Uber bejler til skeptiske europæere med løfte om 50.000 job i 2015

Uber har rusket op i taximarkedet i USA, men har mødt stor modstand fra både myndigheder og taxiorganisationer i Europa. Nu forsøger selskabet at lokke med job.

Taxitjenesten Uber er et skoleeksempel på, hvordan en ny teknologi – i dette tilfælde smartphone – kan forandre et marked fuldstændigt. For Ubers vedkommende var det eksempelvis taximarkedet i amerikanske byer som San Francisco, som var berygtet for, hvor svært det var at få fat på en taxi. Men Uber har haft vanskeligere ved at få fodfæste i blandt andet Europa.

Nu forsøger direktør Travis Kalanick at bløde europæerne op i forhold til den alternative taxitjeneste ved at love, at der kan skabes 50.000 job i Europa, hvis Uber får frihed til at operere. Det skriver BBC.

Læs også: Uber går til Bruxelles for at åbne de europæiske markeder

Uber opererer med to tjenester. Den ene er en mere traditionel taxitjeneste med chauffører med erhvervslicens, men hvor prisen beregnes ud fra Ubers mobil-app frem for efter en taxametertakst fastsat af et taxanævn.

Den anden tjeneste lader chauffører på deltid køre enkelte ture for Uber-kunder, og det er især denne tjeneste, som myndigheder og taxichauffører har protesteret imod, fordi det giver problemer med forsikringer og tryghed for kunderne.

Travis Kalanick har tidligere kritiseret de europæiske myndigheder for bureaukratiske benspænd, men forsøger altså nu at appellere til den stagnerede europæiske økonomi. Hvorvidt de 50.000 job er grebet ud af luften, og om det i så fald vil være 50.000 fuldtidsjob eller 50.000 personer på deltid, er uvist.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (11)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
John Messerschmidt Ekstrand

Nu er jeg efterhånden godt træt af det Uber-sludder! Der er to centrale ting i Uber indtog i Danmark: 1) de angriber systemet med lovreguleret hyrevognskørsel - dvs. skal vi have liberaliseret systemet eller ej 2) De har en app.

For at starte bagfra, ad 2): Uber præsenterer ikke noget epokegørende nyt IT-værktøj. Det er en app - flot! Man kan bestille en vogn - flot! Men mere falden-på-halen over det, berettiger det vidst ikke til.
ad 1): Skal vi liberalisere hyrevognskørslen? Måske (ikke efter min overbevisning) - men det er i sidste ende et politisk spørgsmål, der skal behandles sagligt - ikke forceres/kick-startes af et eller andet tilfældigt amerikansk firma.

Det korte af det lange er, at jeg er træt at al den snak om Uber, som om det er et mirakel (quote: "...Taxitjenesten Uber er et skoleeksempel på, hvordan en ny teknologi – i dette tilfælde smartphone – kan forandre et marked fuldstændigt...") Man kan bestille en taxa i en app, istedet for at ringe til en central. Det er muligvis nyt (det er sandsynligvis ikke), men ligefrem at ændre markedet fuldstændigt, det mener jeg ikke det gør.

Steen S P

Enig. Jeg kan heller ikke se det "fantastiske" i Uber. Og at de skulle kunne skabe 50.000 nye jobs i Europa og nok lidt tvivlsomt. Bare forbi Uber er kommet til Europa så begynder vi jo næppe allesammen at køre mere i taxa og det er vel som taxa chauffører de jobs skal skabes.

Nils Bøjden

Skal vi liberalisere hyrevognskørslen?

Egentlig er spørgsmålet en smule mere komplekst.

I dag hersker der en del regler omkring det at køre hyrevogn. Det er inden for området som uddannelse, forsikring, prisdannelse og licenserhvervelse.

I mine øjne forsøger UBER at indføre ikke kun en liberalisering af hyrevogskørslen, men samtidigt at fjerne reglerne for uddannelse, prisdannelse, taxameterkontrol, forsikringsdækning og kundegarantier.

Gustav Brock

Uber rykker ved en fastlåst branche, der er blevet så kostbar at benytte, at den betragtes som luksus eller nødhjælp, hvis ikke firmaet eller det offentlige betaler.
Det nye består så i, at det fungerer rigtigt: Du bestiller bil, får en bekræftelse, stiger ind, kører til punkt B, chaufføren holder dør, du stiger ud.
Ingen fumlen med Dankort og pinkode, inden små kvitteringer, alt ligger straks på ens profil: Fuldstændig rute, tidsplan, info om bil og chauffør, pris. Det er jo sådan, det skal fungere.

Det pudsige er så, at intet forhindrer den etablerede branche i at lave præcis det samme. Men i stedet for at samle penge ind til det, brokker man sig bare.
Imens står borgerne med et uopfyldt transportbehov.

John Messerschmidt Ekstrand

@Gustav:
Jeg vil gerne give dig delvist ret, for det er sådan set min hovedpointe: Indenfor de regler, der er for hyrevognskørsel i dag, leverer Uber ikke noget som ethvert taxifirma ikke kan få udviklet meget let (app m. betaling)

Service kan sikkert blive bedre i rigtig mange hyrevogne, men det føler jeg ikke rigtig Uber skal have æren for at have løst. Der er ingen garanti for, at Ubers chauffører vil gøre det bedre, når "hverdagen" melder sig.

