Tv-producent indrømmer: Vores smart-tv sælger data om brugeradfærd

Illustration: Screendump
Producenter presser priserne på smart-tv i bund ved at sælge reklamer og ved at sælge data om brugernes tv-vaner videre.

Smart TV fra Vizio og TCL sælger data videre til en tredjepart. Data kan omfatte, hvilke tv-programmer man ser, hvilke reklamer man ser, og omtrent hvor man er placeret.

Det skriver Business Insider.

I dag er størstedelen af de tv-apparater, der langes over disken, såkaldte smart-tv'er. De har internetopkobling, streamingtjenester og reklameplacering indbygget. Samtidig er de relativt billige. Det skyldes delvist, at producenterne ikke bare tjener penge på det fysiske produkt - tv'et i stuen - men også på de brugerdata, de efterfølgende kan sælge videre.

»Det er et hårdt marked, et 6 procents-margin marked,« siger Bill Baxter, teknologichef for fabrikanten Vizio, i en podcast produceret af netmediet The Verge

»Den overordnede strategi er, at jeg i virkeligheden ikke behøver tjene penge på tv'et - men jeg skal have dækket mine omkostninger,« uddyber han.

Og det er altså ved at sælge seerens data til en tredjepart.

»Det handler ikke bare om dataindsamling, det handler også om, hvor man kan tjene penge på de tv'er, efter man har solgt dem,« siger Bill Baxter.

Den indtjening kommer til dels fra, at man via tv'et kan købe indhold som film og serier. Desuden kan reklamer vises via tv'et , og dette er også en tjeneste, som Vizio kan tjene penge på.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (4)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Simon Mikkelsen

Hvis man ikke er tydeligt informeret om dette (altså ikke noget med at gemme det ned i en 30 siders PDF) er der vel tale om tyveri eller ulovlig overvågning. Det svarer til at jeg skal have malet og får et godt tilbud af en maler. Det dækker ikke alle omkostninger, men i stedet tager maleren nogle af mine ting.

De fleste bør vel efterhånden være klar over at man bliver udspioneret på webben og af af smartphones, men at et TV sender så detaljerede data videre tror jeg ikke mange ved.

Har de TV-producenter egentlig et gyldigt samtykke til at gøre det? Det kan være yderst personfølsomme oplysninger der direkte kan uddrages af hvad man ser. Sender man det tilbage uden et samtykke falder der vel en stor bøde.

  • 8
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere
IT Company Rank
maximize minimize