Bare én tur til gennem verdenshistorien: Nu kommer Civilization VI

Civilization-spilserien har været en hjørnesten i pc-spillene så længe, at det er svært at forestille sig en verden, hvor man ikke lige kunne prøve én gang til at få sat skik på ham Ramses II.

'Bare lige én tur til' er nærmest sloganet for én af de mest hæderkronede spilserier nogensinde til pc'en. Fredag klokken 01:00 bliver den næste udgave, Civilization VI, frigivet i Europa, og derefter vil der være et par millioner spillere, der endnu en gang skruer tiden tilbage til 4000 BC for at opbygge et imperium.

En ny udgave af Civilization er ikke som årets opdatering af Fifa-serien. Især siden Civilization III har hver ny udgave været en ny fortolkning af spillet, og selvom der er elementer, der går igen i alle spillene, så er der tilstrækkelig forskel til, at hver udgave kræver nye strategier og giver en anden spiloplevelse.

Civilization V introducerede eksempelvis hex-kort i stedet for kvadrater. Samtidig kunne militære enheder ikke længere stables på samme felt, og det forandrede hele det militære taktiske element i spillet.

III'eren introducerede en mekanik, der gjorde det sværere at bevare kontrollen over store imperier med mange byer fjernt fra hovedstaden. IV'eren tilføjede et nyt religionssystem og Great People.

Nyopdagelser giver et boost til ens teknologiudvikling

I Civilization VI er den største forandring, at mange forbedringer og særlige bygninger flytter ud af bykernen og til forstæderne - altså de felter, der ligger omkring selve byen.

Derudover er der også kommet en ny mekanik, så hvis man eksempelvis opdager et nyt kontinent, får man et boost til sin teknologiske eller samfundsmæssige udvikling.

En af de ting, der gør Civilization fascinerende, er de mange små fortællinger, man ender med at få skabt som følge af tilfældige kort og skiftende computerstyrede modstandere.

Det er svært ikke at bære nag resten af spillet, hvis Ramses II færdiggør Den Kinesiske Mur lige én enkelt tur, før man selv ville være blevet færdig.

Civilization VI vil også give mulighed for atter at vinde en religionssejr, efter religionerne i Civilization V ganske vist gav store bonusser - og mest til den stiftende civilisation - men ikke i sig selv banede vej til én af spillets sejrsmuligheder.

Der er altså lagt i kakkelovnen til nye religionskrige i Civilization VI.

Hvis altså krig igen bliver en del af de fleste gennemspilninger, for især i Civilization V med alle udvidelserne var krig noget, det bedst kunne betale sig at undgå.

Nu kan militære enheder af samme type igen stables på samme felt, og det kan gøre det lettere at invadere sine naboer. Til gengæld kan det meget vel vise sig, at ressourcerne stadig bedst er brugt på udvikling frem for udradering.

Hård prioritering

En af de triste ting i Civilization-spillene er det vemod, man kan sidde med, når verden udvikler sig, og man sidder i den moderne tidsalder og skal vælge mellem at prioritere sin forskning på enten penicillin eller massemedier, mens den ene tank efter den anden ruller af samlebåndet, og arbejderne står uden beskæftigelse, fordi alle veje er bygget.

Der kan man drømme sig tilbage til oldtiden, hvor verden stadig lå åben for opdagelse.

Det er dog også usandsynligt, at den nye udgave fører til så på én gang absurde og episke spil, som Reddit-brugeren Lycerius som i et 10 år langt spil Civilization II var endt i år 3991, hvor verdens tre stormagter lå i evig atomkrig i en ødelagt radioaktiv sumpverden. Og ja, historien fortsatte med denne opdatering om livet i år 4200.

Selvom Civilization har rødder tilbage til noget nær edb-forhistorisk tid med nu seks udgaver og adskillige mere eller mindre vellykkede spinoffs, så er de små forskelle mellem versionerne noget af dét, der gør spillet spændende.

Grundprincippet er det samme: Byg byer, forsk i teknologier, opbyg dit samfund, nedkæmp dine fjender, riv dig i håret over computermodstandernes irrationelle adfærd på den diplomatiske scene.

Men forskelle som, hvornår det bedst kan betale sig at bygge den næste by, eller hvordan verdens vidundere påvirker din forskning eller økonomi, er det virkelig spændende ved en ny udgave.

Det er dét, der giver de nye små og store fortællinger, som gør, at man lige bliver nødt til at tage en tur til inden sengetid, fordi man har mistanke om, at Ghandi pønser på et bagholdsangreb.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (1)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Log ind eller Opret konto for at kommentere