Dér, hvor branchen for alvor har brokket sig, er fordi Uber så at sige sætter sig ud over alle de regler der er for hyrevognskørsel. At liste dem her, vil blive langt, men som Nils allerede har nævnt, er der krav til udstyr, uddannelse, syn af bil, forsikring, krav til central mv.

Prisen på Uber er desuden ikke særlig lav. Deres standard takst for København (uber.com) ligger rimeligt tæt på taxaselskaberne, på nær, at de har en minimumstakst på 100 kr. (det har almindelige taxaer ikke). Hvad Ubers priser er, ved trængsel ("vi-har-travlt"-tillæg), står der ikke noget om. Uber lover derudover p.t. en Suzuki Liana som vogn, hvilket er noget povert i forhold til alm. hyrevogne, der som hovedregler er MB, VW eller Audi.

Jeg kan ikke se hvad du mener med "uopfyldt transportbehov". Kan du uddybe?

Andreas Piculell

At der skal være samme regelsæt for alle konkurrenter er der vist ingen der stiller spørgsmålstegn ved.

Jeg håber personligt at Uber kan hjælpe med at få sat gang i debatten om alle disse regler overhovedet kommer os som forbrugere til gode.

Service i taxabranchen synes jeg generelt er okay, men bestemt ikke mere. Den individuelle chauffør har ikke noget incitament til at gøre oplevelsen speciel god, eftersom han bare repræsenterer en større organisation, og ikke selv vil føle konsekvenserne deraf medmindre han modtager en decideret klage.
Servicen hos Uber afhænger derimod 100% af hvor god chaufføren er, da man efter turen bedømmer ens oplevelse. Får Chaufføren en dårlig rating, så får han også sværere ved at få kunde og mister omsætning.

Den med minimumstaksten ved jeg slet ikke hvor du har fra. Da jeg kørte med Uber var starttaksten på 30 kr, og det var nytårsaften, hvilket må være året travleste taxadag. Og det har almindelige taxaer da så bestemt også. Det hedder takst 1 og 2 og er i hvert fald mindst lige så højt..
Desuden blev jeg kørt rundt i en Audi A4, og den var lækker.

John Messerschmidt Ekstrand

@Andreas
Det er korrekt, at Ubers ankomst til det danske marked vil være en god anledning til at diskutere reglerne for taxakørsel og effekten af disse. F.eks. blev der for år tilbage indført krav om 10 arbejdsdages kursus i alverdens emner for alle hyrevognschauffører. Kurset er selvbetalt, så det eneste man i min optik har opnået er, at ansøgerfeltet til chaufførjobs er reduceret til de, der har fået uddannelsen anvist af kommunen - dvs. rigtig mange deltidschauffører med anden uddannelse og job røg fra.

Jeg er enig i din betragtning om service, men dette er et af de punkter, hvor Ubers "koncept" ikke hamonere med de danske regler; din "chauffør" var reelt vognmand, og skulle have haft kursus og tilladelse som sådan - hvilket vidst ikke ligger i kortenen umiddelbart hos Uber. Om de eksisterende centraler kunne lave et tilsvarende system skal dog ikke kunne udelukkes.

Minimumstaksten har jeg fra www.uber.com, hvis du klikker på "Copenhagen". Du har ret i at starttaksten er sammenlignelig, men læg mærke til at jeg skrev "minimumstakst". Det er der ikke i alm taxaer (ud over startgebyret). Pointen ved taksterne er sådan set, at Uber ikke er så meget billigere end alm. taxaer, hvis overhovedet. (Uber takserer for tid OG km - alm. taxaer (i KBH) takserer km ELLER ventetid (<15 km/t)

John Messerschmidt Ekstrand

@Gustav: Ja, prisen er høj, men dét at man ikke har råd til det ofte, gør vel ikke prisen urimelig.

På det helt konkrete plan synes jeg faktisk at dit argument er lidt barnligt. (jeg synes at dit argument er barnligt, ikke dig som person) Vis mig en taxachauffør eller vognmand, der er blevet urimeligt rig af at køre taxa lovligt... Hvis det var guldgrube, var der vel flere, der ville gøre det.

Gustav Brock

Nej, det er sikkert ikke indbringende, men da det samtidig er ekstremt dyrt for kunderne, er enten omkostningerne for store eller effektiviteten for lav, formentlig begge dele, uden at jeg dog kender detaljerne.

Det er det, Uber piller ved, og det er næppe barnligt, men snarere sundt.

Andreas Piculell

Nej ham jeg kørte med var også taxa chauffør når han ikke kørte uber.

Altså jeg betalte 74 kr for at køre fra kongens nytorv til nørrebro station nytårs nat, så det holder ikke rigtig med at det er dyrere, det ville have kostet meget mere med alm. taxa. (Det ved jeg efter at have foretaget denne tur mange gange inden Uber)

For mig er det sådan set ligemeget om taxaen taxerer dig for km eller tid, når total omkostningen bliver dyrere så er det vel det man må kigge på.
Om du betaler til Uber eller den kapitalfond der ejer taxacentralen er vil i princippet ligemeget.

Log ind eller Opret konto for at kommentere
Brugerundersøgelse Version2
maximize minimize