Tysk datatilsyn giver grønt lys til betalingsmur som alternativ til cookies

Illustration: GaudiLab/Bigstock
Hvis brugere siger nej tak til indsamling af cookies på en hjemmeside, er det ifølge Tysklands cookievejledning i orden at afkræve betaling for at besøge hjemmesiden.

Når brugere siger nej tak til indsamling af cookies på en hjemmeside, er det i orden, at brugerne i stedet kan blive bedt om at betale et beløb, inden de kan besøge hjemmesiden.

Sådan lyder det fra det tyske datatilsyn i Niedersachsen i en cookievejledning. Det skriver ITWatch.

Vejledningen giver grønt lys til, at det kun er brugere, der har givet samtykke til cookies, som kan besøge hjemmesiden frit, hvorimod det er muligt at kræve brugerbetaling, hvis brugere vil have adgang til den samme hjemmeside, uden at de har sagt ja til cookies.

Derudover fremgår det i vejledningen, at det ikke er tilladt at oprette såkaldte cookie walls, hvor man som bruger ikke kan få adgang til en hjemmeside, hvis man ikke giver tilladelse til cookie-indsamling.

I Danmark har Datatilsynet ikke haft konkrete spørgsmål til behandling om cookie-praksissen, men derimod har myndigheden påpeget, at brugerne reelt skal have et frit valg, når de besøger en hjemmeside.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (10)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#4 Jan Ferré

Det er egentlig en spændende øvelse, der lægges op til i Tyskland. For hvor meget er en cookie egentlig værd?

Én parameter kan være en hjemmesides cach-flow - der skal laves samme indtægt for en direkte betalende læser som for en indirekte betalende. I den forbindelse skal den betalende læser naturligvis betale for den manglende indtægt fra de frafaldne - altså de, der opgiver hjemmesiden, når de ikke kan melde cookies fra uden at hive kontanter op af lommen. Og den betalende læser skal betale for den infrastruktur, der skal bruges for at opsamle betalingen.

Hvis det skulle være en succes at opkræve betaling, vil hjemmesiderne nok gå tilbage til annoncørerne og fortælle, at nu er deres cookies pludselig blevet dyrere - for folk er jo villige til at betale direkte for indholdet.

Det vil også være interessant at se, hvad der kommer til at ske, når f.eks. et besøg på Facebook pludselig koster 5 kr. i direkte betaling - om det får nogen til at tænke over den værdi, de i årevis har foræret Facebook. Og Elgiganten og BT og .....

  • 7
  • 0
#5 Henrik Rose

Hvis man skal købe sig adgang, så opstår der et kunde/kontraktforhold. Det giver flere muligheder for at indsamle personoplysninger. Men det skal være sagligt begrundet samt at brugerne skal orienteres om indsamlingen og bør være samtykkebaseret. Jeg kan godt se at betalingsløsningen kan være en bedre beskyttelse af brugernes rettigheder, såfremt de overholder ovennævnte og øvrige krav i GDPR.

  • 4
  • 0
#6 Henrik Eriksen

Jeg forstår faktisk ikke at man bliver ved med at sovse rundt i det her.

Alle jeg kender klikker irriteret på 'OK til alle cookies' med et støn:

Dels fordi man ved af erfaring at websider kan fungere ringere hvis man ikke har alle cookies,

Dels fordi jeg er på vej ind hos Silvan for at checke prisen på tagrender, jeg er ikke midt i et projekt hvor jeg skal afgøre hvilke oplysninger jeg vil dele med en butik, så det er skideforstyrrende,

Dels fordi jeg rent faktisk er pisseligeglad med om Silvan ved hvor jeg bor, at de ved jeg interesserer mig for tagrender i dag, og hvad de ellers kan vride ud af oplysninger om mig fordi jeg besøger deres hjemmeside.

Bevares, der sidder sikkert et par cookie-hajer derude som har helt styr på hvad de gør, og har tiden til at gå ind og vælge cookies til og fra på hver eneste hjemmeside de besøger, men det har hr. og fru Kakkelbord hverken viden eller tålmodighed til.

Og det er faktisk sidstnævnte som butikkerne er mest interesserede i...

  • 2
  • 2
#7 Gert Madsen

Dels fordi jeg er på vej ind hos Silvan for at checke prisen på tagrender, jeg er ikke midt i et projekt hvor jeg skal afgøre hvilke oplysninger jeg vil dele med en butik, så det er skideforstyrrende,

Ganske rigtigt. Det mudrer også dette billede. Man har en række såkaldte "gratis"-tjenester, hvor det er en del af konceptet at man overlader sine data, mod at få tilgang til nyheder, en mail-konto etc.

Men at man besværes med den slags, når man går efter en tagrende i Silwan, er helt i hegnet. Her bør det helt enkelt være forbudt at suge data fra kunderne og dele dem vidt og bredt.

  • 6
  • 0
#7 Gert Madsen

Dels fordi jeg er på vej ind hos Silvan for at checke prisen på tagrender, jeg er ikke midt i et projekt hvor jeg skal afgøre hvilke oplysninger jeg vil dele med en butik, så det er skideforstyrrende,

Ganske rigtigt. Det mudrer også dette billede. Man har en række såkaldte "gratis"-tjenester, hvor det er en del af konceptet at man overlader sine data, mod at få tilgang til nyheder, en mail-konto etc.

Men at man besværes med den slags, når man går efter en tagrende i Silwan, er helt i hegnet. Her bør det helt enkelt være forbudt at suge data fra kunderne og dele dem vidt og bredt.

  • 1
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere