Tysk domstol: Nej, du må ikke installere keylogger-software for at udspionere dine medarbejdere

1 kommentar.  Hop til debatten
Tysk domstol: Nej, du må ikke installere keylogger-software for at udspionere dine medarbejdere
Illustration: Ian Britton/Ian Britton - FreeFoto.com.
Tysk virksomhed fyrede medarbejder efter spionsoftware havde afsløret hans arbejdsindsats.
28. juli 2017 kl. 13:31
errorÆldre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Det er ikke i orden at installere keylogger-software på din medarbejders arbejds-pc for at kontrollere, om arbejdstiden bruges fornuftigt.

Sådan konkluderede en tysk domstol torsdag, efter at en web-udvikler havde klaget over en uretmæssig fyring.

Medarbejderen blev i 2015 fyret fra sit job hos et mediebureau, fordi chefen var overbevist om, at han arbejdede for et andet firma på virksomhedens regning, skriver The Local.

Måneden forinden havde selskabet nemlig installeret keylogger-software - der både gemmer tastatur-tryk og periodiske screenshots - på den ansattes computer. Samtidig havde selskabet indskærpet, at arbejdstiden skulle bruges på arbejde, og at al internettrafik ville blive logget.

Artiklen fortsætter efter annoncen

I retten medgav medarbejderen at have brugt sine pauser på at lave mindre opgave for sin fars virksomhed. Over fire måneder var opgaverne udefra dog løbet op i blot tre timer.

Domstolens respons er klar: Keylogger-softwaren er en ulovlig måde at kontrollere sine medarbejdere på, og beviserne er ulovligt indsamlet og derfor ubrugelige i retssalen.

Kun i tilfælde, hvor der er konkret mistanke og ulovlig aktivitet eller grov pligtforsømmelse, kan brug af spion-software forsvares, understreger domstolen.

1 kommentar.  Hop til debatten
Debatten
Log ind for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
1
28. juli 2017 kl. 14:01

Da nyheden blev præsenteret i nyhederne i går aftes på tysk fjernsyn, sagde kommentatoren at medarbejderen havde været uden arbejde lige siden (ca. 1 1/2 år).

Jeg fik ikke fat i detaljerne, men det var noget med at den tidligere arbejdsgiver havde fået "bannet" medarbejderen.