Den tyske konkurrencemyndighed Bundeskartellamt indleder en undersøgelse af Apples privacy-funktion App Tracking Transparancy (ATT).
Det skriver Computerworld på baggrund af en pressemeddelelse fra Bundeskartellamt.
ATT betyder, at apps skal anmode om tilladelse til at spore brugeres adfærd i andre apps. Det har af blandt andre Facebook fået kritik for »begrænse virksomheders mulighed for at udforme personligt tilpassede annoncer og nå deres kunder effektivt,« og ifølge The Financial Times har det da også kostet sociale medier som Facebook, Snapchat, Twitter godt 63 milliarder kroner i tabt indtjening.
Læs også: De største danske hjemmesider sylter cookie-regler
»Et selskab som Apple, der er i en position, hvor det på egen hånd kan fastsætte regler for sit økosystem og især App Store, burde indføre regler der fremmer konkurrencen. Men vi har grund til at tvivle på, at det er tilfældet i denne sag, når vi kan se, at reglerne gælder for tredjeparter, men ikke for Apple selv,« siger præsident i Bundeskartellamt Andreas Mundt.

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.
Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.
Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.
Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.