Twitter vil forbyde politiske reklamer

31. oktober 2019 kl. 08:343
Twitter vil forbyde politiske reklamer
Illustration: © Twitter.
Det sociale medier opfordrer lovgivere til at sikre lige spilleregler i en tid med maskinlæring og deepfakes.
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Twitter vil forbyde alle former for politiske reklamer. Det melder Twitters administrerende direktør, Jack Dorsey, onsdag ud på Twitter.

Ændringen vil træde i kraft den 22. november og gælde for alle valgkampsreklamer og andre former for politiske reklamer.

Det skriver The Guardian.

Det vil ifølge The Guardian medføre et øget pres på Facebook, der kontroversielt har stået fast på at undtage politikeres annoncer fra at blive faktatjekket af en tredjepart og tillade falske udsagn i betalte reklamer.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Twitters administrerende direktør, Jack Dorsey, har i en længere Twitter-tråd forklaret, at politiske budskaber 'ikke bør kompromitteres med penge', og at den digitale annonceteknologi er blevet så avanceret med maskinlæringsbaseret optimering af beskeder, 'micro-targeting' og deepfakes kombineret med en stor mængde forkert information, hvilket giver helt nye udfordringer i forhold til den borgerlige diskurs.

Jack Dorsey opfordrer til en fremadsigtet, politisk regulering af reklamer.

»Internettet giver en række nye muligheder, og lovgiverne er nødt til at tænke længere ud i fremtiden for at sikre lige spilleregler,« siger Jack Dorsey.

3 kommentarer.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
3
1. november 2019 kl. 03:29

Hvor går grænsen mellem "oplysningsarbejde" og "politisk propaganda" ?

Hvem stoler på at twitter vil trække grænsen "det rigtige sted" ?

Hvem tror på at twitter ikke vil "trimme" deres vurdering op til et valg?

Ikke mig ! K

2
31. oktober 2019 kl. 14:25

Uden at vide det, så er der nok forskel på betalte reklamer og udgydelser. Hvis Donald selv skriver (og det gør han tydeligvis) i stedet for at betale folk for at sprede sine luftige tanker, så kan han stadig gøre det.

1
31. oktober 2019 kl. 13:23

Hvordan skal han nu kommunikere med omverdenen?