Tusindvis af virksomheder mangler stadig at indberette oplysninger til skat efter NemID-kaos

6. juli kl. 13:132
Skattestyrelsen
Illustration: Skattestyrelsen.
Nedbruddet af NemID fik Skattestyrelsen til at fristen for indberetningerne til skat. Alligevel mangler 40.000 virksomheder stadig at indberette oplysningerne, selvom NemID igen fungerer som normalt.
Artiklen er ældre end 30 dage

Driftsproblemer med NemID gjorde det umuligt for tusindvis af danske virksomheder at indberette lovpligtige oplysninger til skat. Selvom systemet igen fungerer mangler 40.000 virksomheder dog fortsat at indberette oplysningerne.

It-problemerne fik Skattestyrelsen til at forlænge tidsfristen for de danske virksomheder, men med to dage tilbage af den forlængede tidsfrist mangler en hel del virksomheder fortsat at dele oplysningerne med styrelsen.

Det skriver Skattestyrelsen i en pressemeddelelse.

»Siden fristen blev udsat torsdag i sidste uge har vi konstateret en uventet lav aktivitet i vores systemer. Der er rigelig kapacitet lige nu, men der er få virksomheder logget ind på TastSelv og vi modtager kun få digitale oplysningsskemaer – der er kapacitet til at modtage mange flere,« siger Kenneth Joensen, der er selskabsskattedirektør i Skattestyrelsen i meddelelsen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Problemerne med NemID varede en hel uge, før problemerne endeligt var udbedret. Det betød at flere borgere og virksomheder ikke kunne få adgang til en lang række tjenester blandt andet Skattestyrelsens system TastSelv-Erhverv DIAS.

Læs også: Nets: Rod-certifikat var i orden - men underliggende certifikater var ikke »funktionsdygtige«

Hvis de 40.000 selskaber ikke får opgivet deres oplysninger til Skattestyrelsen seneste i morgen torsdag, så venter der en ekstra skatteregning for hver eneste dag, den nye deadline er overskredet.

»Det vil være ærgerligt, hvis ikke selskaberne udnytter dagene, som forlængelsen af oplysningsfristen har givet. Mulighederne er der, og det vil være uhensigtsmæssigt, hvis alle 40.000 oplysningsskemaer bliver indberettet i sidste øjeblik – vores kapacitet er ikke uendelig, og vi kommer næppe til at udsætte fristen en gang til,« udtaler Kenneth Joensen.

Nedbruddet hos Nets skyldtes »et funktionelt svigt/driftsforstyrrelse, som betød at validering af brugerne blev berørt,« skrev Nets tirsdag til Version2.

Læs også: »Ser med største alvorlighed på nedbruddet«: Digitaliseringsstyrelsen forlanger »grundig redegørelse« for NemID-nedbrud

2 kommentarer.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
3
7. juli kl. 09:54

Måske en del af selskaberne også nåede at blive ferieramt efter det lange nedbrud.

En af de ting, der fascinerer udlændinge ved Danmark er, at vi praktisk talt lukker ned i juli måned.

Så uden personer kan dataerne ikke tastes ind.

Hvor meget koster det egentlig i dagsbøder for selskaberne?

1
6. juli kl. 17:02

jeg får en masse fejl når jeg logger ind i Tast Selv erhverv hos Skat. Har skrevet til dem, sp afventer blot svar. Men det kunne forklare hvorfor de ser aå lav aktivitet. Siden får ikke ændret labels, så ser ud som om deres frontend ikke får nald backend for at opdatere i indholdet på siden. Det eneste som virker er rent faktisk log-in med mit NemId ?