Digitalisering der virker: Send ikke papirblanketten til borgeren

Aarhus Kommune har droppet papirblanketten i brevet til kommende folkepensionister. Tricket har øget antallet af digitale ansøgninger fra 20 til 75 procent.

Tre ud af fire ældre i Aarhus Kommune søger folkepension digitalt. Ifølge kommunen skyldes andelen på 75 procent en tremåneders målrettet kommunal indsats. Siden den 1. juli har man i kommunen øget andelen af digitale ansøgninger fra 20 procent til 75 procent.

Tidligere har Version2 kunnet fortælle, at Aarhus er danmarksmestre i NemID. Det er nemlig den by, hvor flest har aktiveret deres NemID til kommunikation med det offentlige. Og nu tyder noget så på, at det ikke kun er de unge, der er med på moden og har anskaffet sig et nøglekort af pap.

Ifølge sundhedsrådmand i Aarhus Kommune Dorthe Laustsen fra SF er det udtryk for, at arbejdsgangen er gjort lettere og hurtigere:

»Jeg er glad for, at borgere i så høj grad bruger den digitale ansøgning. Det viser med al tydelighed, at aarhusianske ældre ikke er blevet hægtet af på grund af kommunal digitalisering,« udtaler hun i en pressemeddelelse fra kommunen.

Et af kommunens tiltag er, at man i det brev, man sender til 65-årige omkring retten til folkepension, ikke længere vedlægger en papiransøgning, men i stedet oplyser om muligheden for at søge digitalt. Samtidig kan man på kommunens hjemmeside få hjælp til den digitale ansøgning, eller man kan printe ansøgningen ud og sende den til kommunen, hvis man vælger ikke at hente en papirudgave hos kommunen.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (8)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 David Rechnagel Udsen

Burde titlen på denne artikel ikke være 'Digitalisering der virker: Tving folk til det'? Klassisk Århus (ja, jeg staver det med et Å! Jeg tvivler stærkt på at internationale virksomheder holder sig fra Århus p.g.a. et skide Å!).

  • 6
  • 3
#2 Phillip Alexander Roschnowski

Burde titlen på denne artikel ikke være 'Digitalisering der virker: Tving folk til det'?

Hvis blot det var muligt at overføre samme, effektive strategi til resten af den offentlige sektor.

"Arbejdskraft der virker - Århus Kommune genindfører slaveriet."

"Dating der virker - Århus Kommune legaliserer voldtægt."

"Konfliktløsning der virker - Århus Kommune opfører tvekamps-arena."

  • 9
  • 1
#3 Morten Grouleff

Det er jeg ikke enig i.

Man kan jo stadig møde op og hente ansøgningen i papirudgaven, så tvang ville jeg ikke kalde det. Det var jo nærmest en opfordring til at udfylde den på papir, når man sendte papirudgaven med ud i informationsbrevet!

jeg synes at det er god ide: Dem, der kan og vil gøre det elektronisk, gør det. Eller printer selv ansøgningen... De øvrige opsøger den personlig betjening, der under alle omstændigheder skal findes til de tilfælde, hvor der er behov for personlig vejledning.

Nogen bud på hvad det tiltag sparer af timer til indtastning af oplysninger fra papir i kommunen?

  • 4
  • 0
#5 Jesper Lund

Man kan jo stadig møde op og hente ansøgningen i papirudgaven, så tvang ville jeg ikke kalde det. Det var jo nærmest en opfordring til at udfylde den på papir, når man sendte papirudgaven med ud i informationsbrevet!

Betaler du selv dine frimærker?

Når kommunen alligevel sender et brev til borgerne, er det ren chikane at undlade at vedlægge en papirblanket. God kommunal service ville være at orientere borgerne om begge muligheder. Dem som ønsker at gøre det digitalt, gør det sikkert alligevel, og de sparer PostDK's opskruede takster for at sende et almindeligt brev. Det er længe siden at jeg har fået en frankeret svarkuvert fra det offentlige, hvis det nogensinde er sket.

Men der er altså borgere, specielt pensionister, som ikke har en computer og som reelt ikke har brug for en. Hvis de skal til at anskaffe en computer alene for at lave tastearbejde for det offentlige, er der underskud på samfundskalkulen (brug og produktion af computere er heller ikke ligefrem miljø-neutralt, især ikke globalt set..). I dette tilfælde har (tvangs)digitaliseringen samme effekt som en ekstra skat på udsatte samfundsgrupper.

Hvis borgerne i stedet møder op i borgerservice for at hente et stykke A4 papir, har man for det første spildt deres tid med vanlig DJØF arrogance, og hvis bare 1/10 gør dette, bliver det garanteret dyrere for kommunen sammenlignet med at vedlægge blanketten til alle i det brev som man alligevel skal sende.

  • 3
  • 0
#6 Peter Valdemar Mørch

Jeg synes sådan set det er fint at gøre det lidt mere besværligt at udfylde papirblanketten. Det er jo stadig muligt. Og man kan vel også ved telefonisk henvendelse få dem til at sende papirblanketten.

Her i Allerød kommune fik vi en noget anden oplevelse forleden da vi skulle have fornyet et pas. Jeg googlede "Allerød kommune pas" og fandt så siden. Her står der bla.

Du kan sende ansøgningen digitalt

, men intet om hvordan. Man skal bruge en blanket, men når man trykker på "Blanketter" linket kommer man til en side, hvor man så selv skal søge efter pas blanketterne én gang til. (Kunne de ikke have linket direkte til pasblanketterne?) Nå, jeg udfylder så pasblanketten (en .pdf fil), og opdager så at under "Vejledning til ansøgning om dansk pas" starter først sætning med

Pasansøgningen indgives ved personlig henvendelse på et borgerservicecenter.

Ok, jeg printer den elektroniske formular ud på papir og tager op til kommunen! Smukt ikke? Det er vist dette som er det almindelige. Så er det altså ikke så mærkeligt at jeg helst bruger papirblanketten...

Peter

  • 3
  • 0
#8 Jesper Frimann

Meget enig med Jesper Lund.

Hvis det her betyder at 25 % møder op og skal have udleveret en blanket, som de så lige alligevel skal have hjælp med. Mod at dette før udgjorde måske 5-10% af alle, så er hele gevinsten formodentlig spist op. Ud over at man så spilder tiden for yderligere 10-15% af borgerne. Og hvor mange af de 55%, der så udfyldte den elektroniske formular var så lige nødt til at få hjælp fra venner og familie ? Vi har den tit herhjemme med svigermor og mine forældre. Ingen af dem er specielt gode med IT og svigermor har ikke internet forbindelse. Så der er tit telefon support, hvilket altid ender med at de ringer/møder op på kommunen.

Og så noget helt tredje, hvad med sikkerheden ? Har man sikret sig mod snyd på den her formular ?

Skal der nemid til det her ? Eller ...

// Jesper

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere