Tyveri af mobilen kan koste dig 8.000 på mobilregningen

Kunden hæfter selv for op til 8.000 kroner, hvis et tyveri af en tændt mobiltelefon ikke omgående bliver anmeldt til teleselskabet. Det har Teleankenævnet afgjort i en sag mellem en dansk turist og TDC.

Bliver mobiltelefonen stjålet, mens den er tændt, så gælder det om at anmelde tyveriet til dit teleselskab med det samme. Ellers risikerer du at hæfte for op til 8.000 kroner på mobilregningen. Det fremgår af en afgørelse fra Teleankenævnet, skriver epn.dk.

**Læs også: **Maks-pris på data-roaming i ferien: 450 kroner - men pas på uden for EU.

Teleankenævnet har afgjort en sag mellem en dansker, som fik stjålet sin telefon under en ferie i Spanien. Tyven nåede at opbygge en regning på 14.000 kroner, før mobiltelefonens ejer tre dage senere fik anmeldt tyveriet til sit teleselskab, TDC.

I afgørelsen sammenligner ankenævnet en tændt mobiltelefon med et betalingskort. Derfor hæfter kunden altid for op til 1.200 kroner, men vel at mærke kun, hvis tyveriet omgående bliver meldt til teleselskabet.

I dette tilfælde gik der tre dage.

Det begrundede kunden med, at kunden ikke havde nummeret til TDC, men det var ikke grund nok, mente ankenævnet. Derfor kom kunden til at hæfte for de 8.000 kroner i stedet for 1.200 kroner.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (23)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Kim Henriksen

100% kundens fejl?

da god kundeservice af TDC har barberet 6000 kr. af?
der er jo intet nyt i, at man skal gøre sit teleselskab opmærksom på at ens mobil er forsvundet, så den kan tyverispærres.

Det vil nok ikke være helt umuligt at op nå adgang til Internettet så hun kunne finde frem til nummeret.

  • 0
  • 0
Kristian Larsen

Endnu en god grund til både at have sim og telefonlås på sin mobil.

Og rart at man ikke ligesom med de der dialerprogrammer der florerede i modem tiden gør teleselskabet til syndebuk for brugernes manglende brug af tankekapacitet.

  • 0
  • 0
Jesper Mørch

Nu har jeg ikke været TDC-kunde i henved 10 år, men havner man ikke stadig hos TDC, hvis man ringer 4x80 ?

Jeg er altså ret ligeglad med om jeg skal betale for at ringe til et "gratis-nummer" fordi jeg står i udlandet, hvis min mobil bliver stjålet... Jeg mener, hvis jeg har råd til at rejse til udlandet, har jeg også råd til at bruge 20-50 kr på at få mobilen spærret.

  • 0
  • 0
Jens Madsen

Gælder det samme for et taletidskort - som i princippet ikke kan overtrækkes?

Mit telefonselskab lukker automatisk for telefonen, når taletidskortet overtrækkes - men det kan godt nå at blive overtrukket med et mindre beløb, da der åbentbart er lidt forsinkelse.

Gælder grænsen på 8.000 kroner for taletidskort, hvis teleselskabet tager sig 3 dage, til at "lukke" kortet?

Normalt sker det inden 24 timer. Men, der kan jo også være brugt mange penge.

  • 0
  • 0
Jens Madsen

Taletid som købes i butik, er betalt forud og kan ikke overtrækkes, da de ikke kender kunden. Det er derimod muligt til en vis grad hos Telmore og CBB, hvor kunden registreres. Det er måske ikke "rigtig" taletid, men tale om en konto, hvor kontoen forudbetales, og lukkes når der er overtræk.

  • 0
  • 0
Jens Madsen

Ifølge Telmores abonnomentsvilkår gælder henholdsvis 1100 kr. hvis kunden straks meddeler misbrugen, og 8000 kr. hvis kunden først melder det efter et par dage, også selvom det er tank-op abonnoment, og selvom der er saldokontrol, så den automatisk spærres, når der registreres en saldo på 0 kroner. Kunden hæfter selv for overtræk, indtil kontoen spærres, står der i telmores abonnomentsvilkår.

