Trifork: Ny Apple Watch-platform baner vej for nye apps - blandt andet MobilePay

MobilePay Apple Watch Trifork
Trifork har været med til at udvikle Danske Banks MobilePay i en version til Apple Watch. Foto: Trifork
Den første udgave af Apples platform til et smartwatch var mest en ekstern skærm til telefonen. Nu kommer den nye version, der blandt andet giver nye inputmuligheder.

Apple er nu lige på trapperne med version 2 af WatchOs, som er platformen i Apple Watch, og den giver betydeligt flere muligheder for app-udviklerne, lyder det fra danske Trifork, som har prøvet kræfter med både den første og den nye version.

»Nu kan du lave en app, der kører på selve uret. I WatchOS 1 var det mere en sandkasse, der kørte på telefonen, hvor uret fungerede som en ekstern skærm,« forklarer softwareudvikler Lars Kringelbach fra Trifork til Version2.

Trifork har i samarbejde med kaffeautomatvirksomheden Scanomat lavet en app til Apple Watch, og Trifork har også hjulpet Danske Bank med at få en version af MobilePay klar til uret. Apple Watch er endnu ikke til salg i Danmark, men ventes lanceret i løbet af efteråret.

Den nye udgave af WatchOS skulle have været frigivet til Apple Watch-brugerne den 16. september, men Apple valgte at udskyde den i sidste øjeblik for at rette en alvorlig fejl.

For udviklerne er Apple Watch blot ét produkt i den kategori, som betegnes 'wearables' og eksempelvis også omfatter Google Glass. Apples produkt kan dog være særligt interessant for danske udviklere, da Apples iOS-platform fortsat har meget stor udbredelse i Danmark.

Læs også: Kommentar: Har vi overhovedet brug for smartwatches?

Kører nu på uret

Den første version af softwaren til Apple Watch var i høj grad designet til, at uret var en trådløs forlængelse af en iPhone.

»Applikationen kørte i en sandkasse på telefonen, og når man trykkede på urets skærm, så blev det sendt over til telefonen, hvorfra appen så skulle sende svaret tilbage til uret. Det var en udfordring at få det til at føles responsivt nok,« fortæller Lars Kringelbach.

En app til WatchOS 2 kan nu køre på selve uret, og således være mere uafhængig af, om telefonen er i nærheden. Den vil endda kunne tilgå et allerede kendt wifi-netværk.

For udviklere giver det dog også visse udfordringer i forhold til den tidligere version, fordi man nu er nødt til at tage højde for, om telefonen kan tilgås eller ej.

Telefon og ur spiller nemlig stadig sammen, og én af de funktioner, hvor smartwatches har demonstreret deres værdi, er muligheden for at få notifikationer på uret i stedet for på telefonen.

»I forhold til på telefonen, så kan vi selv formatere notifikationer på uret og bestemme, hvordan de skal se ud, så de giver brugeren et hurtigt overblik i en grafisk visning,« siger udviklingschef Jens Peter Hedegaard fra Trifork.

En af forskellene fra at udvikle til en smartphone og til et smartwatch er netop, at brugeren interagerer med uret i meget kortere tid. Det betyder, at man som udvikler ikke kun er begrænset af den meget mindre skærm, men også af, at brugerne ikke sidder i flere minutter og springer frem og tilbage i apps.

»Man kan ikke bare flytte sin mobil-app over på uret. Man er nødt til at tænke over, hvordan man får lavet sit design,« siger Lars Kringelbach.

Kan bruge kronen

Smartwatches har en meget mindre skærm end selv kompaktmodellerne inden for smartphones lige nu, og det giver også udfordringer for udviklerne. Når brugeren berører skærmen, dækker fingrene nemlig for et betydeligt skærmareal. Derfor bliver andre typer input og feedback-mekanismer relevante.

I WatchOS 2 har udviklerne fået mulighed for at bruge den 'krone' – det vil sige det lille drejehjul, der sidder på siden af et ur – til input.

»I version 1 kunne vi kun bruge det til at scrolle i en liste. Nu kan vi bruge kronens drejefunktion til andre former for input. Vi kan også give lydfeedback og 'tappe' brugeren på armen,« forklarer Lars Kringelbach.

Muligheden for at 'tappe' eller 'prikke' brugeren på armen kommer fra den vibrator, der er indbygget i uret, som kan sættes til at vibrere på forskellige måder, så brugeren diskret bliver gjort opmærksom på noget uden at behøve at kigge på uret. Det kan eksempelvis bruges til, at en navigations-app på et smartwatch kan prikke én gang for dreje til højre i næste kryds eller to gange for at dreje til venstre.

Det er én af de funktioner, som nu er tilgængelige for udviklerne i Apples WatchOS 2. Det kan dog kræve lidt tid at finde ud af, hvordan de nye funktioner bedst kan udnyttes, påpeger Lars Kringelbach.

»Det er meget nyt, så det er svært at finde dokumentation, også fordi der er ændret en del fra version 1 til 2. For eksempel er hele netværkskommunikationen ændret,« siger Lars Kringelbach.

Selvom den nye version er klar fra Apples side, så vil der også gå lidt tid, før alle de biblioteker fra tredjepart, som mange udviklere benytter sig af, er opdateret til WatchOS 2.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk

Følg forløbet

Kommentarer (1)

Kommentarer (1)
Steffen Vangsgaard

Hej Version2

Det vil måske være mere korrekt at sammenligne Apple Watch med Android Wear, end Google Glas?
Ikke at Google Glas er en forkert sammenligning, Android Wear er nok bare mere korrekt i dette tilfælde.

Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer

Pressemeddelelser

Silicom i Søborg har fået stærk vind i sejlene…

Silicom Denmark arbejder med cutting-edge teknologier og er helt fremme hvad angår FPGA teknologien, som har eksisteret i over 20 år.
22. sep 10:29

Conference: How AI and Machine Learning can accelerate your business growth

Can Artificial Intelligence (AI) and Machine Learning bring actual value to your business? Will it supercharge growth? How do other businesses leverage AI and Machine Learning?
13. sep 2017

Affecto has the solution and the tools you need

According to GDPR, you are required to be in control of all of your personally identifiable and sensitive data. There are only a few software tools on the market to support this requirement today.
13. sep 2017