Tysk forfatningsdomstol forbyder vilkårlig nummerplade-scanning

Illustration: RobWilson/Bigstock
Systematisk, vilkårlig, tysk scanning og registrering af nummerplader er netop kendt forfatningsstridig af den tyske Forfatningsdomstol.

En nummerpladescanner ved en tysk motorvej, som scanner nummerpladerne på samtlige forbikørende og krydser resultaterne med en database over stjålne biler. Det gav god mening for tysk politi, men efter klager fra borgere i Bayern, Hessen og Baden-Württemberg, har den tyske forfatningsdomstol nu forbudt vilkårlig nummerpladescanning. Det skriver ZDF

En nummerpladescanner virker ved, at man affotograferer nummerpladen. Billedet gives en tidskode og det noteres hvor det blev taget, samt hvilken retning bilen kørte. Skræddersyet software krydstjekker derefter nummerpladerne med en database. Efterfølgende bruger politiet kun de nummerplader, som er omfattet af strafbare forhold – men registreringen sker i princippet for samtlige, scannede nummerplader.

Det har Forfatningsdomstolen i Karlsruhe fundet forfatningsstridigt, fordi man i Tyskland har »Ret til selvbestemmelse om information« (Recht auf informationelle Selbstbestimmung), der skal beskytte tyskere imod, at informationer om dem indsamles ubegrundet. Forfatningsdomstolen har lagt vægt på desuden at beskytte bilister for overdreven registrering af deres nummerplader.

Stort omfang

Politiet har begrundet scanningen med, at man kan holde øje med kriminelle bander og ekstremister. Det er da også databaser som Schengens Informationsystem (SIS) og politiets informationssystem (INPOL) nummerpladerne krydstjekkes med. Ifølge Bavariens indenrigsminister, Joachim Herrmann (CDU), har scanningen været uerstattelig og har afsløret smugling, stjålne biler og sågar reddet folk.

Omfanget af scanningen har vist sig at være ganske stor. I Bayern alene har man haft 28 systemer som hver måned har registreret omkring 8,5 millioner nummerplader. Altså omkring 102 millioner registreringer årligt, hvoraf omkring 10.000 har givet resultat – under 1 ud af hver 10.000 nummerplader man registrerer. I Hessen har man i 2017 registreret lidt over en halv million nummerplader, men her har hele 5129 registreringer givet resultat ved krydstjek – over 1 ud af hver 100.

Scanningerne har foregået i Niedersachsen, Bayern og Barden-Wüttemberg, men andre delstater, som Nordrhein-Westfalen, Saxen-Anhalt og Bremen har bevidst undladt at implementere systemerne. Inden udgangen skal politiet rette ind efter domstolens afgørelse.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (10)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
René Nielsen

Det system synes jeg godt om. Et system som hjælper politiet, men uden at overvåge.

Den tyske forfatningsdomstol har jo ikke forbudt politiet at bruge ANPG. Hvad man godt kunne tro af V2’s artikel.

Kører du f.eks. uden forsikring, i en bil med stjålne nummerplader eller lign. må det tyske politi gerne bruge ANPG til at ”måludpege” og på stedet at gennemføre politiforretningen.

Politiet må derimod ikke gemme dataene, undtagen i grænselandet (mindre end 30 kilometer til grænsen).

Jens C. Hansen

Fint, så kan man jo håbe på, at der snart kommer en tilsvarende lov på EU-plan.
Det er okay, at de prøver at fange stjålne biler osv., hvor man véd hvilken nummerplade man kigger efter, men logge uskyldiges færden bør være/gøres ulovligt.

Henrik Madsen

Meanwhile in Denmark

https://www.version2.dk/artikel/rigspolitiet-skruer-automatisk-nummerpla...

Faste ubemandede ANPG kameraer er en uskik og stinker langt væk af masseovervågning.

ANPG kamera i politibiler KAN være ok, hvis man blot undlader at registrere alle de nummerplader der ikke er et "hit" på.

Det mest utrolige er at befolkningen sådan generelt, helt sikkert vil sige at det tidligere østtyske Stasi var nogle slemme nogen, mens de stadigvæk holder fast i at det ikke er et problem at man masseovervåger folk i Danmark, med begrundelsen at de jo "ikke har noget at skjule".