  • 0
  • 0
Jens Madsen

Jeg faldt over følgende artikkel i Politikken:
http://politiken.dk/tjek/digitalt/telefoni/article522444.ece

En kunde får en regning på 4.000 kroner - efter at have fået stjåldet sit "taletidskort" med et beløb på 200 kroner.

Umiddelbart, vil jeg forvente, at man ikke behøvede at "lukke" et taletidskort, da teleselskabet jo netop er forpligtet til at lukke den ved overskridelse. Men, at kortet overskrides, er åbentbart ikke nok til lukning. Teleselskabet skal også have et telefonisk opkald samtidigt!?

Sidst, at jeg lukkede for et SIM kort, for at få det udbetalt, skulle jeg opgive SIM kortets nummer, telefonnummer og beløb der stod på kortet, for at kunne lukke det. En teknikker vil herefter undersøge sagen og ringe tilbage efter lidt tid. Er det ligeså besværligt, at lukke et kort i udlandet?

  • 0
  • 0
Jesper Nielsen

Telmore bliver betegnet som taletid (=prepaid) i diverse telestatistikker. Og de betegner også sig selv om det. Klip fra deres hjemmeside:

"[...] er et online teleselskab,
der sælger mobiltelefoni (også kaldet taletid) [...]"

Og så er jeg godt klar over, at Telmore ikke er taletid i traditionel forstand med skrabekort osv. - men de udbyder ikke desto mindre taletid.

  • 0
  • 0
Jens Madsen

Jeg har valgt et forudbetalt international global sim kort til udenlandsbrug. Her gælder ikke de danske forbrugerlove, så derfor hæfter jeg - så vidt jeg ved - ikke for noget ved overtræk. Det fremgår ihvertfald ikke af vilkårene.

Så moralen er måske, at man ikke skal vælge et dansk sim kort for udenlandsbrug, da det er for risikabelt hvis telefonen tabes. I stedet, skal man vælge et internationalt globalt sim kort.

Ulempen ved det udenlandske kort, er at det har et engelsk telefonnummer, og derfor er det lidt dyrt at ringe til fra Danmark. Til gengæld, koster det ikke andet end UK-mobiltakst at ringe til hele verden. Fra min IP telefon der er registreret i udlandet, koster UK-mobil takst ca. 75 øre i minuttet incl. moms. og det er dermed prisen, fra min danske IP telefon.

  • 0
  • 0
Martin Seebach

Grunden til at man skal kreditvurderes før man kan bruge udlandstelefoni, er at udlandstelefoni afregnes asynkront, lidt ligesom Dankort. Indlandstelefoni afregnes øjeblikkeligt, og derfor kan selskabet lukke forbindelsen det minut du når forbrugsgrænsen - den "luksus" har de ikke med udlandstelefoni hvor de ofte først afregner forbruget den følgende hverdag.

En tyverispærring kan derimod træde i kraft næsten øjeblikkeligt.

  • 0
  • 0
Jens Madsen

På mit globale sim kort anvendes call-back. Når der indtastes et telefonnummer, opnås ikke forbindelse straks - men telefonen ringer et par sekunder efter, og løftes. På den måde, kan det taktseres øjeblikkelig hos udbyderen, og taksten regnes efter udbyderens takster, hvilket betyder lav pris - eller ingen pris for roaming. Prismæssigt, betyder det, at jeg kan ringe til danmark for under 2.80 uanset næsten hvilket land der ringes fra - og fra IP telefon til mobil, for ca. 75 øre per minut. Mellem to mobiler, fra samme udbyder, kan ringes for lidt under 2.80 kr. per minut, uanset de to telefoner befinder sig i forskellige lande udenfor danmark.

I stedet for, at kræve kreditvurdering og at der opnås dårlig sikkerhed, hvis mobiltelefonen stjæles, så vil måske være smart hvis de danske mobiltelefon selvskaber, indførte samme call-back mulighed, for at undgå kreditvurdering, at sikre mobilen kan lukkes ned straks ved overtræk, at sikre øjeblikkelig afregning, og lavere pris.

