Tusindvis af bilister har ikke fået klip i kørekortet på grund af it-bøvl hos Rigspolitiet

6. august 2019 kl. 10:0319
Tusindvis af bilister har ikke fået klip i kørekortet på grund af it-bøvl hos Rigspolitiet
Illustration: weyo/Bigstock.
Over 15.000 bilister burde have fået et klip i kørekortet siden årsskiftet. Synderne har dog kun modtaget en bøde, fordi it-systemer hos Rigspolitiet ikke virker. Systemet forventes at fungere til september.
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Opdateret klokken 14.31.

Siden årsskiftet er 15.373 bilister blevet sigtet for at køre med håndholdt mobiltelefon. Folketinget vedtog i december en lov, som betød, at denne forseelse fremover skulle føre til både en bødestraf og et klip. Men loven er endnu ikke trådt i kraft, fordi politiet har skulle lave justeringer i det it-system, der bruges til at udstede klip i kørekortet til bilister, der kører i bil med håndholdt mobiltelefon.

Dermed har mobil-synderne i år ikke fået et fået et klip i kørekortet for den forseelse - de er i stedet sluppet med en bøde på 1.500 kroner.

Det skriver Berlingske (bag betalingsmur).

Artiklen fortsætter efter annoncen

Problemet gælder i alle landets politikredse, og det er opstået, efter at Folketinget i december besluttede at skærpe straffen for blandt andet at køre med håndholdt mobiltelefon. De skærpede regler betød, at overtrædelsen både skulle koste en bøde og et klip i kørekortet.

Men Rigspolitiets it-systemer til opgaven er stadig ikke i stand til at udstede klip i kørekortet, og derfor har loven ikke kunne håndhæves siden årsskiftet.

Problematikken er tidligere blevet beskrevet af blandt andet TV 2 Lorry, men det har hidtil ikke været oplyst, hvornår it-systemet ville være i stand til at give klip i kørekortet.

Overfor Berlingske oplyser Rigspolitiet, at systemet gennem de seneste måneder har gennemgået en større omlægning, og at det forventes at virke den 10. september, hvorefter loven vil blive håndhævet.

Artiklen fortsætter efter annoncen

»Vi vil selvfølgelig gerne have, at systemet virker hurtigst muligt. Men systemet skal være helt færdigt. Derfor er jeg tilfreds med, at vi nu kan sige, at vi har en dato, hvis alt virker, som det skal,« siger politiassistent i Rigspolitiet Christian Bertelsen til Berlingske.

Ifølge Rigspolitiet vil der ikke blive udstedt klip bagurettet til de bilister, der er blevet sigtet for at køre med håndholdt, når loven træder i kraft.

Opdateret klokken 14.31, hvor det bliver præciseret, at lovstramningen blev vedtaget i Folketinget i december, men at loven endnu ikke er trådt i kraft. Datoen for lovens ikrafttrædelse har været bestemt af, at politiet først skulle have rettet deres systemer til. Politiet forventer, at deres sagsbehandlingssystem vil være justeret den 10. september, og derefter vil loven træde i kraft.

19 kommentarer.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
19
10. august 2019 kl. 09:50

Det ligner den sædvanlige smøre fra softwarefolket, af Andy Ficher. Omkring første verdenskrig lavede man et moderne sikkerhedssystem til togdriften. idag udtaler en ansvarili for et nyt opdateret system at man ikke kan finde unge ingeniører som ønsker at arbejde med relæstyringer, og at det er en af grundene til at systemet skal udskiftes, det er jo ikke hensigtsmæssigt når det viser sig at være nærmest umuligt at finde softwareingeniører som evner at kopiere arbejdet fra 1919. Hvor ofte ser vi ikke at styringen til maskiner er skyld i forsinkelser? Der er efter min mening et stort kulturelt og moralsk problem i brancen., som dog evner at ændre brugerinterfacet for diverse programmer regelmæssigt (det er jo hovedessensen i eksempelvis CAD programmers årlige opdatering) Man burde give softwareingeniører et nyt tastatur hvor placering af tal og bogstaver var ændret hver tredie måned, det ville mindske kadancen af iriterende opdateringer.

18
9. august 2019 kl. 10:41

Er vedligeholdelsen af POLSAS ikke overgået fra DXC (CSC) til IBM? Kan det tænkes, at den nye leverandør har svært ved at finde ud af, hvor de skal rette i koden? Kunne det skyldes et gammelt, knopskudt system og måske manglende dokumentation?

17
7. august 2019 kl. 15:54

Det fremgår ikke af 1563 at strafen er ændret.

Jo det gør:I § 125, stk. 2, nr. 1, indsættes efter »§ 52, stk. 5,«: »§ 55 a, stk. 1,«

§125, Stk. 2. nr.1 lyder: "Føreren skal endvidere betinget frakendes retten til at føre et sådant køretøj, hvis føreren inden for en periode af 3 år har gjort sig skyldig i tre forhold, der ikke i sig selv medfører frakendelse af førerretten efter stk. 1, men som er omfattet af {lang opremsning af § xx, stk. n 'er} "

..... og herunder altså også brug af mobil, når transportministeren får taget sig sammen til at lade loven ikrafttræde.

