Tusindvis af virksomheder mangler stadig at indberette oplysninger til skat efter NemID-kaos
Driftsproblemer med NemID gjorde det umuligt for tusindvis af danske virksomheder at indberette lovpligtige oplysninger til skat. Selvom systemet igen fungerer mangler 40.000 virksomheder dog fortsat at indberette oplysningerne.
It-problemerne fik Skattestyrelsen til at forlænge tidsfristen for de danske virksomheder, men med to dage tilbage af den forlængede tidsfrist mangler en hel del virksomheder fortsat at dele oplysningerne med styrelsen.
Det skriver Skattestyrelsen i en pressemeddelelse.
»Siden fristen blev udsat torsdag i sidste uge har vi konstateret en uventet lav aktivitet i vores systemer. Der er rigelig kapacitet lige nu, men der er få virksomheder logget ind på TastSelv og vi modtager kun få digitale oplysningsskemaer – der er kapacitet til at modtage mange flere,« siger Kenneth Joensen, der er selskabsskattedirektør i Skattestyrelsen i meddelelsen.
Problemerne med NemID varede en hel uge, før problemerne endeligt var udbedret. Det betød at flere borgere og virksomheder ikke kunne få adgang til en lang række tjenester blandt andet Skattestyrelsens system TastSelv-Erhverv DIAS.
Læs også: Nets: Rod-certifikat var i orden - men underliggende certifikater var ikke »funktionsdygtige«
Hvis de 40.000 selskaber ikke får opgivet deres oplysninger til Skattestyrelsen seneste i morgen torsdag, så venter der en ekstra skatteregning for hver eneste dag, den nye deadline er overskredet.
»Det vil være ærgerligt, hvis ikke selskaberne udnytter dagene, som forlængelsen af oplysningsfristen har givet. Mulighederne er der, og det vil være uhensigtsmæssigt, hvis alle 40.000 oplysningsskemaer bliver indberettet i sidste øjeblik – vores kapacitet er ikke uendelig, og vi kommer næppe til at udsætte fristen en gang til,« udtaler Kenneth Joensen.
Nedbruddet hos Nets skyldtes »et funktionelt svigt/driftsforstyrrelse, som betød at validering af brugerne blev berørt,« skrev Nets tirsdag til Version2.