  • 0
  • 0
Simon Friis Vindum

Derfor hæfter kunden altid for op til 1.200 kroner, men vel at mærke kun, hvis tyveriet omgående bliver meldt til teleselskabet.

Hvis tyveriet omgående bliver meldt til politiet, lukker teleselskabet forhåbentlig omgående ned for nummeret. Så hvad er pointen med de 1.200?

  • 0
  • 0
Jens Madsen

Politiet i udlandet, kontakter ikke det danske telefonselskab og lukker for nummeret. Det skal kunden selv gøre.

De 1200 kroner, hæfter kunden altid selv for, også når nummeret lukkes straks. Teleselskabet, kan altså tillade sig, at vente med at lukke nummeret, til de 1200 kroner er hævet.

For CBB kunne jeg ikke finde noget om 1200 kr. og 8000 kr. i deres vilkår - så de har måske bedre vilkår, end loven kræver.

  • 0
  • 0
Peter Andersen

Det er da en meget god reminder om at aktivere pinkode-tjek mens man er på ferie i udlandet (ikke så meget fordi risikoen er større i de varme lande, men fordi det kan være mere besværligt at spærre).

  • 0
  • 0
Inge Wie Nielsen

Jeg har altså oplevet at TDC er rigtig langsomme til at få lukket mobilen, når den bliver stjålet!
Jeg meldte min stjålet kl. 18.00. Da jeg spurgte om jeg kunne få oplyst de sidste fire cifre i nummeret som telefonen ringede til, fik jeg at vide at jeg skulle ringe næste dag kl. 08.00.
I mens jeg ringer, logger jeg på min regning online, og kan se at min mobil stadig ikke er lukket! Den ringer til Shri Lanka og havde på 40 min. ringet for over 700.-kr. !!!
Da jeg kommer igennem til en medarbejder, lover han at lukke mobilen,- men først med virkning fra kl. 11.00! Uanset hvad jeg sagde...
Jeg ringede i stedet til politiet og meldte den stjålet. De bad om et EMEI-nummer, hvorpå de lukkede mobilen omgående. Det er det som står skrevet under stregkoden på kassen med telefonen når man køber den. Det står også inden i telefonen, men det kan man jo ikke se når den er stjålet :-(
Hvorfor kan TDC ikke gøre det samme.
Jeg har skiftet fra TDC, og vender ALDRIG tilbage som kunde. Syntes det er nogle "biiipp".
Kan kun sige: Husk at gemme EMEI-nummeret!

  • 0
  • 0
Gert Christensen

Bl.a. TDC's 'Mobiltid' kan anvendes i udlandet.

Kopieret fra TDC's Vilkår for Mobiltid:
4. Forbrug i udlandet (Roaming)
Forudbetalte kort kan benyttes visse steder
i udlandet via udenlandske mobiludbyderes
net (roaming), hvis TDC har indgået aftale om
roaming via forudbetalte kort med udbyderne
af disse udenlandske net. Oplysning om, hvilke
udenlandske mobilnet kunden kan benytte, kan
fås på tdc.dk.

  • 0
  • 0
Brian Jacobsen

Hejsa Inge,
Det hedder IMEI nummer og kan enten læses på typelablen, den er typisk placeret inde i batterirummet.

Alternativt kan der på en tændt tlf trykkes *#06# og IMEI komemr frem, dette gælder såvidt jeg ved på samtlige mobiltlf'er.

  • 0
  • 0
Leif Neland

Øh, nu har Inge jo allerede forklaret, hvorfor det er besværligt at aflæse IMEI nummeret inde i telefonen efter at den er blevet stjålet.

Så derfor bør man lave en liste med kortnumre og imei-numre, samt numre til "spærreservice", og printe den ud i flere eksemplarer.

Samme liste kan også indeholde numre på nærmeste slægtninge o.s.v...

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere
IT Company Rank
maximize minimize