Michael Aggerholm

Det er let at pege fingre af politiet i privatlivets hellige interesse.

Men lad os nu ikke glemme hvorfor politiet egentlig vælger ANPG. Det handler jo om at man på denne måde effektivt kan luge ud i de borgere der vælger at se stort på loven, og oven i købet gøre det uden at bruge mange penge på det.

Dem der vælger at se stort på forsikringen, dem der ikke gider køre til syn, dem der smugler og begår kriminalitet mod resten af os, dem får vi væk - hurtigt og effektivt. Tænk på det næste gang du står med en opbrudt dør og manglende PH lamper, som formentlig er på vej til Polen i en stjålet varebil. Eller du lider skade efter en ulykke med en bil, hvor ejeren ikke lige gad betale sin ansvarsforsikring.

Der er to sider af denne sag og det er bare så let at tromme en storm op omkring privatliv uden samtidig at huske på at ANPG faktisk tjener et godt formål for alle os almindelige borgere der rent faktisk får bilen synet og betaler ansvarsforsikring.

Jan Ferré

Man kan jo overveje om masseovervågningen ville være mere spiselig, hvis databehandling foregik decentralt. Hvor mange nummerplader er mon registreret? I Danmark - i vores region - i Europa?
Så hvis databasen blev uploadet til kameraet, der samtidigt havde lokal billedgenkendelse - så kunne man nøjes med at sende en melding om, at bil AB 34567 var kørt forbi kameraet kl. 17. Og alle de nummerplader, der ikke var efterlyst, skulle naturligvis bare forsvinde ud af systemet.

Så ved jeg godt, at det kan være dejligt efterfølgende at kunne spore en nummerplade - når først 'forbrydelsen' er opdaget. Men det måtte man så give afkald på.

Christian Nobel

Dem der vælger at se stort på forsikringen, dem der ikke gider køre til syn

Notorisk vrøvl.

Det er tilladt at sætte sig bare et minimum ind i sagerne før man galper op.

For det første er der fra første januar i år indført en regel som gør at der udstedes dagsbøder på 250 kr, hvis man ikke har ansvarsforsikring på et motorkøretøj - hvor længe tror du der går når folk skal betale 7.500 kr om måneden i bøder, før de enten har afmeldt, eller bragt forsikringen i orden?

For det andet udsendes der ved manglende syn administrative bøder, som ikke er just små:

Fem uger efter synsfristen får du en påmindelse om bilsyn fra Trafikstyrelsen, og 9 uger efter synsfristen får du et bødeforlæg på 2.000 kr., hvis du ikke får periodesynet køretøjet. Efter 13 uger målt fra synsfristen får du endnu et bødeforlæg på 2.000 kr. på manglende afmelding af køretøjet. 15 uger efter synsfristen bliver Politiet bedt om at inddrage dine nummerplader. Bøderne kan altså løbe op i 4.000 kr.

Og så er det jo bare op til politiet at klippe pladerne, enten ved at en politipatrulje får et hit, eller ved politiet simpelhen tropper op på adressen.

Men du tror måske at et fastmonteret kamera kan eftersætte en bil der ikke er blevet synet?

Tænk på det næste gang du står med en opbrudt dør og manglende PH lamper, som formentlig er på vej til Polen i en stjålet varebil.

Nå ja, hvilket blev nok så elegant demonstreret da PET syntes de skulle lege krigsøvelse, med hele Sjælland som gidsler, den 28. september.

Det eneste de ikke fandt var den i øvrigt ikke relevante sorte Volvo - flot!

Og bortset fra det, så er politiet fløjtende ligeglad med dine manglende PH lamper, de har sandelig vigtigere ting at tage sig til, f.eks. at holde lørdag morgen under motorvejsbroen i Lyngby, og sørge for at mangelfuld skiltning kan bidrage til bødekassen.

Eller du lider skade efter en ulykke med en bil, hvor ejeren ikke lige gad betale sin ansvarsforsikring.

Læs oven for!

Nå, men skal du ikke også lige argumentere for at ANPG kunne have forhindret fjolset ved Krudtønden, og det også lige er kuren mod pædofili - sådan bare for en sikkerheds skyld.

Log ind eller Opret konto for at kommentere