15
7. august 2019 kl. 08:33

Jeg har hands-on erfaring med et af statens større systemer, udviklet hos samme leverandør som flere af politiets systemer. Der er gennem rigtig mange år taget udviklingsbeslutninger, nogle datalogisk sunde, nogle kortsigtede, nogle uhensigtsmæssige, og mange uden fornøden omtanke. Det har skabt nogle meget komplekse systemer, som ikke altid er helt sunde.

Selv mindre ændringer kræver på nuværende tidspunkt et meget stort arbejde med at sikre funktionaliteten i det samlede system. Når vi skulle bruge et nyt felt i vores database, kunne det godt tage et par måneder, og hertil skulle lægges udviklingstid til logikken.

Der lægges et meget stort arbejde, både hos leverandørerne og hos de enkelte myndigheder, i at sikre systemernes funktionalitet og stabilitet, så de samfundskritiske systemer kan holdes i luften, og tit er kritikken fra udenforstående lidt hård. Der stræbes i den proces også efter at rydde op i fortidens synder, og undgå at efterlade teknisk gæld til fremtidige udviklere.

Det er ikke den nemmeste opgave, at videreudvikle på systemer i den aldersklasse og med den kompleksitet, og det tager politikerne meget sjældent højde for i deres lovgivning.

14
7. august 2019 kl. 08:08

Systemet må være tåbeligt programmeret. Det burde være et spørgsmål om at tilføje en relation i en database. Så vil systemet generisk lave et klip.

13
7. august 2019 kl. 08:02

Jeg undrer mig over (og det kan man jo tit gøre, når man ikke kender et it-system), at der findes en hel række forseelser, der giver klip i kørekortet, men man kan ikke tilføje en ekstra i løbet af et halvt år. Hvad er fx forskellen på at skulle registrere kørsel over for rødt og det at tale i mobiltelefon?

11
6. august 2019 kl. 20:36

I §2 står, at transport-, bygnings- og boligministeren fastsætter ikræfttrædelsesdato for §1 nr. 1-4. Så disse ændringer er ikke trådt i kræft før ministeren siger det.

Det fremgår ikke af 1563 at strafen er ændret.

Lidt kedeligt for mediet "ingeniøren" troværdighed, at hverken de eller Berlingske havde læst tilstrækkeligt på hvad der egentlig var vedtaget af folkeltinget, og derfor er gældende lov, og hvad der faktisk var trådt i kraft.

10
6. august 2019 kl. 16:12

retsinformation.dk er ikke verdens nemmeste webside at finde rundt i, men der står øverst oppe på siden med færdselsloven at der har været nogle ændringer.

Det her med klip i kortet for at tale i mobil under kørsel er omfattet af ændring 1563 som er trådt i kraft 18/12 2018.

Jeg synes også det er temmeligt chokerende at politiet bare kan vælge ikke at håndhæve en gældende lov med begrundelse i at det er "svært" fordi deres IT-systemer ikke lige fungerer optimalt.

9
6. august 2019 kl. 12:09

Men ja, hvis loven ikke er trådt i kraft endnu, kan man ikke hævnde at 15.000+ skulle have haft et klip i kørerkortet. Lyder som typisk politiker spin / snak for at få medietid.

6
6. august 2019 kl. 11:59

Men loven er vel gældende fra det tidspunkt hvor folketinget stemmer den igennem og vælger at den skal starte, og ikke når politien er færdig med at fedte rundt i deres IT-systemer.

5
6. august 2019 kl. 11:48

Bagudvirkende love er svindel og fup og bør aldrig finde sted , selv om dog Folketinget bestandig gør det.

4
6. august 2019 kl. 11:47

"når loven træder i kraft"..

Træder loven først i kraft, når systemet virker - eller har politiet ikke håndhævet en allerede ikrafttrådt lov - ifølge artiklen burde disse bilister jo have fået klip siden årsskiftet?

Kan Politiet nu egenhændigt udsætte en lovs ikraftræden - fordi de ikke lige kan få de digitale systemer til at fungere?

3
6. august 2019 kl. 11:41

Nok desværre nej "Ifølge Rigspolitiet vil det ikke påvirke de sigtede bilister bagudrettet, når loven træder i kraft."

2
6. august 2019 kl. 11:26

"Nogen" har vel skullet sidde og taste overtrædelserne ind i det defekte system. Så hvorfor har disse "nogen" - når nu man udmærket har vidst, at den var gal - ikke lige samtidig ekspederet et klip i kørekortet? Kan det ikke lade sig gøre manuelt? Eller har man bare ikke gidet finde den nærliggende analoge løsning på det digitale problem?

Er der efterhånden kun digitale løsninger tilbage i de ansvarliges hjerner? Er de blevet til robotter, som kun består af et-taller og nuller?

www.analogist.dk rules!

1
6. august 2019 kl. 10:47

Vil de 15.000+ bilister få deres fortjente og forventlige klip i kørekortet med tilbagevirkende kraft?