Tudsegammelt it-system styrer fragten hos dansk transportgigant

It-systemet Cargolink fra 1990 er helt afgørende for kæmpe-virksomheden DSV. Nu skal de 10 millioner linjers kode snart skiftes ud - selvom det er svært.

Det er gået stærkt for fragtfirmaet DSV, som de seneste ti år gennem opkøb er vokset til en international gigant med over 100 millioner forsendelser om året og 18.000 lastbiler på gaden hver dag.

Helt centralt for virksomhedens fragt over land er it-systemet Cargolink, som sørger for, at godset havner det rigtige sted. Men det er ikke en glitrende SAP-installation eller andet nymodens it, som udgør nervesystemet i DSV.

Faktisk havde Cargolink 21 års fødselsdag i januar ? og er still going strong.

»Systemet blev lavet til en helt anden virksomhed. Vi er blevet hundrede gange større siden, så man må sige, at udviklerne dengang var fremsynede, siden vi stadig kan bruge det. Der er ikke mange it-systemer af den slags, der overlever så længe,« siger Jesper Erichsen, it-direktør i DSV, til Version2.

Tusind forskellige programmer
Alt i Cargolink er udviklet specielt til DSV, og det er med tiden løbet op i 10 millioner linjers kode, der driver omkring tusind forskellige programmer med 2.000 skærmbilleder.

It-direktøren sammenligner Cargolink med et blomkålshoved: En stærk stamme, der bærer en masse knopskydning i alle retninger. Men selvom det gamle Unix-system klarer opgaven fint, er der også problemer ved at have et så gammelt legacy-system.

»Cargolink har nogle iboende svagheder. Arkitekturen er jo anno midt-firserne, og vi kan for eksempel ikke opgradere til Unicode, så vi kan ikke bruge græske og kyrilliske bogstaver i de lande, der bruger det,« siger Jesper Erichsen.

I midten af 2010 ville DSV også have ramt loftet af, hvad Cargolink kan klare, hvis ikke en omfattende operation på systemet var gennemført.

»Vi var ved at få kapacitetsproblemer, så vi måtte skille databasen fra applikationerne, for at kunne sætte flere servere til. Det var en stor opgave, for vi skulle skifte motor, mens bilen kørte, og vi var inde og røre ved nerven i DSV,« forklarer it-direktøren.

Kan ikke spare penge på outsourcing
Cargolink er kodet i VAG, en gammel IBM-teknologi som i dagens Danmark kun bliver brugt af DSV. Det er ikke længere supporteret af IBM, så DSV har egne eksperter til at holde Cargolink kørende.

Indtil år 2000 kørte Cargolink i et HP 3000-miljø, men blev så flyttet til IBM's AIX. Noget af systemvedligeholdelsen er lagt ud til firmaet EG, men generelt er et så specielt system ikke nemt at sende ud af huset.

»Det er svært at outsource, for det firma, der får opgaven, kan ikke udnytte resurserne bedre, end vi kan, når der ikke er andre lignende systemer. Så er der ingen stordriftsfordele,« forklarer Jesper Erichsen.

Jo mere kompliceret, Cargolink er blevet gennem årene, jo dyrere er det også at drive og videreudvikle.

»Hver gang, vi fylder mere på, bliver det relativt dyrere, fordi der skal testes mere. Vi er også lidt forsigtige med at bygge mere oven på Cargolink, fordi stokken i blomkålshovedet stadig skal kunne bære hele systemet,« siger it-direktøren.

Med udvikling gennem flere årtier er det heller ikke just alle 10 millioner linjers kode, der er godt dokumenteret, fortæller han.

Tidsplan for nyt system: 3-5 år
Selvom Cargolink kører fint og blev opgraderet til højere kapacitet i sommer, kan systemet ikke tjene DSV for evigt. Det er blevet tid til at finde en løsning, der kan sende Cargolink på pension.

»Hvis vi nu igen vil købe en stor virksomhed som ABX (der blev opkøbt i 2008, red.), så kan vores økonomisystem i SAP håndtere det uden problemer. Med Cargolink kan det være mere problematisk, og det begrænser vores fleksibilitet,« siger Jesper Erichsen.

Men det er ikke en nem opgave at finde en afløser, og gennem årene har der også været flere forsøg på at skifte til nyere standardløsninger, uden held.

»Vi har før kigget på systemer fra SAP, Oracle og så videre, men ingen af dem kunne håndtere alt det, vi kan med Cargolink,« siger han.

Nu er planen derfor langsomt at flytte områder, som Cargolink klarer i dag, ud til ét eller flere standardsystemer. For eksempel ved at trække booking, fakturering eller andre nogenlunde afgrænsede funktioner ud.

»Den nye tilgang er at få delt funktionaliteterne op. Så vil vi bygge ud med ny funktionalitet, så forretningen også oplever fordele undervejs i skiftet, med andre ord en SOA baseret tilgang« siger it-direktøren.

Projektet med at få udfaset Cargolink gik i gang med forundersøgelser i efteråret 2010 og vil tage mange år, vurderer Jesper Erichsen.

»Der går 3-5 år, fra vi trykker på knappen, til et nyt system er fuldt implementeret. Men det er nu, hvor det kører godt, og vi har lidt luft, at vi skal gøre det. Her er mulighederne jo flest« siger han.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (3)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Troels Henriksen

Som artiklen nævner, så begynder det at knage i træværket, og det er kun rettidig omhu at påbegynde flytningen over på et nyt system før det gamle kollapser, især fordi det uden tvivl vil tage mange år at skifte.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere