Trump-rådgiver: Google og Facebook skal reguleres som forsyningsselsskaber

Tech-giganters produkter er en så integreret del af borgeres liv, at de kan sidestilles med strøm og vand, mener central Trump-strateg.

Tjenester fra de store it-giganter er blevet så stor en del af borgeres hverdag, at de bør betragtes og reguleres som forsyningsselskaber.

Det mener den prominente Trump-rådgiver Steve Bannon ifølge adskillige kilder, som The Intercept har talt med.

Læs også: Fra netneutralitet til Snowden: Det har Trump sagt om tech-verdenen

Google og Facebook er blevet nødvendige i det moderne liv, argumenterer Bannon ifølge kilderne - ikke ulig jernbanen og vandforsyningen.

Hvis tech-selskaber skal reguleres som forsyningsselskaber, vil de ikke være styret af den amerikanske regering, men det vil formentlig være mere kontrolleret, hvilke priser selskaberne kan kræve, skriver The Intercept.

Under den daværende præsident Obama arbejdede USA's såkaldte Federal Communications Commision netop på at regulere ISP'er som forsyningsselskaber og den vej igennem forhindre, at selskaberne sænker hastigheden på online-tjenester for at få kunder til at betale mere.

Læs også: Tech-virksomheder går sammen i protest for at bevare netneutralitet

Trækket skulle sikre netneutralitet i USA, men er p.t. ved at blive omstødt af Trumps regering, hvilket kan synes at være imod Bannons synspunkt.

I årevis har Facebook-stifter Mark Zuckerberg beskrevet Facebook som en social utility - et form for forsyningsselskab, der leverer effektiv kommunikation med et socialt netværk.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (11)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Jonas Høgh

Hvis tech-selskaber skal reguleres som forsyningsselskaber, vil de ikke være styret af den amerikanske regering, men det vil formentlig være mere kontrolleret, hvilke priser selskaberne kan kræve,

Nu er det største problem ved firmaer som Google og Facebook sjældent, at de er kendt for at tage overpris for deres produkter

  • 7
  • 0
#2 Svend Nielsen

Der er sammenblanding mellem flere forskellige begreber.

"Under den daværende præsident Obama arbejdede USA's såkaldte Federal Communications Commision netop på at regulere ISP'er som forsyningsselskaber... "

Facebook og Google er IKKE ISP'er. Det er jo faktisk derfor hele balladen om netneutralitet opstår. ISPerne vil have at indholdsleverandørerne betaler til nettet, mens indholdsleverandørerne mener at de er en forudsætning for at ISPerne overhovedet har en forretning.

At betragte Faceboog og Google som forsyningsselskaber har en helt anden betydning, bl.a. den, at selskaberne får forpligtelser til at skulle levere, og at priserne skal reguleres fordi den fri konkurrence ikke virker på disse selskabers tjenester.

At Trump administrationen vil gribe ind i det fri marked og tvinge prisregulering og forsyningspligt igennem er - mildt sagt - overraskende. Det er nok mere et udtryk for, at den administration fatter hat af hvad der foregår.

Det kommer nok snart en tweet om "I was only joking", - vi får se.

  • 5
  • 1
#3 Simon Mikkelsen

Nu er det største problem ved firmaer som Google og Facebook sjældent, at de er kendt for at tage overpris for deres produkter

Det kommer an på hvad du mener med pris. Hvis du snakker om hvad de kræver at penge for at bruge dem, er de gratis. Men du betaler med dine personlige oplysninger. Det er et område der ikke er nemt at prissætte, men som helt klart bør reguleres: Hvor meget må de kigge i, hvad må de gemme og hvor længe.

  • 3
  • 0
#4 Peter Christiansen

De tager overpris i form af at kortlægge enhver kundes gøren og laden på det meste af internettet, vha. facebook knapper, google analytics, google dns opslag for dem der bruger googles dns servere. + alt det der bliver rapporteret til dem fra din telefon, vha 3 parts apps og styresystemet.

Jeg synes nok der er tale om overpris, følgevirkningerne af denne privatiserede stasi maskine er katastrofale men få tænker meget over det da det alt sammen jo er "gratis".

Tak himlen for at man selv er udvikler.

  • 4
  • 0
#5 Jonas Høgh
  • 1
  • 0
#6 Jesper Nielsen

Nu er det største problem ved firmaer som Google og Facebook sjældent, at de er kendt for at tage overpris for deres produkter

Facebook tager 30 % af omsætningen, hvis man bruger deres betalingsløsning (og det skal man SVJV, hvis man laver en Facebook App).

Om 30 % er dyrt eller ej må udbyderne vurdere. Det er sikkert billigt i starten, fordi der (kan) spares penge på markedsføring, men det bliver hurtigt til mange penge, efterhånden som omsætningen stiger.

  • 1
  • 0
#8 René Nielsen

De tager overpris i form af at kortlægge enhver kundes gøren og laden på det meste af internettet, vha. facebook knapper, google analytics, google dns opslag for dem der bruger googles dns servere.

Det afhænger vel af prisen på f.eks. præsidentembedet i USA?

Cambridge analytica https://cambridgeanalytica.org har nogle meget stærke værktøjer til at forudsige politisk såvel som forbrugeradfærd.

Selvom de færreste ser sig selv som ”nytteløse idioter” så viste Brexit-tilhængernes løgn om at UK hver uge betalte 350 millioner GBP til EU – at flytte mange stemmer. Så mange at Brexit tilhængerne vandt afstemningen. http://www.telegraph.co.uk/news/2016/06/24/nigel-farage-350-million-pled...

At folk efterfølgende opdager løgnen og siger, at havde de vidst det, så ville de ikke have stemt som de gjorde – er sagen uvedkommende, for så er "bussen kørt".

Den slags budskaber er lette at forstå og mange ”nytteløse idioter” stemmer derefter som viljeløse lemminger. De sætter sig ikke ind i sagen men stemmer ”med hjertet”.

Cambridge analytica værktøjer analyser dine ”likes” på sociale medier som Facebook og kan derefter simulere hvilke statements der ”virker”. Det afgørende er ikke om statementet rigtigt eller forkert, men om det får folk til at stemme det som Cambridge analyticas kunde ønsker. I dette tilfælde Donald Trump som ville magten, for magtens egen skyld.

Nu hvor han har fået magten ved han ikke hvad han vil med magten.

Det værste er, at de kommende valgkampe (også i lille Danmark) utvivlsomt vil tage afsæt i lignende analyse software … så prisen på dine data fra Facebook vil utvivlsomt stige – overpriced eller ej.

  • 4
  • 2
#11 Alexander Lundberg

Selvom google er gratis for os normale brugere er det bestemt ikke gratis for større virksomheder. Jeg har set eksempler på at det har kostet 5euro/pr. bil for et firma at have lov til at anvende google i deres multimediesystemer. Som virksomhed kan det være svært at forhandle i en sådan situation da kunderne ser google som en selvfølgelighed.

  • 1
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere