Twitter-holiker? E-mail og Twitter er mere vanedannende end sprut

7. februar 2012 kl. 12:571
De er med os hele tiden, og så koster det ikke så meget at tjekke dem ind i mellem. Derfor kan e-mail, Facebook og Twitter gøre dig mere afhængig end alkohol.
Artiklen er ældre end 30 dage

Det kan være langt sværere at modstå trangen til at tjekke Twitter-profilen eller e-mailen, end det er at lade den næste øl blive stående i kassen.

For de sociale medier er ofte med os på farten hele dagen, og vi synes ikke, at der er så store konsekvenser forbundet med lige at skrive en kort statusopdatering på Facebook.

Det viser en undersøgelse fra Booth Business School på Chicago University, skriver den britiske avis The Guardian.

Her har en gruppe forskere undersøgt, hvor svært det er for folk at modstå deres trang til forskellige former for stimulanser.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Og de er kommet frem til, at det rent faktisk kan være sværere for folk at modstå trangen til at tjekke de sociale medier, end det er at sige nej til cigaretter eller alkohol.

»Trangen til sociale medier kan være sværere at modstå på grund af deres høje grad af tilgængelighed, og fordi det ikke føles som om, at det 'koster' så meget at engagere sig i den slags aktiviteter, selvom man gerne vil stå imod,« siger leder af forskningsgruppen, Wilhelm Hofmann, til The Guardian.

Ifølge The Guardian har forskerne uddelt Blackberry-telefoner til 205 personer i alderen 18-85 år i den tyske by Würtzburg.

Forsøgspersonerne fik besked om at melde tilbage syv gange om dagen i en uge, om de havde trang til for eksempel sex, alkohol eller Facebook samt en angivelse af, hvor kraftig trangen var.

1 kommentar.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
1
8. februar 2012 kl. 01:35

I januar forbød vi interne emails, #NoEmail.

En af de interessante og overraskende side-effekter er, at min dårlige vane med at tjekke mails hele tiden og alle steder er mindsket kraftigt - for ikke at sige næsten forsvundet.

Når man ser på det udefra er det indlysende at det er spild af tid og manglende fokus på det vigtige - udfordringen er dog at komme væk fra dårligt indgroede vaner. Det er i overraskende grad lykkedes.