, hvilket især kan være belejligt ved stationer med mange cykler. Herefter kan man låse cyklen op med appen. Når man har brugt cyklen, låser man den blot igen og efterlader den inden for det tilladte område, så andre brugere kan leje den efterfølgende.

Al forbindelse mellem app og cykel foregår via bluetooth low energy. Placeringen af cyklen registreres i appen via telefonens GPS, så hvis cyklen bliver flyttet, uden telefonen har internetforbindelse, kan det være et problem at lokalisere den. Donkey Republic lover dog i Kickstarter-kampagnen, at deres bluetooth-låse bliver registreret i systemet, lige så snart en tilfældig bruger kommer inden for en radius af 200 meter af den.

På samme måde som andre deleøkonomiske tjenester som Airbnb og Uber er det op til markedet at afgøre priserne. Donkey Republic tager et gebyr på 20 pct. af prisen for at bruge tjenesten.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (3)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#2 ab ab

Man kan læse mere om Roskilde Kommunes initiativ her: http://roskilde.dk/nyheder/roskildedk/nu-ruller-bycyklerne-i-roskilde

Ifølge pressemeddelelsen fra Roskilde Kommune baserer forretningsmodellen sig på, at en lokal erhvervsdrivende foretager vedligeholdelsen (herunder den formodentlig ikke uvæsentlige opgave med at genoplade batterier) mod antageligvis at få del i indtægterne fra leje af cyklerne. I Roskilde koster cyklerne 50 øre i minuttet at leje med en mindstepris på 7 kroner. Der er her vel at mærke tale om almindelige cykler uden elmotor og det fremgår ikke tydeligt, hvordan man foretager afregning for forsvundne cykler eller i det hele taget konstaterer, at en cykel er forsvundet givet, at der ikke er nogen form for GPS+UMTS-tracking af cyklerne. Faktisk skriver AirDonkey selv følgende om deres 'system' til sporing af forsvundne eller stjålne cykler:

Donkey lock does not have a GPS unit in it. If you are concerned with traceability of the bike, we recommend buying a GPS tracker made specifically for this purpose. Note that thieves tend to get rid off GPS devices on stolen units, and/or store them in locations without a good GPS signal.

However, Donkey’s are traceable with Donkey Apps with 200m range. That is, if Donkey users are in the vicinity of the locks, their App reports to our system that a Donkey is spotted in range. This helps us with bike recovery.

Jeg vil vove den prognose, at AirDonkeys akilleshæl bliver misbrug som følge af manglende mulighed for sporing af forsvundne cykler samt problemer med at oplade batteriet i cykler, der bliver parkeret steder, hvor de er svære at finde for den lokale servicepartner.

I København og Frederiksberg koster cyklerne omvendt 25 kroner per påbegyndt time, men til gengæld kan man tegne en abonnementsordning til 70 kroner om måneden, der gør den første halve time gratis og herefter koster en time 6 kr.

Jeg synes, det er lige lovligt normativt af journalisten at omtale det i København og Frederiksberg Kommune forankrede byckel-projekt som "dyrt og forfejlet" al den stund, at det kun er to uger siden, at det sidste cykelstativ er opsat, hvorved der nu er i alt er opsat 1.860 cykler.

Som forventet steg brugen af cyklerne voldsomt denne sommer efter turisterne meldte sig på banen, og der efterhånden er kommet en kritisk masse af cykelstativer op.

Således bød juli måned på 21.732 cykelture, august på hele 32.671 ture og september såmænd på 22.992 ture. Endvidere oplyser Fonden, at 1.116 privatpersoner ind til videre har besluttet sig for at oprette et abonnement på ordningen.

Man kan læse de dugfriske tal om den københavnske/frederiksbergske bycykelordning i denne nyligt udsendte pressemeddelelse fra fonden: http://bycyklen.dk/da/nyheder/alle-bycykler-er-ankommet/

  • 0
  • 0
#3 ab ab

Som en lille opfølgning til evt. interesserede læsere er det værd at bemærke, at Roskilde Kommune i sidste måned annoncerede, at Donkey Republic har ændret deres koncept, så man nu kun kan leje cyklerne på dagsbasis til 75 kr./dag og at cyklerne nu skal afleveres tilbage på stationen, hvor man hentede dem og ikke bare kan stilles hvorsomhelst.

Det skyldes, at man med det gamle koncept kun udlånte 2 cykler om dagen og at de ofte endte langt uden for bygrænsen, så den deltagende cykelsmed skulle bruge lang tid på at køre rundt og samle cyklerne op.

Kilde: http://roskilde.dk/nyheder/borger/ny-maade-leje-bycykler-paa

Udviklingen sætter efter min mening det malplacerede udsagn i ovenstående artikel i skarpt relief:

Dermed er den også en potentiel konkurrent til Københavns dyre og forfejlede bycykel-projekt.

Det var den så ikke. Og Københavns projekt viste sig måske ikke at være så forfejlet endda...

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere