Tre ud af fem danskere udsættes for phishing
57 pct. af danskerne har ifølge en analyse om kendskab til informationssikkerhed været udsat for forsøg på phishing via mail, sms eller telefonopkald – men kun én pct. faldt for tricket, og udleverede de oplysninger, som svindleren efterspurgte.
Det skriver Digitaliseringsstyrelsen i en pressemeddelelse på baggrund af analysen ’Danskernes informationssikkerhed 2022’, som som Digitaliseringsstyrelsen, Kommunernes Landsforening (KL) og Danske Regioner står bag.
Læs også: Nyt offentligt netværk skal sikre inklusion i digitaliseringen
Til sammenligning viste en tilsvarende undersøgelse fra 2020 at 64 pct. af danskerne været udsat for forsøg på phishing, og to pct. af dem udleverede de efterspurgte oplysninger.
»Generelt kan vi i årets analyse se små gradvise forbedringer i borgere og offentligt ansattes daglige sikkerhedsadfærd, når det kommer til fx kodeord, sikkerhedskopiering og håndtering af fortrolig information. Det tyder altså på, at vi er på vej i den rigtige retning. Men det er et langt sejt træk, og spørgsmålet er, om udviklingen går hurtigt nok til at følge med et trusselsbillede i hastig forandring,« skrives der i analysen.

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.
Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.
Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.
Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.