Tumult hos Worms-udvikler: Inddrog ikke medarbejdere i NFT-projekt

Tumult hos Worms-udvikler: Inddrog ikke medarbejdere i NFT-projekt
Illustration: Team 17.
Spilstudiet Team17 inddrog ikke medarbejderne i beslutningen om deres NFT-projekt, MetaWorms, og nu fortæller en række ansatte om dårlige arbejdsforhold hos studiet, hvor lønningerne er lave, overarbejde en normalitet og tilliden til ledelsen er skrumpet betydeligt.
14. februar kl. 09:18
errorÆldre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

For nylig havde spilstudiet Team 17, der både udvikler og udgiver indiespil, den tvivlsomme fornøjelse at annoncere et nyt NFT-projekt (Non-Fungible Tokens), for blot en dag efter at trække det tilbage.

Nu har et dusin tidligere og nuværende ansatte udtalt sig anonymt til spilmediet Eurogamer, hvor de giver et indblik i, hvordan NFT-projektet – kaldet MetaWorms – blev håndteret internt. På internettet er medarbejderne hos Team17 blevet hængt ud for at være en del af en trend, der for mange spilinteresserede bliver set som et fupnummer.

De ansatte føler sig svigtet af ledelsen, som ikke inddrog deres medarbejdere i beslutningen om at lancere projektet, der skulle baseres på den populære ’Worms’-serie, og har endnu ikke fået en undskyldning fra deres overordnede.

Artiklen kan berette om en ledelse, der ikke er på bølgelængde med sine ansatte og et firma, hvor ansatte i flæng vælger at sige op, fordi de er trætte af lave lønninger, lange arbejdsdage og manglende tiltro til personaleafdelingen og den øvre ledelse.

Artiklen fortsætter efter annoncen

MetaWorms skulle give brugerne mulighed for at købe et NFT'er af den populære spilserie med de voldsparate orme, 'Worms.'

Eurogamer forelagde artiklen for Team17, der, inden de svarede på den heftige kritik i artiklen, advarede personalet om, at en »uddybende og negativ« artikel snart ville blive publiceret. Det fik medarbejderne til at reflektere over, at dette var mere information end det, de fik forud for offentliggørelsen af MetaWorms projektet.

»Team17 Digital tager sit ansvar overfor sine medarbejdere ekstremt seriøst,« fortalte en talsperson for Team17 Digital til Eurogamer. »Vi revurderer konstant vores interne politikker og praksisser og bedømmer, hvordan vi understøtter vores ansatte gennem vores engagementsundersøgelser og gennem direkte dialog med personalet, inklusiv nyligt etablerede personale-ledte arbejdsgrupper. [...] Vi er passionerede om vores Teamsters ve og vel, og vores mål er at sikre, at de føler sig værdsatte, knyttet til firmaet og har et formål i deres ansættelse, så de fortsat er stolte af Team17 og de produkter, vi udvikler og udgiver.«

Kvantitet over kvalitet

I artiklen kan man læse, at der i et internt FAQ (Frequently Asked Questions) dokument blev spurgt, om medarbejdere måtte stille sig kritisk overfor NFT’er på sociale medier, hvis de ikke støttede idéen om dem. Svaret var, at Team17 ikke kan håndtere, hvordan deres ansatte bruger deres private profiler på private medier, men at de skulle være opmærksomme på, at de repræsenterer firmaet og dets omdømme.

»At kritisere eller ydmyge Team17, dets kontraktuelle partnere og med-Teamsters i et offentligt forum kan føre til disciplinær handling,« står der.

Firmaet bliver også kritiseret for at køre en voldsom udgivelseskalender. Siden firmaet blev børsnoteret i 2018, mener flere ansatte, at der har været en stigende mængde overarbejde og forhastede udgivelser, da ledelsen prioriterede kvantitet over kvalitet. Ifølge folk med kendskab til udgivelsesafdelingen, havde firmaet et mål om at skrive under på et nyt spil hver måned.

Samtidig beretter spiltestere, at de forgæves har advaret deres chefer om udviklingsfejl, hvilket førte til at bugs skyndsomt blev rettet, efter spillet var udkommet.

»Jeres lønninger er fine«

Overcooked er lavet af 3-persons indiestudiet Ghost Town Games, mens det er udgivet af Team17.

Generelt er personalet hos Team17 enige om, at firmaet har fået for mange spil ind i folden, og QA-afdelingen og ansatte ansvarlige for brugerresearch har gjort deres overordnede opmærksomme på flere fejl, som der aldrig er blevet reageret på.

Det påvirker moralen negativt blandt medarbejdere, der ellers er stolte af deres arbejde på Team17 projekter, og roser deres kollegaer højt for at arbejde hårdt og længe.

»Der var folk, der blev nødt til at springe måltider over for at spare penge, folk der blev nødt til at tage ind på kontoret under pandemien for at spare på deres udgifter, folk der ikke havde råd til nyt tøj, folk der fik en uventet regning og havde overtræk på kontoen. Vi tog det til ledelsen, og den anden gang tog vi det til personaleafdelingen. Intet ændrede sig. De sagde, at "jeres lønninger er fine." Jeg kan bekræfte, at det ikke er tilfældet. Folk er virkelig trængte,« siger en medarbejder fra QA-afdelingen til Eurogamer.

Ansatte hos QA-afdelingen fortæller, at de blev betalt omkring 141.000 kr. årligt, mens man i en højere stilling i afdelingen kunne få op til 168.000 kr. Flere, der har udtalt sig til Eurogamer, fortæller, at de har taget en tilsvarende stilling hos et lignende studie og tjent omkring 88.000 kr. mere om året.

De ansatte hos Team17 er desperate efter forbedringer hos spilstudiet, og der er en smule håb at spore efter ansættelsen af den tidligere PlayStation chef Michael Pattison, der blev ansat i oktober 2021. Han har nemlig lovet et fornyet fokus på kvalitet, men størstedelen af de ansatte er dog stadig skeptiske.

De fleste ser deres kollegaer som deres anden familie og anser dét at arbejde med spil som en livsdrøm, men sker der ikke forandringer i studiet, vil opsigelserne fortsætte, siger de til Eurogamer.

Ingen kommentarer endnu.  Start debatten
Debatten
Log ind for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger