Tysk konkurrencemyndighed undersøger Apples omdiskuterede privacy-politik

2 kommentarer.  Hop til debatten
Tysk konkurrencemyndighed undersøger Apples omdiskuterede privacy-politik
Illustration: alexey_boldin / bigstock.
Apple bør indføre regler der fremmer konkurrencen, mener Andreas Mundt, der er præsident i den tyske konkurrencemyndighed Bundeskartellamt.
16. juni kl. 09:40

Den tyske konkurrencemyndighed Bundeskartellamt indleder en undersøgelse af Apples privacy-funktion App Tracking Transparancy (ATT).

Det skriver Computerworld på baggrund af en pressemeddelelse fra Bundeskartellamt.

Læs også: Dansk Erhverv fremlægger ni visioner for et digitalt Danmark i 2042: Borgere skal eje og kontrollere egne data

ATT betyder, at apps skal anmode om tilladelse til at spore brugeres adfærd i andre apps. Det har af blandt andre Facebook fået kritik for »begrænse virksomheders mulighed for at udforme personligt tilpassede annoncer og nå deres kunder effektivt,« og ifølge The Financial Times har det da også kostet sociale medier som Facebook, Snapchat, Twitter godt 63 milliarder kroner i tabt indtjening.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Læs også: De største danske hjemmesider sylter cookie-regler

»Et selskab som Apple, der er i en position, hvor det på egen hånd kan fastsætte regler for sit økosystem og især App Store, burde indføre regler der fremmer konkurrencen. Men vi har grund til at tvivle på, at det er tilfældet i denne sag, når vi kan se, at reglerne gælder for tredjeparter, men ikke for Apple selv,« siger præsident i Bundeskartellamt Andreas Mundt.

2 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
2
23. juni kl. 11:59

Et selskab som Apple, der er i en position, hvor det på egen hånd kan fastsætte regler for sit økosystem og især App Store, burde indføre regler der fremmer konkurrencen. Men vi har grund til at tvivle på, at det er tilfældet i denne sag, når vi kan se, at reglerne gælder for tredjeparter, men ikke for Apple selv,« siger præsident i Bundeskartellamt Andreas Mundt.

Det er virkelig så fedt, at de har kompetente og skarpe myndigheder i Tyskland, der kan gennemskue den slags ting. De var også de første til at kræve, at Apple åbner op for deres NFC for andre virksomheder og apps i 2019 (trådte i kraft her i 2022). Og det venter vi stadig på herhjemme i lille andedam Danmark.

1
17. juni kl. 08:17

For den enkelte forbruger er reglerne gode. Jeg ved ikke hvor meget Apple misbruger den teroretiske mulighed de har for at gøre dette ? Uanset hvad, så vil enhver spørg-før-track mulighed være til EU borgernes bedste.