Twitter fejrer 10-års fødselsdag i presset tilstand

Selvom Twitter er et af verdens største sociale medier, fejrede det i går 10-års fødselsdag som et stagneret, hårdt presset medie, vurderer analytiker.

»Just setting up my twttr.« Det var starten på det hele, da medstifter af Twitter Jack Dorsey skrev den første besked på maks 140 tegn, der i dag bare kaldes et tweet.

Det var d. 21. marts 2006, og dermed kan Twitter i dag fejre 10-års fødselsdag. Men det er ikke lutter lagkage for det sociale medie med den lille fugl som logo.

Læs også: Trump overtrumfes af neuralt netværk på Twitter

320 millioner brugere tweeter på livet løs verden over, men mediet haft svært ved at lokke nye brugere til, og antallet af månedlige brugere på Twitter er forblevet det samme det seneste halve år. Det skriver blandt andre Business.dk.

I Danmark er det eksempelvis kun fire procent af befolkningen, der bruger det sociale medie på daglig basis, ifølge tal fra DR’s medieforskning.

Konkurrence kan dræbe Twitter

Christiane Vejlø, der er digital trendanalytiker hos Elektronista Media, forklarer, det lave tal og stagneringen i brugere med hård konkurrence blandt de sociale medier.

Læs også: Twitter-rygter: 140 tegn kan blive til 10.000 til forår

»Der er mange bud fra andre sociale medier. Der kommer hele tiden flere platforme til. Snapchat er i vækst, Facebook er det sociale sted, og Instagram er det sted, man går ud med billeder,« siger hun ifølge Business.dk.

Men Twitter har alligevel noget, som de andre medier ikke har. Det er en stærk kilde til information og et af de mest brugbare, mener analytikeren.

»Twitter er ret fantastisk. Det er det sociale medie, hvor der er flest vitaminer i. Mens Facebook er mere hyggesnak med vennerne, og Instagram er mere ‘se min avocadomad’, så er Twitter en mulighedskilde uden lige,« siger Christiane Vejlø.

Læs også: Twitters øverste ledelse smutter

Det er dog ikke sikkert, mulighedskilden lever for evigt, og selvom det er en nedslående melding at få på sin 10-års fødselsdag, er det de barske realiteter i en branche, hvor det går så stærkt, som det gør i sociale medier-branchen.

»Sandsynligheden for, at noget overhovedet overlever, er meget lille. Det er ikke ligesom det var tidligere, hvor man lavede en virksomhed og regnede med, at den kunne eksistere i 100 år. Det er en ret naturlig ting, at tingene ikke varer evigt. Så det ville ikke være unaturligt, hvis Twitter kommer til ikke at findes mere. Men det kan også godt være, at de tager nogle tiltag og prøver at imødekomme det, der sker nu,« siger Christiane Vejlø.

Kommentarer (0)

Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer

JobfinderJob i it-branchen